۱۴۸۰ مشترک پرمصرف آب در طبس اخطار گرفتند

مدیر آب و فاضلاب طبس گفت: تاکنون یک‌هزار و ۴۸۰ مشترک ادارات و اماکن عمومی پرمصرف شناسایی و به آنان اخطار داده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در جلسه کارگروه آب شهرستان طبس تأمین آب را وظیفه ذاتی مسئولان آب دانست و افزود: مصوبات جلسه استان و جلسات قبل باید اجرایی شود و چنانچه تحقق مصوبه ای مقدور نباشد باید دلایل آن بصورت مکتوب اعلام شود.

مهدی اخوان صفار با تقدیر از اقدامات تبلیغی صورت گرفته افزود: مدیران آب باید حساسیت بیشتری داشته باشند. مردم باید بدانند که بحران آب جدی است. باید این فرهنگ سازی توسط خانواده ها صورت گیرد و همایشی با عنوان مدیریت مصرف آب برگزار شود و از نظرات و راهکارهای کارشناسان در این زمینه استفاده شود.

رئیس کارگروه آب شهرستان طبس خواستار برخورد جدی و قاطع با مشترکین پر مصرف شد و افزود: مدیریت مصرف آب مهم و جدی است. اگر شبکه اصلاح شود نیازی به حفر جدید چاه نداریم. جلوگیری از هدررفت آب کمک زیادی خواهد کرد. باید مشکلات کشاورزان و روستائیان نیز بررسی و چاره اندیشی شود تا روستاها خالی از سکنه نگردد.

معاون استاندار با اعلام اینکه خراسان جنوبی دومین استان از نظر خشکسالی است خاطرنشان کرد: کاهش نزولات جوی به میزان ۳۶ میلیمتر، عدم آبگیری سدها و خشک شدن منابع آبی زیرزمینی مشکلات بسیاری برای کشاورزان و دامداران ایجاد نموده است. وضع موجود را باید مدیریت کرد به فکر بلند مدت هم باید باشیم.

مدیر آب و فاضلاب طبس در خصوص اقدامات صورت گرفته گفت: قنات جوریز با دبی ۱۰/۵ لیتر در ثانیه در مدار قرار گرفت و تجهیز شد. همچنین با نصب ۱۳ کنتور حجمی توانستیم بر میزان آبدهی نظارت کرده و جلوی برخی نشتی ها را بگیریم.

محمد زاده افزود: عملیات نشت یابی ادامه دارد و ما برای اطلاع رسانی کمبود آب به شهروندان در قبوض آب و فضاهای عمومی اقدام کرده ایم. ۱۴۸۰ مشترک و ادارات و اماکن عمومی پرمصرف نیز شناسایی و به آنان اخطار شده است.

وی در خصوص رشد مصرف آب در طبس گفت: از سال ۱۳۹۰ میانگین رشد مصرف آب، سالانه ۱۱ درصد و از سال ۹۳ تا ۹۴ – ۹/۵ درصد بوده است. در سال ۹۵ نیز تاکنون با افزایش ۳/۳ درصدی مصرف آب مواجه بوده ایم که در فصول گرم سال این میزان افزایش خواهد یافت.

محمد نژاد مدیر امور منابع آب طبس با اشاره به اثرات خشکسالی گفت: بارندگی زیر ۴۰ میلیمتر و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی منجر به کاهش آبدهی چاهها به میزان ۶۵ درصد دبی پروانه های صادره گردیده و در دشت طبس در سال گذشته ۱۹ سانتیمتر کاهش سطح آبهای زیرزمینی و در دشت دستگردان ۳۶ سانتیمتر افت سطح رخ داده است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی طبس گفت: از ۱۳۸ روستای شهرستان، آب شرب ۵۴ روستا از طریق آبرسانی سیار تأمین می شود این در حالی است که در برخی روستاها منابع آبی غیر شیرین وجود دارد و می توان از طریق نصب دستگاه آب شیرین کن، آب شرب مصرفی را تأمین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =