برای قاچاق کالا تحت هیچ شرایطی مماشاتی نخواهیم کرد /از عرضه نان خشکه بدون شناسه صنفی جلوگیری خواهیم کرد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: نان خشکی پزی از اول مرداد اگر بدون شناسه صنفی باشد از عرضه آن جلوگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، در اولین نشست خبری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس، جلالی رییس صنعت و معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتی، طبق ۱۰ محوری که مقام معظم رهبری فرمودند و اولین محور آن تمرکز بر فعالیت زنجیره های اقتصادی مزیت دار است و ما در شهرستان مزیتی را به جز معادن و صنایع مرتبط با آن نداریم که مزیت اصلی است.

جلالی افزود: شهرک صنعتی را مورد بررسی قرار دادیم و طرح هایی که مجوز گرفتند که چه تعداد در حال انجام کار است و چه تعداد تعطیل است عمده صنایع تعطیلی شهرک صنعتی مربوط به صنایع غیر از معدنی می‌شود، پس از بررسی‌ها برای ما مسلم شد که روی صنایع تبدیلی معدنی کار کنیم.

مذاکرات با هیأت‌های خارجی سرمایه گذار

وی افزود: در این راستا غیر از کشور چک ما با چند کشور در خود شهرستان و استان مذاکره کردیم هیأت‌هایی که کلی وارد استان میشوند و خیلی رسمی میایند یک گروه و سرمایه گذران که از کشورهایی مختلفی وارد می‌شوند گروه دیگر هستند که ما با یک هیات هندی، یک هیات چینی، یک هیات پاکستانی و با یک رابط هیات ژاپنی صحبت های زیادی را در خصوص سرمایه گذاری در حوزه معادن داشتیم.

رییس صنعت و معدن و تجارت شهرستان طبس در ادامه افزود: سه هیات در خود شهرستان جلسه داشتیم که به دلیل اینکه کار فنی انجام می‌شد اطلاع رسانی را علنی نکردیم وقتی ما دیدیم مزیت ما در صنایع معدنی است عمده صحبت های ما با کشورهای خارجی که ارتباط داشتیم پیشنهادات در حوزه معدنی و صنایع مرتبط با معدن بود.

وی با اشاره به بند هفتم از اقدامات اساسی که رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقال فناوری در معاملات خارجی عنوان کردند گفت: رویکرد ما در مذاکرات خارجی انتقال فناوری است، در هیات چک که با شرکت زغالسنگ گفتگو داشتند و به تفاهم‌نامه منجر شد موضوع انتقال تکنولوژی جدیدی است که برای استخراج زغال به توافق رسیدند.

وی با اشاره به توان مهندسان ایرانی در مهندسی معکوس گفت: تقریبا عمده تجهیزات در معادن زغالسنگ مهندسی معکوس روی آن انجام شده که خیلی عالی کار کردند، بنابراین شرطی که با هیات های خارجی در گفتگوها داشتیم در موضوع انتقال فناوری و فرآوری مواد معدنی است.

سنگ مرمر عشق‌آباد طبس تنها مرمر صادراتی استان

وی اضافه کرد: دو هیأتی چینی و یک هیأت پاکستانی در خصوص فرآوری سنگ‌های تزیینی شهرستان طبس صحبت کردیم که این را با ارزش افزوده بفرستیم.

جلالی با اشاره به سنگ های مرمر منطقه عشق آباد گفت: اکنون یکی از معدود سنگ‌های مرمر و تنها مرمر صادراتی استان، مرمر منطقه عشق آباد است و با سرمایه گذارن که هشت ماه است گفتگو کردیم قبول کردند و دو واحد پروانه را گرفتند و دو سیستم فراوری در طبس ایجاد شده تا بتوانیم با کمک خود سرمایه‌گذاری ایرانی راه اندازی کنیم.

همه مسئولین شهرستان پیگیر راه اندازی کک هستند

وی در خصوص کارخانه کک طبس گفت: به طور جدی تمام مسئولین شهرستان پیگیر راه اندازی کارخانه کک هستند که از همه تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل راه اندازی کارخانه کک این است که سالیانه مقدار کک در داخل کشور کمتر از میزان تولیدی مورد نیاز است یعنی اکنون حدود نصف مقدار کک که نیاز داریم تولید می‌کنیم و مابقی را وارد می‌کنند.

جلالی گفت: اگر کک در اینجا راه اندازی شود خیلی خوب است و می‌تواند کمک کند و حتی اکنون که اگر مصرف داخلی نداشته باشیم امکان صادرات خواهیم داشت، کشورهایی هستند که به دلیل مشکلات زیست محیطی نمی‌توانند کک را تولید کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مخالفت اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان یک خریدار است، میتواند خرید را از کک انجام دهد یا از جای دیگر بخرد به هر حال بازار است کارخانه ذوب آهن اصفهان تضمینی برای اینکه کک طبس را بگیرد ندارد و هیچ جا عنوان نکرده که من کک طبس را میخرم بنابراین به همین دلیل بوده که مدیران کارخانه کک با کشورهای خارجی صحبت کردند که بتوانند صادرات هم انجام دهند که اگر ذوب آهن اصفهان تمایلی نداشت، صادرات کنند.

رییس صنعت و معدن و تجارت شهرستان طبس افزود: موضوعی که تحت عنوان مخالفت مطرح می‌شود مخالفت نیست ما در خصوص کک ابهامی که داشتیم و به مدیران کک منتقل کردیم این بود که مطمئن شویم کک تولیدی بازار مصرف دارد که وقتی تضمین دادند و مذاکراتی انجام دادند و برای صادرات مشکلی نداشتند انگیزه ای به وجود آمد و با دوستان کک اتمام حجت کردیم و اطمینان دادند که اگر ذوب آهن اصفهان نخواهد ما صادرات را انجام میدهیم و بعد از آن همه مسئولین وارد پیگیری کار شدیم تا بتوانند که وام بیست میلیارد را نهایی کنند و به نتیجه برسیم.

برای قاچاق کالا تحت هیچ شرایطی مماشاتی نخواهیم کرد

مهندس جلالی با اشاره به بند هشتم از محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: بند هشتمی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان ده اقدام اساسی ذکر کردند درخصوص مبارزه جدی با فساد و قاچاق کالاست.

جلالی بیان کرد: در آبان ماه سال گذشته نامه‌ای از وزارتخانه آمد مبنی بر جلوگیری از قاچاق پوشاک و شش ماه نیز مهلت دادند که این مهلت در ده اردیبهشت امسال به پایان رسید، ما گفتگویی که با اتحادیه و اتاق اصناف داشتیم تا پایان تیر ماه فرصت دادیم جمع‌آوری کنند چون برخی اقلام اطلاع رسانی نشده بود دو ماه دیگر فرصت داده شد که اقلام کالاهایی که برند آن جز برندهای تایید شده نیست به عنوان قاچاق محسوب خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما برای قاچاق کالا تحت هیچ شرایطی مماشاتی نخواهیم کرد و به بازرسین تاکید بسیار زیادی کردیم.

وی افزود: در پوشاک بعد از مهلت مقرر که برای فروش کالا دادیم پس از آن غیر از برندهایی که دادیم را قطعا برخورد خواهیم کرد یعنی اگر موردی دیدید که ما مماشات کردیم یا کوتاه آمدیم به صراحت میگویم شما خبرنگاران میتوانید رسانه ای کنید و ما مبارزه جدی با قاچاق کالا در این شهرستان خواهیم داشت و کاری با سایر شهرها نداریم که انجام می‌دهند یا نمی‌دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس ادامه داد: روی این باور قلبی که دارم و میدانیم که اگر انجام دهیم پوشاکی که اکنون کار میکند کارش گسترش پیدا خواهد کرد بنابراین هر کالای قاچاقی که جلوی آن را بگیریم میتوانیم تولید و اشتغالی داشته باشیم بنابراین به طور.جدی پیگیر هستیم و کار خواهیم کرد.

کیفیت نان نسبت به ده ماه قبل وضعیت مناسبی پیدا کرده

جلالی گفت: در سطح شهر گروه های بازرس افتخاری را داریم که در بازار به ما کمک می‌کنند که اشکالات رفع شود.

جلالی در خصوص برخورد قاطع با متخلفین گفت: دستور برخورد یک واحد صنفی سه بار باید در یکسال اخطار داده شود سپس منجر به جریمه و بعد پلمپ شدن آن واحد صنفی خواهد شد.

وی در مورد نانوایی ها گفت: از شهریور سال گذشته یک نفر را به عنوان کارشناس اختصاصی برای کارگروه آرد و نان و نانوایی ها گذاشتیم و در هیچ شهری یک کارشناس ویژه نانوایی ها ندارد، اما به دلیل اینکه نان و کیفیت آن برای ما مهم بود یک نفر را قرار دادیم.

وی افزود: کیفیت نان در حال حاضر نسبت به ده ماه قبل مقایسه کنیم وضعیت مناسبی پیدا کرده و دو نانوایی مشکل دار وجود دارد که آن هم به دلیل تجهیزات قدیمی است که در حال پیگیری است.

از عرضه نان خشکه بدون شناسه صنفی جلوگیری خواهیم کرد

وی با اشاره به نان خشکه پزی و عرضه در بازار گفت: در ابتدا سوال بود که چرا نان خشک‌هایی که در جلوی مغازه‌ها عرضه می‌شود باید جلوگیری شود؟ چون بهداشتی نیست زمانی که کیفیت نانوایی ها به حد مطلوب برسد این کار را می‌توانیم انجام دهیم اما تا زمانی که نان نانوایی ها مطلوب نشده برخورد مناسبی نیست و نکردیم.

وی گفت: اما اکنون طی جلسات متعدد و در پی اقدامات زیادی که انجام گرفته مقرر شد از اول مرداد تمام نانی که عرضه می‌شود ملزم هستند به یک برگه شناسه صنفی تایید شده و با مهر همان واحد صنفی که داخل آن است عرضه شود و نان خشکی پزی از اول مرداد اگر بدون شناسه صنفی باشد از عرضه آن جلوگیری خواهیم کرد.

جلالی افزود: کمیته امداد و بخشداری ها ملزم شدند آمار کسانی که نان خشکه پزی دارند را اعلام کنند و تسهیلاتی در اختیارشان بگذارند و در هر روستا چند شناسه صنفی داشته باشند چون قابل رصد باشند و تولید کننده نان را شناسایی و تحت کنترل قرار دهیم.

۲۰۰۰ بافنده در طبس شناسایی شدند

جلالی در پاسخ به خبرنگار طبس نیوز در خصوص برنامه در مورد صنعت فرش گفت: نیروی اختصاصی برای اتحادیه در مورد صنعت فرش جذب کردیم که به صورت مستقیم با اداره صنعت و معدن و تجارت کار میکند و ما نیز با کمک این نیرو اطلاعات تمام بافندگان که حدود ۲ هزار نفر هستند را شناسایی کردیم در ابتدا توان خود را سنجیدیم سپس برنامه بازدید نظارتی برای تمام بخش ها گذاشتیم برای اینکه ببینیم چه تعداد بافندگی می‌کنند و چه نوع فرشی را می‌بافند.

وی ادامه داد: دو نفر از کسانی که در صنعت فرش همکاری می‌کردند که یکی از بزرگواران به نام آقای جعفری اهل اصفهان، تمام فرش های کمیته امداد را با قیمت ثابت خریدند، خود نظارت کردند و ۲۵۰ نفر مستقیم کار فرش را انجام می دادند اما بافندگان خود ایشان نزدیک به هزار نفر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 5 =