تمام ماجرای یک درخت قطع شده در طبس

از ابتدای بهمن ماه ۹۵ شهرداری طبس به دلایل مختلفی اقدام به جابه جایی و یا قطع درختان سطح شهر می کند. این موضوع از دید کلی و با توجه به اقلیم گرم و خشک طبس سبب نگرانی هایی برای مردم می شود. از این جهت این گزارش به چگونگی علل و عوامل این اتفاقات می پردازد.

فاطمه ابوالحسنی رحمانی – به گزارش طبس نیوز، مسئول فضای سبز شهرداری طبس گفت: بر طبق ماده ۱۴ قانون حفظ و گسترش شهرها کمیسیونی متشکل از شهردار، مسئول فضای سبز شهرداری و یک نفر از اعضای شورای شهر می توانند مجوز قطع درختانی که دچار مشکل شده و یا ایجاد خطر میکنند را صادر کند که در این صورت، متقاضی موظف است در قبال قطع درخت، عوارض پرداخت کند، به جای درخت قطع شده درختی دیگر بکارد، یا چند درخت خریداری کرده و به شهرداری تحویل دهد تا در مناطق دیگر کاشته شود.

تیمور مقدس زاده افزود: حال چنانچه این مورد در قسمتهایی از شهر که شهرداری ذی نفع می باشد اتفاق بیفتد، خود شهرداری موظف است پس از قطع، درختانی را جایگزین موارد قطع شده کند.

وی در خصوص قطع درختان در نقاط مختلف شهر گفت: در میدان پنجه علی ۶ درخت نارنج وجود داشت که در سرمای کم سابقه زمستان سال گذشته دچار سرمازدگی شده و از بین رفته بودند و به این دلیل که زوال کامل این درختان حدود سه یا چهار ماه دیگر، و در فصلی اتفاق می افتاد که دیگر زمان کاشت درخت به اتمام رسیده بود و باعث ایجاد نمایی ناموزون در شهر میشد لذا شهرداری زودتر از موعد ازبین رفتن کامل درختان اقدام به انتقال درختان مثمر و چند ساله خرما و نارنج به این مکان کرده است.

مقدس زاده در خصوص درختان خرمای چند ساله منتقل شده به میدان پنجه علی گفت: ارتفاع این درختان سه متر تنه و با احتساب تاج، ۴ متر می باشد، میوه این درختان از نوع کبکاب مرغوب است که از باغات طبس تهیه شده و بومی می باشد.

وی در خصوص ارتفاع بلند درختان نیز گفت: به دلیل کوچک بودن میدان و زیادی بار ترافیکی در این منطقه درختانی با ارتفاع بلند تر انتخاب شده اند تا مزاحمتی برای رفت و آمد ایجاد نکنند.

وی افزود: ۴ نخل، ۲ درخت نارنج ، گل های فصلی و درخچه های رز برای کاشت دراین میدان در نظر گرفته شده است که پس از جدول کشی جدید، تکمیل خواهد شد.

مسئول فضای سبز شهرداری در خصوص فیلم منتشر شده از قطع نخل در میدان اصلی شهر افزود: اصلا هیچ درخت خرمایی در میدان امام قطع نشده و درخت مورد نظر با ریشه و به طور کامل به پارک شهدای گمنام منتقل شده است.

مقدس زاده در تکمیل ماجرا گفت: در طرح نوسازی میدان امام، نیاز بود این درخت ازاین مکان برداشته شود که به سبب حساسیت موضوع و موقعیت درخت، کمیسیون فضای سبز با دعوت از رئیس شورای شهر ، مسئول واحد عمران شهرداری و همچنین رئیس شورای اصناف شهرستان در این خصوص تصمیم گیری کرده و قرار براین شد که این درخت خرما به مکان کنونی اش یعنی پارک شهدای گمنام منتقل شود تا هم طرح نوسازی به درستی انجام گیرد و درخت نیز قطع نشده و از بین نرود.

وی در خصوص این فیلم توضیح داد: قصد براین بود دور درخت خالی شود که پس از خاک برداری بقایای یک کاج خشک قدیمی ظاهر شد و مجبور به قطع آن شدیم. همزمان درخت خرمایی که دور آن خالی شده بود باید روی زمین قرارداده میشد . و این تصویر در فیلمی که از پشت حفاظ دور میدان گرفته شده به نحوی دیده میشود که گویا یک درخت قطع شده و بر زمین می افتد.

تیمور مقدس زاده با تاکید براینکه شهرداری اهمیت بسیاری برای فضای سبز شهر قائل است و دغدغه بسیاری دارد تا اوضاع این شهر کویری را بهبود بخشد گفت: صددرصد بااین همه نگرانی و دغدغه خود ما سبب از بین رفتن درختان نخواهیم شد و هرگز درختانی را که با زحمت بسیار و در طول مدت زمان زیاد به ثمر رسیده اند قطع نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =