شهرداری طبس از دیروز تا امروز/ +عکس

آنچه ما به مفهوم امروزی آن، شهرداری می شناسیم اولین بار در سال ۱۳۱۰ در طبس شکل گرفت. به همین مناسبت و به پاس گرامیداشت روز شهرداری طبس، تاریخچه ای از تأسیس این نهاد عمومی که منشأ خدمات بسیاری در شهر می باشد در ادامه ذکر می گردد.

روح الله امیری – به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، شهرداری طبس به مفهوم امروزی آن در سال ۱۳۱۰ شمسی تأسیس شد.

در آن زمان ادارات آب و فاضلاب و برق زیر نظر شهرداری بود. طبس در سال ۱۳۳۵ دارای شبکه برق (بصورت محدود و در ساعاتی از شبانه روز) شد.

طبس در سال ۱۳۴۲ دارای شبکه آب شرب بود و آب انبارهای قدیم در طول سال منبع تأمین آب شرب مردم بودند.

برای روشنایی معابر در هنگام غروب، فانوس ها رات روشن و بر روی تیرهای چوبی قرار می دادند.

در سال ۱۳۱۲شهرداری طبس به وسیله درشکه زباله ها را جمع آوری می کرده است. در سال ۱۳۱۴ شهرداری بر روی یک گاری، بشکه ای آب تعبیه کرده و یک کارگر بوسیله سطل معابر و کوچه ها را آب پاشی می کرده است.

خیابان باغ گلشن طبس 1320

قبل از وقوع زلزله شهر طبس از نظر ارزش معماری معماری و فرهنگی مورد توجه خاص قرار داشته که تهیه طرح جامع و تفصیلی طبس از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ضرورت یافته است. طرح در قالب قراردادهای موسوم به «تیپ ج» سازمان برنامه و بودجه در دو مرحله آغاز گشته که با وقوع زلزله هولناک شهریور ۵۷ ادامه مطالعه و تهیه طرح منتفی می گردد.

از سال ۱۳۵۸ رسماً عملیات بازسازی شهر طبس در قالب تشکیلات و ستاد متمرکز در دو مرحله تا اواسط ۱۳۶۴ ادامه پیدا می کند.

در ابتدا ضرورت تهیه یک طرح توسعه شهری برای مجری طرح بازسازی مشخص می شود. لذا مجدداً مطالعات و تهیه طرح توسعه شهری برای حدود ۳۳۰ هکتار وسعت شهر توسط مهندسین مشاور انجام می شود.

این طرح که همزمان با اجرای طرح بازسازی و خانه سازی شروع می شود، اساساً تعیین شبکه بندی معابر و نحوه استقرار واحدهای مسکونی و فضاهای خدماتی می باشد.

در دوره بعد از بازسازی، به دلیل قرار گرفتن در مسیر چهار پنج استان بزرگ مرکزی ایران و وجود ذخایر عظیم معدنی و کانسارها شامل زغالسنگ، فلورین، خاک نسوز و … توجه و اهتمام دولت جمهوری اسلامی را به خود معطوف داشته و موجبات حضور و سرمایه گذاری و توسعه را فراهم آورده است.

شهرداری طبس

شهرداران طبس (از بدو تأسیس تاکنون)

تاکنون ۲۵ شهردار عهده دار این پست در طبس بوده اند. دو نفر از شهرداران طبس در حین انجام وظیفه جان به جان آفرین تسلیم کرده اند (در زمان زلزله شهریور ۵۷ و در حین مأموریت در سال ۷۶) ساختمان شهرداری و کلیه مراکز خدماتی و شهری در زلزله مهیب شهریور ماه ۵۷ بکلی از بین رفت. تمامی ساختمانها مراکز و ابنیه جدید شهر طبس همزاد با انقلاب اسلامی ایران است.

سید احمد قوام حقی – سید ولی حقی – مهدوی آل داوود – حسن بندگی- عباس صفایی- حسین احمدزاده- عزیزا… سلمانزاده- غلامرضا معینی- حسن بندگی ( قبل و بعد از انقلاب)- محمد حسین اخوان صفار – محمود مجد – سید اسدا… حقانی- حسن سلیمی – سید احمد متولی حقی- جمشید یزدان پناه- علیرضا گازرانی- رسول عزیزی – مصطفی فخریان- محمود مجد- سید محمود حقی – حسین مخلصی- اردشیر رستمی( ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸) – جعفر بورنگ (خرداد ۱۳۸۸ تا مرداد۱۳۹۲) – علی اشرفیان (۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۳) – پیام بخشی طوسی (شروع فعالیت : بهار۱۳۹۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =