اولین روز همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در طبس برگزار شد

یازدهمین انجمن دیرینه شناسی ایران در راستای توسعه و تبادل نظر علمی و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشگران دیرینه شناسی و علـوم وابـسته با حضور مهمانان داخلی و خارجی در طبس برگزار شد و تا فردا نیز ادامه دارد.

به گزارش طبس نیوز، یازدهمین انجمن دیرینه شناسی ایران در راستای توسعه و تبادل نظر علمی و ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشگران دیرینه شناسی و علـوم وابـسته، به میزبانی دانشگاه پیام نور مرکز طبس، امروز هفدهم اسفند با حضور مهمانان داخلی و خارجی در طبس برگزار شد و تا فردا نیز ادامه دارد.

در این سمینار بیش از ۷۰ مقاله تخصصی ارائه میشود و ۳۵ سخنران دارد.

دبیر اجرایی همایش

دبیر اجرایی یازدهمین انجمن دیرینه شناسی ایران خانم دکتر وصال یحیی شیبانی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور طبس و رییس هیات مدیره و عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران است.

محورهای همایش

ریز دیرینه شناسی، دیرینه شناسی بی‌مهرگان، دیرینه شناسی مهره‌داران، دیرینه شناسی گیاهی، دیرینه شناسی دانه‌های گرده، دیرینه‌شناسی اثرفسیلها، بوم شناسی دیرینه، جغرافیای زیستی دیرینه، چینه نگاری زیستی، چینه نگاری رخدادی، چینه نگاری ایزوتوپی، انقراض و عوامل کنترل کننده آن از محورهای همایش می‌باشند.

موزه علوم زمین

شایان ذکر است موزه علوم زمین و دیرینه شناسی در محل باغ گلشن در حاشیه این مراسم در حال برگزاری است.

روز اول همایش به ارائه مقالات و آخرین دستاوردهای دانش دیرینه‌شناسی توسط شرکت کنندگان در همایش در قالب ارائه سخنرانی و پوستر خواهد پرداخت و در روز دوم، بازدیدهای علمی برگزار خواهد شد.

مناطق مورد بازدید علمی

دهانه کلوت و منطقه نمونه گردشگری خرو، دره سردر، منطقه کلمرد، شیرگشت، گچال، خان، آب حاجی، بادامو، کویر حلوان، حوض دو راه و سرزمین سیاه از مسیرهای بازدید علمی در حاشیه برگزاری همایش خواهد بود.

فرماندار ویژه طبس: آمادگی فراهم کردن زمینه ایجاد ژئوپارک جهانی را در طبس داریم

در این همایش معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس بیان کرد: طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه با وسعت ۵۷ هزار کیلومتر است که برابر با ۱۷ کشور اروپایی است.

طلائی مقدم افزود: شهرستان طبس دارای سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان با جمعیت بالغ بر ۸۰ هزار نفر است.

عالی ترین مقام دولت در شهرستان طبس گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی دامپروری و کشاورزی ما را دچار مشکل کرده است که یکی از راهکارهای آن توجه به
و پیوند بین معدن وگردشگری دراقتصاد است.

وی گفت: این آمادگی را داریم که در شهرستان طبس زمینه ی ایجاد ژئوپارک جهانی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به گردشگردی و استفاده از ظرفیت های شهرستان گفت: ما در شهرستان طبس ظرفیت های خوبی داریم، توریسم مذهبی، کویر، آبادی ها، مکان های ییلاقی که دعوت میکنم حتما بازدید کنید.

دکتر امیرحسنخانی: طبس بهشت زمین شناسی خاورمیانه است

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در این همایش با بیان اینکه طبس بهشت زمین شناسی خاورمیانه است گفت: موضوع ژئوپارک دور از دسترس نیست و این سمینار کمک میکند تا ما به آن نزدیک شویم.

دکتر امیرحسنخانی افزود: اما آنچه اهمیت دارد اقتصاد بعد از ژئوپارک است که بتوانیم استفاده کنیم و در غیر اینصورت نفعی نخواهیم برد.

وی بیان کرد: ما ماسوله کویر در منطقه نایبند را داریم که ثبت ملی است اما به آن کمتر توجه شده و همچنین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است که اینها پروژه های عظیمی است.

وی اظهار داشت: مردم باید شیرینی ژئوپارک را بچشند و این سمینار بسیار خوبی است و از این طرح استاندار محترم و ما حمایت میکنیم.

دکتر عاشوری: جایگاه طبس در خاورمیانه منحصر به فرد است

دکتر عاشوری رئیس انجمن دیرینه شناسی ایران در این همایش گفت: من ۴۵ سال است که برای صدمین بار به طبس می آیم.

وی با اینکه طبس از خیلی از جهات در خاورمیانه تک است گفت: اولین شخصی که گفت طبس بهشت زمین شناسی است جناب دکتر داود زاده از پیشکسوتان زمین شناسی ایران است که پای دانشجویان به طبس را باز کرد.

وی افزود: اکنون تمام دانشگاه ها و دانشجویان زمین شناسی کشور، منطقه طبس را به عنوان بازدید خود انتخاب میکنند و کاراگاه و آزمایشگاهشان شهر طبس است به دلیل اینکه کامل ترین برش های پالئوزوئیک خاورمیانه را در اینجا داریم.

وی خاطرنشان کرد: اولین نقشه های زمین شناسی ایران با همکاری کارشناسان سازمان ملل در طبس انجام گرفته و از سه منطقه شیرگشت، ازبکوه و شتری تهیه شده است.

دکترعاشوری افزود: اگر۴۰۰میلیون سال رابخواهیم تاریخش رابررسی کنیم کاملترین کتاب وتاریخ، تاریخ ناحیه ی طبس است.

رییس انجمن دیرینه شناسی ایران افزود:طبس جایگاهی منحصر به فرد در خاورمیانه دارد که بهترین فضا را برای زمین شناسان و دانشجویان این علم فراهم کرده است.

وی از زحمات خانم مهندس شیبانی برای پیگیریهای مستمر برگزاری این همایش درطبس تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد: این همایش را هر۵ سال در طبس برگزار خواهیم کرد.

تصاویر مربوط به همایش به زودی منتشر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =