مصوبه ۵ ایستگاه برای دوخطه شدن راه آهن طبس گرفته شد

مدیرکل راه آهن شرق در خصوص پروژه دو خطه شدن قطار طبس- تهران از سمت یزد توسط بخش خصوصی گفت: تاکنون مصوبه طراحی و اجرای ۵ ایستگاه این مسیر گرفته شده است زیرا خطوط ایستگاه ها تغییر می کند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز از روزنامه خراسان جنوبی، مدیرکل راه آهن شرق کشور در گفتگو با «خراسان جنوبی» در مورد اجرایی شدن پروژه دو خطه شدن قطار طبس- تهران از سمت یزد توسط بخش خصوصی گفت: تمام مسیر از تربت حیدریه تا بافق و از بافق به سمت بالا قرار است دو خطه شود که تاکنون مصوبه طراحی و اجرای ۵ ایستگاه این مسیر گرفته شده است زیرا خطوط ایستگاه ها تغییر می کند.

مهندس «ابراهیم اقبالی» با بیان این که باید مصوبه ایستگاه های کل مسیر گرفته شود افزود: احتمال این که در سال جاری یک فاز از دوخطه شدن بین ایستگاه کال زرد و جندق به دلیل اهمیت این گلوگاه در دستور کار برای شروع قرار گیرد وجود دارد.

به گفته وی اولین مرحله از اجرای این پروژه کمربندی سالار- شادمهر است که قرارداد آن منعقد و شروع شده و قرار است طی یک سال به اتمام برسد.

وی اعتبار اجرای این پروژه را بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که مسیر اجرای طرح هم شامل ۳۰ کیلومتر است.

دوم آذر ماه سال ۹۴ روزنامه« خراسان جنوبی» خبری به نقل از مدیر کل راه آهن شرق کشور با این عنوان که «عملیات دو خطه شدن مسیر راه آهن شرق آغاز می شود» منتشر کرد.

در این خبر مهندس«ابراهیم اقبالی» با بیان این که یک دهه از تاسیس این اداره کل می گذرد به جلسه شورای مدیران راه آهن کشور اشاره کرد و از موافقت با راه اندازی رام دوم قطار طبس-تهران از سمت یزد توسط بخش خصوصی خبرداد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه فاصله زمانی مسیر این قطار نسبت به قطار فعلی ۴ ساعت کاهش خواهد داشت.

وی افزود: قطار طبس- تهران که از مسیرفعلی تردد می کند به فعالیت خود ادامه خواهد داد چرا که مردم شهرهای عشق آباد، بشرویه، بجستان، فیض آباد و تربت حیدریه از این قطار استفاده می کنند. وی در مورد این موضوع که آیا طبس ظرفیت مسافر برای دو قطار به سمت تهران را دارد، گفت: در این زمینه جلسه ای با معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار و مقرر شد که با همکاری پایانه های مرکز استان،مسافران بیرجندی با اتوبوس به طبس منتقل و سپس با قطار عازم تهران شوند.

به گفته وی، براساس برنامه ریزی های انجام شده مردم شهرستان های بشرویه، سرایان و فردوس هم می توانند از این قطار استفاده کنند.وی ادامه داد: قطار جدید طبس– تهران به صورت یک روز در میان مانند قطار قبلی از طبس و تهران حرکت خواهد کرد که به این صورت هر روز قطار به سمت پایتخت از طبس و برگشت از تهران خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: نمی توان قول صد درصدی اجرای این پروژه را داد زیرا بخش خصوصی متولی کار است و نه تنها شهرستان طبس مسافر چندانی ندارد بلکه شاید مسافر مورد نیاز برای استفاده از این قطار از مرکز استان هم تامین نشود.

۴ شهریور سال گذشته نیز مدیرکل راه آهن شرق کشور در گفتگو با «خراسان جنوبی» با بیان این که پروژه دوخطه شدن راه آهن شرق جزو پروژه های عمرانی کلان به حساب می آید گفت: اجرای آن به طور مستقیم به اداره کل راه آهن شرق واگذار نمی شود و عملیات اجرایی جزو وظایف معاونت ساخت و توسعه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

اما بنابر گفته شفاهی که ابتدای سال جاری به این اداره کل اعلام شده قرار است ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر از این مسیر در برنامه قرار گیرد. البته هنوز تا این لحظه نقطه شروع و زمان اجرای آن به راه آهن شرق کشور اعلام نشده است.

این پروژه جزو اهداف و در افق ۱۴۰۴ شرکت راه آهن ایران است و در پروژه های مصوب سال جاری و سال آینده این شرکت هم گنجانده شده است.

به گفته مهندس «اقبالی» ابتدای سال جاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اداره کل راه آهن شرق کشور خواست تا نقاط بحرانی مسیر راه آهن طبس را به این شرکت اعلام کند و این کارهم انجام شد.

لازم به ذکر است دو خطه شدن راه آهن شرق با توجه به اهدافی که برای معادن خواف و سنگان مد نظر است جزو برنامه های راه آهن کشور قرار گرفته است. همچنین از خواف تا مبارکه اصفهان قرار است این راه آهن دو خطه شود و آخرین ایستگاه راه آهن شرق «بیشه در» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =