ثبت ۳۷۹ موقوفه در شهرستان طبس/ شیوه های نوین در نحوه اجرای نیت های واقفین

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: در نحوه اجرای نیت های واقفین باید شیوه های نوین به کار گرفت و آن را مدیریت کرد و جهت داد.

به گزارش طبس نیوز، حجت الاسلام دادخدا خدایی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف برگزار شد گفت: شهرستان طبس از لحاظ کمی و کیفی موقوفات بعد از بیرجند حرف اول را در استان میزند.

قدیمی‌ترین و جدیدترین وقف طبس

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: در طبس قدیمی‌ترین موقوفه متعلق به ۲۸۴ سال قبل و مربوط به لطفعلی نادمی است که ۷۰ فنجان آب اراضی طبس را وقف کرده است و جدیدترین موقوفه نیز مربوط به بیست روز پیش است که آقای محمدرضا غیبگویی ۱۲ ساعت آب و ۵ هزار متر زمین با نیت عزاداری را در روستای زنوغان وقف کرده است.

وی افزود: بزرگترین موقوفه شهرستان طبس موقوفه امیرحسنخانی است که ۲ هزار و ۴۶۸ رقبه و ۴۴ نیت دارد و موقوفه حاج محمدباقرعمادالملکلی با ۴۹۳ رقبه و ۵۸ نیت است.

وی بیان کرد: در بخش دستگردان ۵۶ موقوفه، دیهوک ۹۳ و در بخش مرکزی طبس ۲۳۰ موقوفه وجود دارد که جمع کل موقوفات ۳۷۹ در کل شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

وی گفت: بیشترین نیات واقفین مربوط به عزاداری، کمک به فقرا، در راه ماندگان و در راستای ترویج فرهنگ دین است.

شیوه های نوین در نحوه اجرای نیت های واقفین

وی با بیان اینکه اجرای نیات واقفین را به سمت اشتغالزایی می بریم، گفت: در نحوه اجرای نیت های واقفین باید شیوه های نوین به کار گرفت برای مثال یکی از نیت ها کمک به فقرا است یک راه برای کمک به فقرا این است که ما ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان به شخص نیازمند بدهیم.

وی افزود: راه دوم این است که پول را مدیریت کنیم و جهت دهیم مثلا اگر شخص بیکاری مراجعه کرد بگوییم تو چه حرفه یا هنری یاد داری و با همان پول برایش اشتغال ایجاد کنیم.

طرح ده گردشی راه ابتکاری اوقاف طبس برای احیای موقوفات در روستاها

وی با اشاره به طرح ده گردشی گفت: در این طرح نو و ابتکاری برای ارزش گذاری و شناسایی موقوفات هر هفته به سمت روستاها می رویم، شاید در تمام روستاها وقف باشد ولی سابقه وقفی آن در اوقاف نباشد.

رئیس اداره اوقاف طبس بیان کرد: این طرح برای ارزش گذاری و شناسایی موقوفات است، در این مدت ۵ موقوفه کشف شد که اگر این مال تصرف شده باشد در این صورت رابطه استیجاری برقرار می‌کنیم.

وی افزود: متاسفانه برخی به دلیل دیدی که دارند آن را در اوقاف ثبت نمی‌کنند و تبعات عدم ثبت وقف این است که کم کم بر اثر گذر زمان آن از بین میرود، بین وراث تقسیم می‌شود بدون اینکه سابقه ای از آن وقف در اوقاف باشد.

وی گفت: در سطح شهرستان طبس ۸۵ موقوفه غیرمتصرفی داریم یعنی واقف وقف میکند و میگوید خودم تا زمانی که زنده هستم میخواهم متولی آن باشم و مدیریت وقف بر عهده خودم باشد.

وی ادامه داد: توقع اوقاف این نیست که تولیت و مدیریت موقوفات را اداره اوقاف و امور خیریه برعهده بگیرد بلکه ثبت وقف در اداره اوقاف برای ماندگار ماندن وقف است که در آینده از بین نرود.

شوراها و دهیاران روستا قبل از اجرای طرح هادی از اوقاف استعلام بگیرند

وی گفت: با توجه به اینکه طرح هادی در روستاها انجام می‌شود باید دهیاران و شوراها مراعات کنند و قبل از اجرای طرح هادی از اوقاف استعلام بگیرند که اراضی موقوفه را یا معوض آن را بدهند یا بخرند.

وی در خصوص فعالیت عمرانی گفت: کلنگ زنی سرویس های بهداشتی در روستای پیرحاجات و زنوغان، افتتاحیه سقاخانه امامزاده زنوغان و واحدهای تجاری که از موقوفات عمادالملکی و آقا حسین ساخته شده و به مناسبت دهه وقف افتتاح خواهد شد و بیش از ۲۳۰ میلیون تومان تاکنون هزینه شده است.

تعیین تکلیف بیش از ۱۴۷ هکتار اراضی موقوفه دولت آباد طبس

حجت الاسلام خدایی گفت: نتیجه پرونده دولت آباد که بیش از ۲۵ سال در گردش بود بالاخره نتیجه داد.

وی افزود: با توجه به این که این اراضی شش دانگ وقف است حکم به نفع اوقاف صادر شده است.

وی ادامه داد: تعاون مسکن بهزیستی و خانه مرکز بهداشت هیچ دغدغه ای نداشته باشند، آنها متراژ و املاکی که از آستانه گرفته اند، آستانه(فروشنده وقف) ضامن آن است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس عنوان کرد: وقتی حکم از دیوان عالی کشور به نفع اوقاف صادر شده است در حال مهیا کردن مقدمات کار هستیم تا وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.

وی تصریح کرد: با تعاملی که بین آستانه و اوقاف وجود دارد مشکل آنها حل خواهد شد.

خدایی بیان کرد: تا به حال طرف حساب آنها آستانه بوده است و از این به بعد اوقاف است و رابطه استیجاری با آنها برقرار خواهد شد و اگر قرار بر پرداخت پول باشد اوقاف آن را از آستانه خواهد گرفت و از مردم پول گرفته نمی شود.

وی گفت: هرچند در زمانی که آنها زمانی که می خواستند زمین ها را بخرند به آنان تذکراتی داده شده است و با مستاجرین کشاورز دولت آباد رابطه استیجاری داشته ایم و آنها تذکر لازم را دادند.

تفاوت قیمت زیاد بین املاک شخصی و وقفی وجود دارد/قیمت موقوفات باید به روزرسانی شود

حجت الاسلام دادخدا خدایی بیان کرد: تفاوت زیادی بین ارزش و قیمت گذاری املاک شخصی با املاک وقفی وجود دارد، در یک روستایی در طبس آبی که از یک چشمه و قنات است، آب موقوفه را به ۳۰ هزار تومان و آب شخصی را ۱۵۰ هزار تومان دادند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ما به روزرسانی قیمت موقوفات است گفت: آب طبس را از حالا رایزنی میکنند که ما قیمت ها را گران نکنیم از ۱۹ هزار و ۲۹۲ فنجان آب نهرین طبس حدود ۳۰۰۰ فنجان(هر فنجان ۴ دقیقه است) وقف است.

بیشترین نیاز برای وقف

رئیس اداره اوقاف طبس گفت: مردم باید به سمت وقف هایی با نیات جدید تشویق شوند.

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود به بیشترین نیاز برای وقف اشاره کرد و گفت: نیاز برای عزاداری ها و شهادت اهل بیت، ولادت اهل بیت(به غیر از امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل)، اعیاد اسلامی، کمک به تحصیل دانش آموزان بی بضاعت، کمک به تامین جهیزیه عروس و دامادها، وقف در راستای فضای مجازی، کمک به فقرا و ایتام، حفظ قرآن و فعالیت های قرآنی نیازهای اکنون وقف است.

وقف هدیه خداوند و نقطه وصال بنده به خالق است

وی ادامه داد: وقف هدیه ای از طرف خداوند به بندگانش است و ملک و اموالی که خداوند در دست بندگان به ودیعه گذاشته را با وقف جاودانه می‌کنند که نقطه اتصال و وصال به خالق است.

حجت الاسلام خدایی بیان کرد: دهه وقف بهانه ای است که ما از خیرین و واقفین یاد کنیم و آن را پاس بداریم و رسالت اوقاف احیا، شناسایی و اجرای نیت واقفین است.

وی با گرامیداشت یاد شهدا افزود: گاهی واقفی ملکی را وقف می کند و دیگران از آن استفاده می‌کنند و گاهی شخصی جان خود را در راه خدا برای ایجاد امنیت مردم گذاشته و ما که در امنیت و آرامش هستیم در واقع سر سفره این واقفین هستیم.

برخی می‌گویند ما اگر در ملکی که وقف است باشیم زندگی ما به هم می خورد

وی با بیان اینکه طبس موقوفات متعدد با نیات خوب و به روز دارد گفت: موقوفات امانتی است در دست ما متولیان و مباشرین که حتما باید طبق نص صریح وقفنامه و نه کم و نه زیاد عمل کنیم و اگر وقف اگر در مسیر خود قرار بگیرد بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را مرتفع می‌کند.

وی با بیان برخی شایعه ها در خصوص املاک وقفی گفت: برخی می‌گویند ما اگر در ملکی که وقف است باشیم زندگی ما به هم می خورد که این یک اشتباه است زیرا پاک ترین مال، مال وقف است و هنگامی که ملکی وقف شد نشانگر این است صاحب و مالک داشته که وقف شده است.

وی ادامه داد: اگر کسی حق و حقوق املاک شخصی و وقفی را بدهد حلال است و جای شک و شبهه ای در آن نیست و کسی که روی ملک موقوفه است مستاجر امام زمان(عج) است پس کسانی که مستاجر موقوفه هستند باید افتخار کنند.

تصاویر نشست خبری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =