خانواده های «دومعلولی» طبس تا پایان ۹۷ مسکن‌دار می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی طبس گفت: تعداد ۱۹۵ خانوار دو معلولی در طبس وجود دارد که تا پایان سال ۹۷ تمامی خانواده های دو معلولی دارای مسکن خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، رئیس اداره بهزیستی طبس در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد گفت: ۲۴ تا ۳۰ تیر ماه هر سال را به عنوان هفته بهزیستی گرامی می‌داریم، شعار امسال ما بهزیستی محور مسئولیت اجتماعی نامگذاری شده است.

محمد حسینی افزود: در هر جامعه‌ای برخی افراد وجود دارند که به دلایل مختلفی از جمله مشکلات ژنتیکی، اقتصادی، اجتماعی، روانی، حادثه باعث می‌شود از جریان اصلی زندگی به حاشیه رانده شوند و در جهت استقلال فردی و خود کفایی خود در سطح جامعه دچار مشکل می‌شوند و نیاز به کمک دولت و مشارکت‌های مردمی دارند.

وی در خصوص اداره بهزیستی شهرستان طبس گفت: این مجموعه دارای ۴۲ نفر نیروی متعهد و متخصص در بخش دولتی شهرستان و دو نمایندگی در بخش دستگردان و دیهوک و بیش از ۳۰۰ نیروی تحصیلکرده در ۵۵ موسسه و مرکز غیر دولتی خدمات تخصصی خود را در چهار حیطه توانبخشی، امور اجتماعی، امور پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و حوزه مشارکت‌ها و اشتغال به صورت خدمات مستمر و غیر مستمر خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی طبس گفت: خدمات ما در بهزیستی از پیش از تولد با مشاوره ژنتیک به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها و تا دوران سالمندی با برگزاری کلاس‌های آموزشی دوران سالمندی، پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی ادامه دارد و خدمات بهزیستی تمام آحاد جامعه را در برمیگیرد ولی به صورت ویژه جامعه هدف ما شامل معلولین، کودکان، زنان، سالخوردگان و افرادی که در معرض و یا دچار آسیب‌های اجتماعی شدند را شامل می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های تخصصی بهزیستی گفت: ما موفق شدیم صد در صد فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بهزیستی جنبه نظارت و پشتیبان دارد.

حسینی بیان کرد: در حوزه خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی چهار دفتر داریم که یک دفتر پیشگیری از معلولیت برنامه‌هایی دارد از جمله مشاوره‌های ژنتیک، آزمایشات ژنتیک، کلاس‌های آموزشی پیشگیری از معلولیت‌ها، غربال‌گری بینایی، غربال‌گری شنوایی خدمت رسانی می‌کنیم.

وی در خصوص اعتباراتی که در این زمینه لحاظ شده است گفت: در سال گذشته حدود یک میلیارد ریال در بخش مشاوره‌ها و در بخش آموزش‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی ۷۵۰ میلیون و ۴۷۸ میلیون ریال هزینه کردیم.

رئیس اداره بهزیستی طبس ادامه داد: مشاوره‌های ژنتیکی غربالگری ۱۷۳ مورد پر خطر اعلام شدند و تعداد ۱۰۷ مورد به مرکز استان ارجاع شدند به مرکز استان که ۶۰ مورد به مرکز استان برای انجام آزمایش ژنتیک مراجعه کردند.

وی افزود: مشاوره ژنتیک قبل از عقد ضروری و اجباری است و محل آن در مرکز توانبخشی شهید فولادی و رو به روی بیمارستان قدیم است.

حسینی ادامه داد: هزینه آزمایشات آن رایگان است و ما سال گذشته موردی بود که تا مبلغ ۴ میلیون تومان هزینه داشت و پرداخت کردیم و این نشان دهنده این است که سازمان همت خود را در جهت پیشگیری انجام می‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی طبس گفت: غربال‌گری شنوایی نوزادان به محض اینکه کودک متولد می‌شود همکاران ما در بیمارستان و در مرکز توانبخشی حضور دارند به دلیل ورود به موقع برای پیشگیری از ناشنوایی اگه فردی ناشنوا تشخیص داده شود یک زمان طلایی برای عمل کاشت حلزون انجام می‌شود که با شناسایی به موقع و عمل کاشت حلزون ما می‌توانیم شنوایی را برگردانیم و از اضافه شدن یک فرد معلول در جامعه جلوگیری کنیم.

وی در خصوص غربال‌گری بینایی افزود: این امر توسط موسسه‌ای به نام نسیم مهر به صورت دائمی به آدرس روبه روی هیات ابوالفضلی ویژه غربال‌گری بینایی برای کودکان سه تا شش سال است و همچنین پایگاه‌های غیر دائم ما از شش ماهه دوم در همه مهدکودک‌ها و مراکز بهداشتی فعال هستند که جا دارد از همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان طبس در این زمینه کمال تشکر را داشته باشم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مشکلات جامعه که زیاد است آسیب‌های اجتماعی است که در این حوزه کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج، زندگی و خانواده و فرزند پروری که آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم که هر ارگانی که نیاز به کلاس آموزشی داشته باشند به صورت رایگان برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در موضوع مشاوره ما سه مرکز مشاوره فعال در سطح شهرستان داریم، تلفن ۱۴۸۰ از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال است که همشهریان می‌توانند از خدمات رایگان مشاوران استفاده کنند.

رئیس اداره بهزیستی طبس ادامه داد: همچنین شماره ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد است در زمینه راهنمایی در مورد پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در زمینه مصرف مواد اعتیاد آور می‌توانند به این شماره تماس بگیرند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از واحدهای بهزیستی مربوط به معلولان است که توسط مراکز توانبخشی دو هزار معلول شناسایی کردیم و از خدمات مستمر و غیر مستمر ما بهره برداری می‌کنند.

حسینی افزود: مراکز توانبخشی به معلولین در سه مرکز فعال هستند و روزانه ۹۰ معلول می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

وی به مراکز توانبخشی به سالمندان اشاره کرد و گفت: برخی سالمندان بنا به دلایلی برای آرامش روح و روان خود به این مراکز مراجعه می‌کنند و روزانه ۴۰ نفر به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: در حوزه امور اجتماعی به ۴۰۰ زن سرپرست خانوار خدمات مستمر ارائه می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی طبس بیان کرد: تعداد ۳۱ مهدکودک و آدینه مهر تحت نظارت بهزیستی و دو خانه نرگس و حافظ برای نگه داری کودکان تحت پوشش بهزیستی وجود دارد که ۲۵ کودک را تحت پوشش قرار دادند.

وی در خصوص جذب مشارکت‌های مردمی گفت: این مشارکت‌ها توسط موسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی جذب می‌شوند که شامل موسسه خیریه حضرب عباس(ع)، خیریه الزهرا (س)، خیریه حافظ و خانه نرگس است.

حسینی افزود: مبلغ ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در سال گذشته و در سه ماهه نخست امسال مبلغ ۴۶۸ هزار و ۵۰۰ ریال از محل مشارکت مردمی توزیع شده است.

وی در خصوص مسکن خانوارهای دو معلول گفت: تعداد ۱۹۵ خانوار دو معلولی در طبس وجود دارد که تا پایان سال ۹۷ تمامی خانواده‌های دو معلولی دارای مسکن خواهند شد.

رئیس اداره بهزیستی طبس در خصوص آمار معلولین در سطح شهرستان طبس گفت: در شهر طبس ۱۶۴ خانوار دو معلولی، ۹ خانوار ۳ معلولی و یک خانوار ۴ معلولی وجود دارد.

وی افزود: در شهر عشق آباد ۲۴ خانوار دو معلولی، پنج خانوار سه معلولی و در شهر دیهوک هفت خانوار دو معلول، شش خانوار دو معلول و شش خانوار سه معلولی از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

حسینی گفت: بخش اورژانس اجتماعی بهزیستی در مواردی همچون «کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری، سالمندآزاری، خودکشی و سایر بحران‌های اجتماعی آماده مداخله می‌باشد که شهروندان می‌توانند از طریق تلفن رایگان ۱۲۳ این موارد را گزارش کنند.

وی در خصوص اشتغال گفت: درسال گذشته ۶۷۸ میلیون تومان به ۵۹ نفر وامهای ۴ درصد اعطا شده است که دراستان حائز رتبه اول شده‌ایم و موفق شدیم ۱۰۰درصد این اعتبار را جذب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 11 =