سلامت در گرو حفظ موهبت محیط زیست است

رئیس محیط زیست طبس گفت: محیط زیست موهبتی الهی است و سلامتی انسان در گرو حفظ آن است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس در گفتگو با طبس نیوز گفت: از سال ۱۹۷۲ میلادی و همزمان با برگزاری نخستین کنفرانس سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست در استکهلم سوئد، ۵ ژوئن روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است و همه ساله این روز با هدف ارتقای بینش عمومی در خصوص مسائل زیست‌محیطی و بهره‌مندی از محیط زیست سالم در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود.

حاتمی تصریح کرد: هر سال در روز جهانی محیط زیست موضوع خاصی مورد تأکید قرار می‌گیرد و شعار خاصی برای این روز تعیین می‌شود و شعار روز جهانی محیط زیست امسال «من با طبیعتم» در نظر گرفته شده است و این به معنی ارتباط انسان با طبیعت و وابسته بودن انسان به طبیعت است.

وی افزود: در کشور ما نیز ۱۶ لغایت ۲۱ خرداد به عنوان هفته محیط زیست تعیین شده است و همه ساله فعالیت‌هایی با هدف جلب توجه عمومی به آلودگی‌های محیط زیست و اهمیت حفظ محیط زیست در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست را وظیفه‌ای عمومی می‌داند گفت: محیط زیست موهبتی الهی است و سلامتی انسان در گرو حفظ آن است و ضرورت دارد همه ما برای حفاظت از محیط زیست تلاش کرده و از آلوده کردن آن بپرهیزیم.

وی با اشاره به عملکرد این اداره در طول یک سال گذشته گفت: زیستگاه‌های شهرستان به طور مداوم گشت و کنترل و از وقوع تخلفات شکار غیرمجاز پیشگیری و از ۱/۵ میلیون هکتار مناطق تحت مدیریت و بیش از یک میلیون هکتار زیستگاه های آزاد شهرستان حفاظت می شود.

وی ادامه داد: به طور مداوم منابع آب وحوش آبرسانی و چشمه ها و آبشخورها لایروبی می شوند و همچنین سه باب آب انبار و ۱۱ آبشخور وحوش در مناطق تحت مدیریت و مناطق آزاد مرمت شدند.

حاتمی با اشاره به اهمیت وجود یوز ایرانی در پناهگاه نایبندان افزود: ۵۲ دستگاه دوربین تله ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان در این مدت نصب و تصاویر ارزشمند از حیات وحش با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی ثبت شدند.

وی در خصوص امور حقوقی انجام شده توسط این اداره بیان کرد: ۱۵ پرونده در رابطه با شکار غیرمجاز تشکیل و ۲۵ نفر متخلف شکار غیرمجاز به مقامات محترم قضایی شهرستان معرفی شده اند.

وی ادامه داد: ۶ قبضه سلاح ساچمه زنی و گلوله زنی غیرمجاز و ۸ قبضه سلاح گلوله زنی و ساچمه زنی مجاز کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با اشاره به فرهنگ سازی برای حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف زیست محیطی برگزار شد و «طرح یک ساعت با محیطبان در مدرسه» در مدارس ابتدایی شهرستان با همکاری معاونت محترم اداره کل و اداره آموزش و پرورش شهرستان طبس اجرا شده است.

وی گفت: در حوزه محیط زیست انسانی، برای استعلامات احداث و بهره برداری واحدهای تولیدی و خدماتی ۹۶ مورد صدور مجوز زیست محیطی انجام و ۹ مورد به علت عدم رعایت ضوابط زیست محیطی مخالفت شده است.

وی افزود: بیش از ۴۰ مورد پایش زیست محیطی انجام و ۲۰ مورد اخطاریه زیست محیطی جهت واحدهای آلاینده محیط زیست صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هجده =