صرفه‌جویی طبسی‌ها، مسئولان را بهت‌زده کرد

مسئولان طبس پیش‌تر برای این شهر کمبود شدید آب را پیش‌بینی کرده بودند، اما مردم طبس در صرفه‌جویی گل کاشتند؛ میزان صرفه‌جویی اخیر شهروندان در تاریخ طبس بی‌سابقه است و مسئولان را بهت‌زده کرده؛ عبور از بحران تابستان طبس همچنان تداوم صرفه‌جویی جدی شهروندان را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی گلشن، مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس پیش‌تر در مصاحبه‌های متعدد و همچنین نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به خشک شدن سد نهرین، تداوم کاهش شدید میزان بارندگی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش میزان آبدهی چاه‌های آب طبس، گفته بود: با محاسبات دقیق انجام شده، در خرداد امسال با ۱۱ درصد کمبود آب در شهر طبس مواجه هستیم که این میزان کمبود در تیر به ۲۰ درصد، مرداد ۱۶ درصد و شهریور ۸ درصد کمبود خواهد رسید.

اما مردم طبس که وخامت و حساسیت موضوع را درک کردند، با عزم جدی برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف، گل کاشتند.

میزان صرفه‌جویی شهروندان طی ۳ ماه ابتدایی امسال در تاریخ شهرستان طبس بی‌سابقه است، به‌طوری که مسئولان را بهت‌زده کرد و تمامی محاسبات و پیش‌بینی‌های قبلی، متفاوت از آب درآمد.

البته قطعاً عبور از بحران جدی کم‌آبی همچنان تداوم صرفه‌جویی جدی شهروندان در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور را می‌طلبد تا حداقل امسال را از سر بگذرانیم و برای سال آینده هم منتظر فرجی باشیم.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس در این باره امروز به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی گلشن گفت: باتوجه به بررسی سوابق مصرف مشترکان، افزایش گرمای هوا، افزایش سطح رفاه و بهداشت شهروندان، توسعه شهر و افزایش تعداد مشترکان، ابتدا پیش‌بینی شد که طی خرداد امسال با ۱۱ درصد کمبود آب در شهر طبس مواجه باشیم، اما میزان صرفه‌جویی مشترکان به حدی چشم‌گیر و خارج از تصور بود که این محاسبات را تغییر داد.

علیرضا محمدزاده ادامه داد: میزان مصرف آب در شهر طبس طی فروردین ۹۴ نسبت به فروردین ۹۳، ۱۵ درصد افزایش یافته بود که این میزان در فروردین ۹۵ به ۳ درصد افزایش رسید؛ در اردیبهشت ۹۴، ۱۱ درصد افزایش مصرف آب را شاهد بودیم اما مصرف آب در اردیبهشت امسال برابر با اردیبهشت پارسال بود؛ و از همه جالب‌تر اینکه میزان مصرف آب در خرداد ۹۴، ۱۱ درصد افزایش یافته بود اما این میزان مصرف در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۷ درصد کاهش یافت.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس تصریح کرد: این میزان صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب طی مدت ۲۰ سال خدمتم بی‌سابقه است.

وی ضمن قدردانی از همراهی بی‌نظیر مردم طبس، یادآور شد: چنانچه میزان صرفه‌جویی شهروندان به همین رویه ادامه یابد، باز هم در تیرماه با ۹ درصد کمبود آب مواجه خواهیم بود که این میزان کمبود آب در محاسبات قبلی ۲۰ درصد کمبود آب پیش‌بینی شده بود.

محمدزاده بیان کرد: امروز سه‌شنبه یکم تیر تمامی منابع و چاه‌ها با مجموع توان ۲۲۸ لیتر در ثانیه، در مدار بهره‌برداری بود و میزان تولید و مصرف آب، سربه‌سر است.

وی با اشاره به کاهش فشار آب در برخی از مناطق شهر طبس، افزود: باتوجه به زون‌بندی شبکه توزیع آب در شهر طبس، کاهش فشار آب در مناطق بالادست هر زون محسوس‌تر است؛ از جمله در فاز دوم شهرک امیرالمؤمنین(ع)، مسکن مهر، زیباشهر، منطقه بازگ و بلوار گلستان.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس خاطرنشان کرد: استفاده مداوم و بی‌وقفه از تمام ظرفیت منابع و چاه‌های طبس موجب کاهش میزان آبدهی چاه‌ها به میزان ۸ لیتر در ثانیه شده است که برای جبران آن، طی چند روز گذشته یک حلقه چاه آب شهرداری با آبد‌هی ۱۰ لیتر در ثانیه در اختیار بخش آب بهداشتی شهر قرار گرفت و ضمن تجهیز و اتصال به خط انتقال، وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی اضافه کرد: یک حلقه چاه جدید با عمق ۱۵۰ متر و آبدهی ۱۰ لیتر در ثانیه حفر شد که در ادامه نیاز به تجهیز، برق‌رسانی و اجرای خط انتقال دارد که البته کیفیت آن هم به دلیل آبرفتی بودن، پایین است؛ عملیات حفر چاه دوم نیز آغاز و تاکنون ۸۰ متر آن حفر شده است.

محمدزاده گفت: کاهش قابل‌توجه و بی‌سابقه مصرف آب در شهر طبس، حاصل اطلاع‌رسانی مطلوب اصحاب رسانه و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، و احساس مسئولیت و توجه شهروندان و عزم جدی آنان در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف است که جای تقدیر فراوان دارد.

وی همچنین تشکیل کارگروه مدیریت بحران آب و به خدمت گرفتن تمامی ظرفیت‌های شهر را کمکی مؤثر به آب و فاضلاب طبس دانست و از تمامی دستگاه‌های مسئول در این کارگروه، به‌ویژه فرمانداری تشکر کرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «صرفه‌جویی طبسی‌ها، مسئولان را بهت‌زده کرد;

  1. این کارا نتیجه ای نداره و به زودی طبس و بسیاری از مناطق کشور در کام خشکسالی فرو می روند. به همین راحتی مدفون در زیر خروارها شن و ماسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =