مشکل عمده صادرات محصولات، هزینه بالای حمل است

مشکل عمده صادرات محصولات، هزینه بالای حمل است

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ در بازدید از بخش‌های مختلف معدن ذغال سنگ پرورده طبس ضمن آشنایی با ظرفیت‌های بالای موجود این معدن، از نزدیک با شرایط سخت و زیان‌آور کار در معادن بویژه در معادن ذغال سنگ آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رمضان کریتی ـ مدیر عامل شرکت ذغالسنگ پروده طبس ـ در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از این معدن، آینده ذغال سنگ را بسیار درخشان توصیف و اظهار کرد: با انجام برخی تعمیرات در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و وارد مدار شدن واحد جدید کک‌سازی این کارخانه از خردادماه سال آینده، سالانه حدود یک میلیون و‌٢٧٠ هزار تن کنسانتره ذغال‌سنگ یعنی معادل تمام تولید فعلی ذغال‌سنگ ایران نیاز خواهد بود و علاوه بر این کارخانه‌های کک‌سازی دیگری نیز در دست احداث و راه‌اندازی است.وی گفت: از ابتدای سال بالغ بر ‌١۶٠ هزار تن کنسانتره توسط معادن ذغالسنگ طبس تولید شده و بالغ بر ‌٢٠ هزار تن محصول خام نیز آماده فرآوری است.

کریتی با اشاره به پرداخت بخشی از بدهی ‌١٧ میلیارد ریالی این شرکت به فرمانداری طبس در آینده نزدیک، گفت: براساس مصوبه هیات دولت، باید دو درصد از محل فروش شرکت ذغال‌سنگ پروده در اختیار فرمانداری طبس به عنوان نماینده استانداری یزد قرار بگیرد تا در راستای عمران شهرستان هزینه شود.

وی افزود: با توجه به این آغاز فعالیت معادن ذغال‌سنگ پروده طبس به صورت مکانیزه از خردادماه ‌٨٧ و نوپا بودن معدن و همچنین بروز بحران جهانی اقتصادی در سال ‌٨٨، امکان پرداخت این دو درصد مهیا نشد و تاکنون در مجموع تنها حدود سه میلیارد ریال از این مبلغ پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت ذغال‌سنگ پروده طبس با اشاره به برگزاری مزایده برای صادرات ‌۵٠ هزار تن ذغال، یکی از مهمترین مشکلات شرکت در مسیر صادرات را قیمت بالای حمل محصولات بیان کرد.

کرتیی بازارهای هدف مجموعه تحت مدیریت خود را کشورهای چین، هندوستان و ترکیه بیان کرد.

زمانی ـ مدیر پشتیبانی فنی شرکت ذغالسنگ پروده طبس ـ‌ نیز در جمع خبرنگاران گفت: بزرگترین معدن ذغالسنگ خاورمیانه به وسعت ‌٣٠ هزار کیلومتر مربع در طبس وجود دارد و وسعت حوزه ذغالی آن ‌١٢٠٠ کیلومتر مربع به ابعاد ‌٣٠ کیلومتر در ‌۴٠ کیلومتر است و تاکنون حدود ‌٢.۵ میلیارد تن ذغالسنگ در این ناحیه کشف شده که ‌١/١ میلیارد تن در معدن پروده و ‌١.۴ میلیارد تن در معدن مزینو وجود دارد.

وی احداث مسیر ریلی به طول ‌۴٧ کیلومتر، احداث جاده ارتباطی طبس به معدن، آبرسانی، برق‌رسانی و احداث تاسیسات فنی را از جمله کارهای انجام شده توسط شرکت ذغالسنگ پروده طبس بیان کرد.

زمانی خاطرنشان کرد: کارخانه ذغالشویی طبس با ظرفیت شستشوی ‌٣٠٠ تن ذغال در ساعت یکی از بزرگترین کارخانه‌های ذغالشویی است که تمام ذغال‌های معادن طبس و منطقه را ظرف مدت ‌١۵ روز انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سیلوهای دو و شش هزار تنی بارگیری ذغال با قطار، گفت: بیشترین حجم ذغالسنگ به ذوب آهن اصفهان و بقیه به زرند کرمان حمل می‌شود.

این مقام مسئول، فاز دوم طرح توسعه این معدن را تجهیز و احداث کارگاه‌های استخراج ذغالسنگ پروده ‌۴ عنوان کرد که هدف آن تولید ‌٧۵٠ هزار تن ذغالسنگ خام است.

زمانی هدف از اجرای طرح پروده ‌۴ را رهایی کشور از وابستگی به واردات اولیه، خودکفایی در تامین ذغالسنگ صنایع فولاد کشور، صرفه جویی در مصرف ارز، ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی بیان کرد.

گفتنی است؛ ذغالسنگ پروده طبس با وسعتی بالغ بر ‌٣٠ هزار کیلومتر مربع با ذخیره اکتشافی ‌٢.۵میلیارد تن ذغال کک شو و ذغالسنگ حرارتی در چهار ناحیه پروده، نایبند، مزینو و آبدوغی یکی از بزرگترین ناحیه‌های ذغالی در خاورمیانه است که عملیات شناسایی و اکتشافی بر روی آن هم اکنون نیز ادامه دارد.

باتوجه به بررسی به عمل آمده و به منظور تامین نیاز ذغالسنگ کک شو صنعت فولاد ایران، ناحیه پروده با وسعت ‌١٢٠٠ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ‌١/١ میلیارد تن به عنوان بزرگترین حوضه ذغال سنگ کک شو در ایران معرفی و از سال ‌٧١ مطالعات امکان‌پذیری و بهره‌برداری از آن به روش استخراج تمام مکانیزه آغاز شده است.

کارخانه ذغالشویی در جوار معدن پروده و با ظرفیت ‌٣٠٠ تن در ساعت و در مساحت ‌۵۶٢٠ متر مربع احداث و همزمان با افتتاح معدن توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =