یک و نیم میلیارد تومان اعتبار خارج از اعتبارات استان سوغات سفر استاندار به طبس

استاندار خراسان جنوبی گفت: یک و نیم میلیارد تومان اعتبار خارج از اعتبارات استان برای پروژه های اولویت دار نیمه تمام در اختیار فرمانداری ویژه این شهرستان قرار می‌دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری شهرستان طبس با تبریک هفته دولت گفت: در حوزه اقتصادی طبس گنجینه بزرگی به نام زغالسنگ دارد که بیشتر آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود و در صنایع دیگر استفاده می‌شود که وابسته به این معادن غنی طبس است.

وی افزود: در جلسه ای که در تهران با مهندس نعمت زاده و معاونین ایشان، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی و بانک های عامل در خصوص پروژه های طبس گذاشته شد از ایشان دعوت کردیم که سفری به این  منطقه داشته باشند که امیدواریم این سفر به زودی انجام شود و بعد از هفته دولت، من مجدد خدمت مسئولین شهرستان خواهم رسید و با حضور آقای نعمت زاده از پروژه های اینجا بازدید خواهیم کرد.

پرویزی خاطرنشان کرد: حضور مسئولین استانی، مدیران کل و وزرا در مناطق تاثیرگذار است و برای خود ما باعث اطلاعات و شناخت بیشتر از منطقه می‌شود و در تصمیم‌گیری‌ها موثر خواهد بود به همین دلیل سعی کردیم که همه مناطق استان را بازدید کنیم، شهرستان طبس وسعت زیادی دارد و به همان اندازه مشکلات فراوانی دارد و لازم است از تمام مدیران دستگاه های اجرایی و مساعدت های ائمه جمعه، نماینده و اعضای شورای تامین شهرستان سپاسگذاری کنم.

شهر طبس نگین سبز استان خراسان جنوبی

وی گفت: گرچه شهرستان دچار مشکلات و محرومیت هایی است ولی شهر طبس نگین سبز استان خراسان جنوبی است و وجود بارگاه امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) این شهر را منور کرده که باید از این ویژگی ها به خوبی در حوزه گردشگری و زیارت و توسعه خدمات در مسیر این مرکز استفاده کرد و زمینه های اشتغال را بیشتر فراهم کرد.

وی اظهار کرد: صنعت معمولا اشتغال محدودی ایجاد می‌کند ولی آنچه باید به آن توجه شود اشتغال‌های خرد و در حوزه خدمات است که می‌تواند تعداد زیادی نیروهای بیکار را جذب و مشغول کار کند حتی اگر خشکسالی باشد و این مشکل حل نشود باز هم بخش خدمات می‌تواند به کاهش بیکاری و افزایش توان مالی مردم کمک کند.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی و شهری می‌توانیم طرح هایی مثل صنایع دستی، طرح‌های وابسته به دام و کشاورزی و طرح‌های کوچکتر را آموزش و ترویج دهیم و تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار دهیم.

پرداخت تسهیلات با نرخ ۴ درصد برای صنایع کوچک

وی افزود: اگر این موضوع توسط مسئولین شهرستان صورت گیرد امکان پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد وجود دارد، در حوزه دولت و در حوزه نهاد ریاست جمهوری توافقاتی با بانک سینا و معاونت توسعه روستایی گرفته شده و زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان کارهای کوچک وجود دارد.

وی تاکید کرد: مسئولین با این موضوع احساسی برخورد نکنند و به افرادی که توانایی انجام کار را دارند تسهیلات پرداخت شود، به گونه ای نباشد که بعد از پرداخت تسهیلات یا او را از زندان خارج کنیم یا چک برگشتی او را حل کنیم یا مشکل دیگری که به مشکلات اینها اضافه شده را برطرف کنیم و این نگاه خوبی نیست و در همه کارها باید دقت و کار کارشناسی کنیم.

وی با اشاره به دیدار استانداران شرق کشور با رییس جمهور در سال گذشته در خصوص موضوع آب گفت: در این دیدار از رییس جمهور خواهش کردیم کمک کنند و دستور ویژه ای دهند و موضوع انتقال آب به شرق کشور را برای حداقل صنعت و شرب پیگیری کنند و تاکید کردیم که اگر این اتفاق نیفتد امنیت منطقه در شرق کشور با مشکل مواجه خواهد شد و تخلیه زودهنگام جمعیت، آثار بیکاری و مشکلات جدی اقتصادی به آن منطقه آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: رییس جمهور به وزارت نیرو این دستور را دادند و سپس کمیته‌ای در این وزارت تشکیل شد در نهایت استانداری خراسان رضوی به عنوان مسئول مطالعات مشخص شد و امیدواریم بتوانیم قبل از بودجه ۹۶ این موضوع را نهایی کنیم و اگر پروژه انتقال آب از عمان به شرق کشور جواب دهد ردیفی در بودجه ۹۶ شکل خواهد گرفت البته این پروژه زمانبر است و هزینه بسیار سنگینی دارد و نیازمند تسهیلات خارجی است و باید با سرمایه گذاران خارجی و فاینانس باید مذاکره شود.

وی با ابراز نگرانی از بحران آب گفت: همه باید کمک کنیم، جهاد کشاورزی اگر منابع آب و چاه‌هایی وجود دارد وقت بگذارند و ما نیز کمک می‌کنیم و تسهیلات رایگان بلاعوضی است که در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم، نوع کشت و شیوه های آبیاری را تغییر دهیم و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در غیر اینصورت مردم دچار آسیب می‌شوند.

طبس باید به جایگاه واقعی خود برگردد

وی در خصوص نگاه ویژه به طبس گفت: باید کمک کنیم که طبس به جایگاه واقعی خود برگردد و حاشیه‌ها را کنار بگذاریم، مردم هیچ نقشی در بحث‌های حاشیه ای ندارند و هر جا این مباحث پیش می‌آید عواملی از عوامل حکومت پشت آن هستند یا شما مدیران یا مسئولین دیگر و یا گروه های سیاسی ذی نفوذی هستند و مردم عادی دنبال حاشیه‌سازی نیستند واین ظلمی است به کشور و خون شهدا اگر بخواهیم حاشیه سازی کنیم.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: آثار اقتصاد مقاومتی در این چند ماه اخیر دیده میشود و آثار مثبتش در حوزه اشتغال و صنعت و تولید بیشتر دیده می‌شود اما با همه اینها برخی از صنایع باز هم گرفتار خواهند بود چون ظرفیت تولید اینها بالاست  و ما نگران فروش هستیم.

وی افزود: اکنون ممکن است ما یک واحدی را تقویت کنیم و او تولید خود را به دو برابر برساند ولی با توجه به اینکه در داخل مصرف محدود است و اگر نتواند صادر کند حتما دچار آسیب می‌شود و اکنون واحدهای تولیدی دنیا دنبال بازارهای کلان کشورهای دیگر هستند و هیچکدام تکیه‌شان بر مصرف داخلی نیست و همه اینها دارند تلاش می‌کنند که کالاهای خود را صادر کنند و با روش های تشویقی و سوبسیدهایی که به صادرکنندگان می‌دهند این کار را انجام می‌دهند.

تسهیلات با نرخ کارمزد ۱۰ درصد برای صنایع بخش کشاورزی

استاندار در خصوص صنایع تبدیلی گفت: اگر متقاضی وجود دارد که ۷۰ درصد منابع مالی را بتواند تأمین کند، ۳۰ درصد را از محل صندوق توسعه کا کمک میکنیم و اکنون در این استان با ۱۰ درصد کارمزد به عنوان صنایع بخش کشاورزی می‌شود تسهیلات پرداخت کرد که حداقل هشت ساله است و امکان افزایش آن تا دو سال که دوره بهره برداری و اجراست میتوان افزایش داد و اگر متقاضی باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد در مدت ۳ ماه مجوزها صادر و به بانک معرفی می‌شوند.

وی در خصوص نامه مشکلاتی که امام جمعه طبس نوشتند گفت: این نامه برای خواسته های به حق مردم است ولی از من توقع ندارید که کارهایی که نمیتوانیم انجام دهیم وعده دهیم، ما تلاش می‌کنیم و اگر قابل انجام و پیگیری است انجام می‌دهیم و آنهایی که در توان ما است صادقانه انجام خواهیم داد و آنجایی که می‌گوییم نمی‌شود بپذیرید که صادقانه می‌گوییم در حد توان ما و شرایط فعلی کشور نیست.

پرویزی گفت: در حد یک و نیم میلیارد تومان اعتبار خارج از اعتبارات استان در اختیار فرمانداری این شهرستان قرار می‌دهیم تا با کمک حوزه عمرانی چند پروژه اولویت دار نیمه تمام به سرانجام برسد، طبس برای ما و کشور مهم است و نگاه ما به طبس ویژه است و نماینده ای پیگیر و فعالی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 10 =