کارگران طبس بازیگران اصلی تراژدی ادامه‌دار حقوق‌های معوق

طبس ۱۴ هزار کارگر دارد که ۷۰ درصدشان از حقوق معوق رنج می‌برند؛ میانگین مدت‌زمان حقوق معوق کارگران طبس ۲ ماه است اما این میزان در برخی شرکت‌ها حتی به ۷ ماه هم می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، قشر مظلوم کارگران طبس مشکلات زیادی دارند و زندگی‌شان مملو از تراژدی است اما امید دارند به تدبیر خدایی که مددکار مظلومان است و تنهایشان نمی‌گذارد.

آنچه بیش از همه در میان اتفاقات این روزها و مسائل و دغدغه‌های مردم خودنمایی می‌کند مشکلات اقتصادی است که اگر این را با معضل تعویق طولانی مدت دستمزدها کنار هم بگذاریم سرمان سوت می‌کشد و حتی از فکرش هم کاسه‌ی چه کنم در دست می‌گیریم و دعا می‌کنیم که این بلا نازل نشود، فارغ از اینکه در همین شهر طبس کسانی هستند مبتلا به این روزگارند.

قائم مقام خانه کارگر تشکیلات طبس، در نشستی صمیمی با خبرنگاران این شهرستان، مهمترین مشکلات کارگران طبس را یکی تاخیر طولانی مدت در پرداخت دستمزدها و دیگری تعدیل نیروی انسانی واحدهای صنعتی اعلام کرد.

علی محمدی یک به یک به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد، پاسخ که نه، بیشتر از درد کارگرانی می‌گوید.که دلشان خوش است به وعده‌های این مسئول و آن مسئول، این دولت و آن دولت.

به گفته وی، طبس ۱۴ هزار بیمه شده کارگری دارد که از این میان هفت هزار و ۶۰۰ نفر عضو خانه کارگر هستند و او امیدوار است که دیگران نیز به زودی در این تشکیلات عضو شوند تا شاید با کمک هم بتوانند صدای ضعیفشان را به گوش های سنگین مسئولان برسانند و از درد های زندگیشان بگویند.

درد‌هایی که تا نکشیده‌ای نمی‌توانی درک کنی چگونه امان از انسان می‌برد و ذره ذره تلخی‌های دوران را به کامش می ریزد، مانند تلخی شکستن قلک کودکت برای خرید نان و تلخی اینکه نمی‌دانی از زیر نگاه معصوم و بی‌ادعایش چگونه فرار کنی.

کودک با سخاوت بسیار هرچه دارد پیشکش می‌کند در حالی که از بی‌مسئولیتی مسئولانی که حتی حقوق خودت را نمی‌دهند چه برسد به اضافه کار و عیدی و سایر مزایا، خبر ندارد.

محمدی قدردان است و در سخنانش چندین بار تاکید می‌کند که این دولت حقوق کارگران را بیش از روال گذشته افزایش داده و حتی به آنان حق راهپیمایی داده است.

کاش مسئولان و کار فرمایان نیز به این اندازه قدر شناس و منصف بودند که اگر کارگران را از کار بیکار کردند یا حقوقشان را پرداخت نکردند حداقل دیگر انکار نکنند، لب به توجیه نگشایند و رسانه‌های حامی کارگران را متهم به دروغگویی نکنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی خانه کارگر طبس ۷۰ درصد کارگران این شهرستان به طور میانگین دو ماه حقوق معوق دارند؛ دوماه بدون هیچ حقوقی در این وانفسای اقتصادی و این درحالی است که برخی واحدهای صنعتی طبس بیش از شش ماه حقوق کارگرانشان را نپرداخته‌اند.

کارگران مظلوم دلشان خوش است که برای یک بار هم که شده اجازه راهپیمایی داشته اند اما چه سود که تاثیری در التیام زخمهای کهنه‌شان ندارد و ماه به ماه بر سختی روزگارشان افزوده می‌شود.

هنگامیکه اخبار رسانه ها را مرور کرده و خبر حقوق‌های معوق کارگران را در کنار اخبار حقوق‌های نجومی برخی مدیران قرار می‌دهیم، تاسف می‌خوریم.

مگر نه این است که به گفته امام علی(ع) “هیچ ثروتی در جایی انباشته نمی‌شود، مگر اینکه حقی در کنار آن از بین رفته باشد”.

ماه‌هاست حق کارگران زیادی از بین رفته است، کارگرانی که اگر دستمزدشان پرداخت هم شود کفاف تسویه کامل اقساط و بدهی‌هایشان را نمی‌دهد، چه رسد به پس‌انداز برای روزهای بی‌حقوقی.

کارگران طبس به گفته های قائم مقام خانه کارگر دلخوشند که حداقل امسال افزایش حقوقشان متناسب با نرخ تورم است. اما افسوس که افزایش حقوق کارگران طی سالیان گذشته آنقدر اندک بوده که به این راحتی‌ها قابل جبران نیست.

به گفته محمدی، خانه کارگر صدای بلند و رسای کارگران است و هر زمان که منافع کارگران به خطر بیفتد با قدرت از آنان حمایت می‌کند، اما خانه کارگر طبس خود نیز مشکلاتی دارد، کل ساختمان این نهاد، فقط دارای یک کولر است تا کارمندان آن با همکاران کارگرشان همدردی کرده و سختی و گرمای محیط کار آنان را درک کنند.

حال اینان از کدام مسئول بخواهند که در خنکای کولر گازی اتاقش کمی از مشکلاتشان را درک کند؟ از کدام مسئول توقع داشته باشند هنگام نصب پرده های مجلل در اتاق خانه یا محل کارشان، یادی هم از پرده اشک بر چشمان کارگران کنند که مدت‌ها است دنیا را در نظر آنان تار کرده؟

کدام مسئول تاکنون برای خرید نان، قلک بچه‌اش را شکسته که حالا حس غریب کارگرانی که در جوانی گرد پیری بر چهره شان نشسته را درک کند؟

آری، این نوع تراژدی‌ها در زندگی ساده و صمیمی کارگران طبس کم نیست اما آنان امید دارند به تدبیر خدایی که همواره یار و مددکار مظلومان بوده و هیچگاه تنهایشان نمی‌گذارد.

یادداشت: فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی

2 دیدگاه دربارهٔ «کارگران طبس بازیگران اصلی تراژدی ادامه‌دار حقوق‌های معوق;

  1. زمان من …. و این خبرا..؟!!!! بله از این خبرا زیاد خیلی هم زیاد… کارگری که چشمش را از بس به جاده دوخته حال مجبور شده به نخ بخیه پزشکی بدوزد که فقط بیمه مکمل هزینه ی درمانش را کفاف دهد..بیمه ای که کارفرمایش از او دریغ کرده و حال همه معوق دریافتی از چند ماه پیشش را یکجا تقدیم دکتر کرده تا شاید چشمش بار دیگر سو سویی داشته و ……

    خدا خودش به دادشان برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =