نویسنده کتاب «بررسی گویش طبس گلشن» تجلیل می شود

استاد محمود جلیلی، نویسنده کتاب «بررسی گویش طبس گلشن» در آئین اختتامیه نخستین جشنواره شعر گویشی طبس تجلیل می شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طبس، استاد محمود جلیلی در چهارم مرداد ١٣٢٢ در طبس گلشن متولد شد، دوره ابتدایی را در دبستان مشکان کریت به پایان رساند. دوره دبیرستان را در دبیرستان شیبانی طبس سپری کرد و در خرداد ١٣۴٠ مدرک دیپلم گرفت.

در سال ١٣۴٠ در آزمون ورودی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان فرانسه که در آن زمان در دبیرستان ها تدریس می شد، پذیرفته شد.

مدت یک ماه به عنوان دانشجو به کلاس رفت ولی به علت علاقه داشتن به رشته حقوق یا کشاورزی و علاقه نداشتن به زبان خارجه،کمرویی و نداشتن بینش اجتماعی وسیع و روحیه استقلال طلبی اقتصادی، در همین زمان در آزمون ورودی تربیت معلم در مشهد نیز پذیرفته شد و فکر استخدام و کسب استقلال اقتصادی او را وادار به تحصیل در دوره یک ساله تربیت معلم و موقتا ترک دانشگاه کرد؛ زیرا تحصیل هم زمان در دو جا مجاز نبود.

وی در مهرماه ١٣۴١ از مرکز تربیت معلم فارغ التحصیل شد .

امتیاز او برای استخدام بین ١٨ نفر سهمیه طبس از همه بالاتر بود ولی علاقه به ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه او را از رفتن به شهرستان بازداشت و به طور موقت در مشهد به مدت سه ماه در دبستان میر واقع در کوچه سیاه آب ،خیابان طبرسی مشغول شد.

ناگهان در دی ماه ١٣۴١ و برخلاف وعده داده شده، او را اجبارا به طبس اعزام نمودند و چون جای خالی نمانده بود ، او را به عنوان مدیر و آموزگار دبستان نوبنیادی در روستای زنوغان در ١٣٠ کیلومتری جنوب شهر طبس منصوب شد.

از مهرماه ١٣۴٢ به دبستان قربانی معدن چاه سرب که در ٧۵ کیلومتری شمال طبس بود، انتقال یافت.در سال ١٣۴۶ با انتقالش به مشهد موافقت شد و در دبستان میر مشهد به تدریس مشغول شد.

در مهرماه ١٣۴٧ برای تحصیل در رشته جغرافیای عمومی وارد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی شد و در خرداد سال ١٣۵١ با معدل ٣/۶٢( از ۴) فارغ التحصیل شد.

در سال ١٣۵۴ مجددا برای تحصیل در رشته ادبیات فارسی وارد همان دانشکده شد و در خرداد ١٣۶١ به اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی با معدل ٣/۶۵(از ۴) نایل گشت.

از مهرماه ١٣۶١ در مراکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد و شهید خورشیدی و آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیز تدریس داشت.

در مهرماه ١٣۶۶ به مدیریت دبیرستان شهید حکمت(ابن یمین سابق) که یکی از بهترین دبیرستان های مشهد بود، برگزیده شد .

در بهمن ماه ١٣٧٠ در دوره کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته و در شهریور ١٣٧٣ این دوره را با معدل ٩٨/١٧ با پایان رساند.

در مهرماه ١٣٧۵ با ٣۵ سال سابقه خدمت آموزشی به افتخار بازنشستگی نایل آمد ولی در مراکز آموزش عالی و مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستان های غیر انتفاعی به تدریس ادامه داد.

در ٢١ خرداد ١٣٨۶ بنا به ضرورتی مدیریت یکی از مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستان غیرانتفاعی را به مدت یک سال به او سپردند.

از سال ١٣٨٧ تا کنون همچون گذشته به مطالعه و تالیف و تدریس اشتغال دارد .

آثار آقای محمود جلیلی

١-نگاهی بسیار اجمالی به دستور زبان فارسی،موسسه چاپ وانتشارات دانشگاه فردوسی مشهد./مشهد ١٣۶۵

٢-انشاء ونگارش (جلد اول)انتشارات دانشوران توس،مشهد،١٣٨٠

٣- آرایه ها و دانستنی های سخن فارسی، انتشارات دانشوران توس،مشهد،١٣٨١

۴- انشاء ونگارش (جلد دوم)انتشارات دانشوران توس،مشهد،١٣٨٢

۵-شاخسار شکسته، انتشارات دانشوران توس،مشهد،١٣٨٣

۶-بررسی گویش طبس گلشن،نشر دستور،مشهد ١٣٨٩

٧-نجات از ننگی نابیوسان،نشر دستور ،مشهد ١٣٩٠

٨- راهنمای جامع دستور و زبان فارسی،نشر دستور ،مشهد ١٣٩١

٩-دستور زبان فارسی ،جلد اول ،مقدماتی، نشر دستور ،مشهد١٣٩٢

١٠-دستور زبان فارسی ،جلد دوم (پیشرفته)،مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 11 =