مدیر آبفا طبس: اطلاع‌رسانی خبرنگاران مصرف آب را کاهش چشمگیر داد/ +تصاویر

مدیر آب و فاضلاب شهری (آبفا) طبس با اشاره به برگزاری نشست خبری با خبرنگاران شهرستان در آغاز فصل گرمای سال ۹۵، گفت: در نتیجه اطلاع رسانی دقیق و به هنگام رسانه ها، منجر به کاهش هفت درصدی آب در خرداد ماه و نیزکاهش ۷.۹ درصدی در تیر ماه نسبت مدت مشابه پارسال شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، علیرضا محمدزاده مقدم دوشنبه در جمع خبرنگاران طبس بیان کرد: در سنوات گذشته با توجه به توسعه شهر سالانه شش تا هشت درصد افزایش مصرف آب داشتیم اما این اطلاع رسانی باعث شد آماری غیر از آن را در امسال داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی خبرنگاران باعث شد بخشی از کمبودی که در تامین آب بود از صرفه جویی و کاهش مصرف شهروندان جبران شود.

وی بالا رفتن آستانه تحمل مردم را از دیگر مزیت اطلاع رسانی دقیق خبرنگاران عنوان کرد و یادآور شد: ما در فشارسنجی هایی که در سطح شهر داشتیم بعضی از نقاط را مشاهده کردیم که فشار به حدی بسیار پایینی تنزل پیدا کرده است و در ساعاتی قطعی موقتی آب را داشتیم ولی مردم هیچگونه تماسی به سامانه ۱۲۲ نداشتند و وقتی این موضوع را سوال میکردیم عنوان می کردند که ما در جریان مشکل آب شهر هستیم.

وی تصریح کرد: این ناشی از اطلاع رسانی دقیق شما بود که بازخورد آن کاهش مصرف در سال تابستان سال جاری بود و امیداوریم تا پایان شهریور تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت کار خبرنگاران را در سال جاری کاملا لمس کردیم، خشکسالی های پیاپی متاسفانه فشار مضاعفی را در موضوع تامین آب شهر طبس وارد ساخته به طوری که ما در سال جاری با ۳۷ میلیمتر بارندگی در شهر طبس سال بسیار پر مشکلی را داشتیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفا) طبس ادامه داد: این موضوع باعث نگرانی های زیادی برای تامین آب شرب شهر شد و با توجه به پیش بینی این وضعیت، تمهیدات فنی و اقدامات در بخش اصلاح شبکه های فرسوده و آماده به کار داشتن چاه ها و اقداماتی که مقدور بود از لحاظ فنی در جهت تامین آب شرب شهر در فصل گرما انجام شود انجام دادیم.

وی افزود: همچنین استفاده از چاه های اجاره ای و اقداماتی از این قبیل انجام دادیم ولی با همه این اقدامات پیش بینی می کردیم شهر طبس با مشکل زیادی در خصوص تامین آب مواجه شود.

محمدزاده مقدم گفت: چون سابقه مصرفی در شهر طبس با توجه به گرمای هوا و نوع اقلیم منطقه از حد نرمال بالاتر است و به طور متوسط برای هر شهروند حدود ۴۰۰ لیتر آب در شبانه روز نیاز است که تامین کنیم.

وی اظهار کرد: این میزان مصرف در فصل گرما در سنوات گذشته از ۵۰۰ لیتر هم فراتر رفته است.

وی با تقدیر از خبرنگاران گفت: از آنجایی که این مشکل قابل پیش بینی و حتمی بود ما از خبرنگاران در ابتدای فصل گرما استمداد طلبیدیم و در نشست خبری اطلاعات و وضعیت موجود و برنامه‌ها را تشریح کردیم که به نحو بسیار مطلوب و هنرمندانه ای مسائل را منعکس کردید.

وی بیان کرد: خبرنگاران مشکلات را بی حاشیه و با حقیقت تمام و کامل همه همشهریان را مطلع کردند و این مسئله باعث شد ما به صورت غیر قابل پیش بینی نتیجه و بازخورد آن را در تامین آب شهر در سال جاری مشاهده کنیم به طوری که با توجه به اینکه قسمت اعظم فصل گرما در شهر سپری شده ما با مشکلات کمتری در تامین آب مواجه شدیم.

وی اقدام نشت‌یابی را در جهت جلوگیری از هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: نشست یابی زون یک شهر طبس طی روزهای اخیر به پایان رسید و ما در این پروژه توانستیم از هدر روی حدود ۱۲/۵ لیتر آب در ثانیه در محل نشتی‌های نامرئی که در شبکه شهر اتفاق می افتاد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در دو ماهه اخیرحدود یک و نیم کیلومتر از شبکه مناطقی که نشت یابی کرده بودیم که بیشتر آن نیز از فاز دو شهرک امیرالمونین(ع) بود اصلاح شبکه آن را انجام دادیم.

محمدزاده مقدم گفت: طی چهار ماهه اخیر حدود ۴۰۰ دستگاه از کنتورهای خراب مشترکین را با هدف محاسبه و کنترل مصرف تعویض کردیم.

وی افزود: طرح دیگر در دست اقدام داریم و بخشی از آن انجام شده اما هنوز آماده افتتاح نیست طرح اجرای تله متری منابع و مخازن در شهر طبس است به طوری که در این طرح کلیه چاه‌ها و مخازن را از طریق سامانه جامعی که ایجاد شده در همان محل اداره تحت کنترل داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کمیته برنامه ریزی شهرستان طبس افزود: میزان اعتباری که در سال جاری برای این اداره تصویب شده است ۳۴ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است که امیدواریم تخصیص قابل ملاحظه ای داشته باشد.

وی اصلاح هفت کیلومتر از قسمت های فرسوده شبکه شهر طبس را از جمله برنامه های این اداره در سال جاری برشمرد و افزود: یکی از این خطوط، خط خیابان امام خمینی(ره) است که به زودی کار را شروع خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفا) طبس ادامه داد: حفر حداقل یک حلقه چاه در برنامه کار داریم که بتوانیم برای تابستان آتی مشکلاتی که امسال داشتیم کمتر داشته باشیم ضمن همین که وضعیت موجود را بخواهیم حفظ کنیم لازم خواهد بود ما اقداماتی را در خصوص حفر چاه انجام دهیم و تاسیسات خود را به روز آوری و نوسازی کنیم.

وی از کاهش هشت درصدی آبدهی چاه‌ها‌ در تیر ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: کاهش آبدهی چاه‌ها‌ ناشی از مداومت بهره برداری است و هنگامی که تمام وقت و کل ۳۱ روز ماه را استفاده کردیم این توانش تقلیل پیدا کرده و در حد ۱۹ لیتر آبرسانی چاه ها در همین مدت کم شده است.

خبرنگاران طبس از آزمایشگاه و تاسیسات تصفیه خانه آب شهر طبس نیز بازدید کردند.

تصاویر مرتبط:
برای مشاهده گزارش تصویری مرتبط اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =