پتاس از معادن شهرستان طبس است/ سهم دو درصد حق مردم طبس

مدتی است که نگرانی هایی نسبت به حق معدن پتاس طبس به وجود آمده که مسئولین طبس اطمینان خاطر دادند معدن پتاس متعلق به شهرستان طبس است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، معدن پتاس موضوع روز شهرستان طبس شده و بسیاری از شهروندان نگران این شده اند که چرا سرمایه ای که متعلق به سرزمین آنهاست را کسی دیگر بهره برداری کند.

اما موضوع چیست؟

۱۷ مرداد سال گذشته و در روز خبرنگار حجت الاسلام سید ابراهیم مهاجریان مقدم برای نخستین بار این موضوع را رسانه ای کرد و گفت: همواره مسائل طبس را در بعد خرد و کلان پیگیری کرده ام و حساسیت در مرزهای شهرستان یکی از این مسائل است در همین راستا درباره بهره برداری معادن پتاس تذکر داده ام اما اصفهانی ها کارخانه پتاس را در خور زده اند ولی شکاف های بهره برداری از مرز جغرافیایی طبس است که عوارض دو درصد آن باید پرداخت شود.

این مسئله مهم در آن زمان زیاد مورد توجه واقع نشد تا اینکه بعد از یکسال دوباره موضوع رسانه ای و اکنون دارد به بحرانی در این منطقه تبدیل می‌شود.

به طوری که علاوه بر رسانه های طبس و خرو، مردم این دو دیار نیز وارد عمل شدند و با تشکیل کمپین خواستار احقاق حق خود هستند.

شایان ذکر است در آخرین تحولات بین دو شهر خور و طبس، جمعی از مردم خوروبیابانک در نامه ای به رییس جمهور خواستار تعیین خط مرزی و وضعیت معدن پتاس شدند.

کارخانه پتاس کجاست؟

تنها معدن شورابه تأمین پتاس خاورمیانه در طبس است.

وسعت این معدن که در کیلومتر ۱۳۰ جاده خور – طبس و در مرز خراسان جنوبی با استان اصفهان قرار دارد، ۲۲۵۰ کیلومترمربع است.

پتاس از چاه‌های آب شور با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه استحصال می‌شود؛ این ماده معدنی پس از استحصال به استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و زنجان ارسال می‌شود.

مصرف پتاس در چیست؟ 

پتاس در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. اما مهمترین کاربرد آن به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است. سایر مصارف آن در صنایع غیر کشاورزی مانند تولید صابون و شوینده ها، رنگ های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و … هستند که حجم بسیار کمی از تولید پتاس، در این صنایع مصرف می‌شود.

اشتغال زایی

مجتمع فراوری پتاس خوروبیابانک اولین تولید کننده پتاس در جمهوری اسلامی ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد.

این مجتمع با هدف تولید سالانه ۵۰ هزار تن کلرید پتاسیم به عنوان کود شیمیایی و سه میلیون تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و ۳۰ هزار تن هیدروکسید منیزیم به بهره برداری رسیده است.

مجتمع پتاس شامل قسمت های پلایا و کانال های شورابه، ایستگاه های پمپاژ و خط انتقال شورابه، استخرهای تبخیر خورشیدی، کارخانه فراوری و نیروگاه برق است و برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳۰۰ نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

طرح اکتشاف و تجهیز ذخایر پتاس از سال ۸۰ آغاز شد و کارهای اجرایی آن تا سال ۱۳۸۷ به پایان رسید.

این کارخانه در مرداد سال ۹۴ با حضور مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، به طور رسمی افتتاح شد.

پتاس از معادن شهرستان طبس است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: معدن پتاس از معادن شهرستان طبس بوده اگر چه پروانه بهره برداری آن توسط استان یزد و به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر گردیده است اما در حال حاضر پروانه بهره برداری این معدن در لیست معادن استان خراسان جنوبی قرار دارد و کلیه گزارش‌های مسئول فنی و آمار ماهیانه تولید و سایر مکاتبات با شهرستان طبس انجام می گردد.

مرتضی جلالی فرد افزود: با توجه به نزدیکی این معدن به شهرستان خور و بیابانک و به دلیل استفاده از زیر ساخت‌های این شهر، واحد فرآوری پتاس در نزدیکی شهر خور احداث گردیده است که بالطبع پروانه بهره برداری واحد فرآوری توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان صادر گردیده است.

وی بیان کرد: اینجانب از بدو ورود به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس (شهریور ۱۳۹۴) موضوع پتاس را پیگیری و گزارش‌هایی را به فرماندار وقت و امام جمعه محترم ارائه نموده ام و با ورود آقای مهندس طلایی این موضوع نیز مجددا مطرح گردید و ایشان نیز بطور جدی پیگیر معدن پتاس بوده و در این خصوص هماهنگی کامل با فرماندار و ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام گردیده است.

جلالی فرد خاطرنشان کرد: چهار مرتبه نیز از این معدن بازدید داشته ام و موارد فنی را با مدیران ارشد این معدن مطرح نموده ام که یک مرتبه از این بازدیدها به همراه معاونت محترم معدنی سازمان انجام شده و علاوه بر آن دو مرحله بازدید نظارتی از این معدن توسط کارشناسان این اداره انجام شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: حقوق دولتی این معدن که بالغ بر یک میلیارد تومان می باشد محاسبه و ابلاغ گردیده است و پیگیر وصول آن نیز هستیم.

وی افزود: مکاتباتی در خصوص موضوع دو درصد سهم معادن انجام شده و کماکان پیگیری های لازم در خصوص به نتیجه رسیدن آن در حال انجام می باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: علاوه بر معدن فوق الذکر، مجوز اکتشاف و مطالعات در پهنه پلایای میانی محدوده ای بالغ بر ۲۵۰۰ کیلومتر مربع که از غرب عشق آباد و شمال غرب طبس تا شرق استان سمنان امتداد دارد، توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی صادر گردیده است و در حال حاضر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مشغول مطالعه و عملیات اکتشافی آن می باشد که در صورتی که ذخیره مناسبی داشته باشد ان شاء الله تحولی در شهرستان ایجاد خواهد گردید.

وی یادآور شد: چندین سال قبل امام جمعه محترم شهرستان نیز موضوع معادن پتاس را پیگیری نموده اند اما در آن مقطع زمانی توجه چندانی به آن نشده بود.

وی تاکید کرد: اطمینان میدهم که در خصوص حقوق شهرستان طبس پیگیری های لازم از مجاری قانونی انجام گردیده و خواهد گردید.

همچنین فرماندار ویژه طبس نیز در واکنش نسبت به این موضوع تاکید کرد که معدن پتاس جزء خاک لاینفک طبس هست.

سهم دو درصد فروش محصولات معدنی پرداخت شود

به گزارش طبس نیوز، معدن پتاس همچون بسیاری از معادن فعال در شهرستان طبس بهره بردار غیر بومی دارد اما چیزی که مسلم است این معدن و دیگر معادن در حوزه شهرستان طبس باید سهم دو درصد از فروش محصولات معدنی را به این شهرستان پرداخت کنند.

تاکید وزیر بر پرداخت هر چه سریع تر سهم دو درصد معادن

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیرصنعت، معدن و تجارت دی ماه سال ۹۵ در جمع صاحبان صنایع و معادن شهرستان طبس با اشاره به درخواست‌های مکرر شهرستان طبس برای تحقق سهم ۲ درصد از فروش محصولات معدنی گفت: بر اساس آن چه که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی برای پرداخت ۲ درصد سهم فروش محصولات معدنی در شهرستان‌های بافق و طبس دستور فرموده‌اند وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موافق پرداخت این سهم به شهرستان طبس است و واحدهای مرتبط در حوزه معدنی این مهم را باید هر چه سریع‌تر عملیاتی کنند.

3 دیدگاه دربارهٔ «پتاس از معادن شهرستان طبس است/ سهم دو درصد حق مردم طبس;

  1. روزی که خور برای پتاس از صفر شروع کرد طبس مدعی نبود…. حالا که به ثمر نشسته و بیست و چند سال مردم خور زحمت کشیدند و به اینجا رساندند، طبس ادعا دارد؟؟!!! یک خط مرز تعیین کننده مالکیت نیست.
    سر سفره آماده نشستن هم جالبه واقعا!!!!!!!!!!!!

  2. اول مشخص شود که متعلق به کدام شهر می باشد آنهم با سند معتبر یا اینکه یکی از مسئولین کشور مالکیت آن را مشخص کند بعد نیروی طبسی در آن مشغول به کار شوند تا برسد به مابقی ماجرا

  3. با سلام به شما عریزان همسایه من نمیدانم شما با چه روی میگید معدن پتاس متعلق طبس میباشد در صورت اینکه خور داره هز نظر اورزانس و اداره راه ترابری و پلیسراه و کلانتری تا خود طبس را پوشش میده درصورتی شما انگار نگار شما جادهای به نام طریق الرضا دارید انموقع شما اقایون حالا امدیدن میگید پتاس مال طبسه بیرید خدا روزیتون را جای دیگه ای بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =