حفر چاه های ژرف و خط دوم انتقال آب راه حل بلند مدت بحران آب در طبس

معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: دولت برای حل مشکل بحران آب در شهرستان طبس برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش بینی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، سیدمهدی طلائی مقدم در نماز جمعه طبس با تشریح برنامه دولت برای حل مشکل کمبود آب در شهرستان طبس گفت: در برنامه کوتاه مدت حفر یک حلقه چاه و ادامه آن اتصال به شبکه آب شهری طبس است که خط انتقال و برق آن تکمیل است و طی ۱۰ روز آینده به شبکه آب شهر طبس متصل خواهد شد.

فرماندار ویژه طبس ادامه داد: در بخش دیهوک مجوز حفر یک حلقه چاه از ایمیدرو گرفته شد و در هفته دولت عملیات آن آغاز و به شبکه آب شهر دیهوک متصل می شود.

وی بیان کرد: در بخش دستگردان در خصوص شبکه زمزم پیمانکار مشخص شده است و مجوز حفر چاه گرفته شده و به زودی عملیات آن آغاز می شود و به پیمانکار ابلاغ شده کار را شروع کند و تامین اعتبار این پروژه انجام شده است.

طلائی مقدم یادآور شد: با حفر این چاه مشکل آب در بخش دستگردان به صورت موقت حل خواهد شد.

وی با بیان این که برنامه ای میان مدت برای مشکل آب شهرستان طبس داریم افزود: چاه هایی که در منطقه بین رباط پشت بادام و رباط خان به سمت طبس برای نیروگاه طبس حفر شد نزدیک ۲۳۰ لیتر دبی آب با کیفیت فوق العاده مناسب دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در یکی دو سالی که پروژه نیروگاه حرارتی به تعویق افتاد تجهزات جدیدی برای این مجموعه مصوب شد که نیاز به آب کمتری دارد و اعلام کردند ۷۵ لیتر آب مازاد در چاه های آب نیروگاه داریم.

وی بیان کرد: مقرر شد این میزان آب را به مرکز شهرستان منتقل کنیم که این مورد مجوزهای لازم را گرفت و پروژه مصوب شد اما وزارت نیرو در کنار این موضوع اعلام کرد که سهم طبس از خط دوم انتقال آب نیز مصوب شده است.

طلائی مقدم گفت: با این توصیف تصمیم بر این شد سایز لوله های انتقال آب از نیروگاه افزایش پیدا کند تا همزمان بخشی از پروژه انتقال آب از خط دوم مرکزی کشور به شهرستان طبس باشد.

وی ادامه داد: در برنامه بلند مدت علاوه بر انتقال خط دوم آب به شهرستان که همه بخش های شهرستان از آن منتفع خواهند شد، موضوع آب های ژرف است که در حال پیگیری آن هستیم.

فرماندار ویژه طبس ابراز کرد: در عین حالی که زمین لرزه ها مضر و مخرب هستند اما با ایجاد گسل ها باعث شده اند در دشت مرکزی ایران و اطراف طبس آب های زیرزمینی از عمق شاید چندین کیلومتری به عمق ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ متری بیایند.

وی با بیان این که منابع این آب بسیار زیاد است افزود: این پروژه در دو بخش یکی از طریق سازمان زمین شناسی کشور یا معاونت زمین شناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی هم در وزارت نیرو پیگیری شد.

طلائی مقدم ادامه داد: با عنایت استاندار مشکل تامین اعتبار مطالعات پروژه در وزارت نیرو با لحاظ ۲۵ درصد از مجموع اعتبارات استانی و مابقی هم از اعتبارات وزارت نیرو حل شد و این پروژه با مبلغ ریالی ۱۳.۵ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی افزود: در کنار این سازمان زمین شناسی مطالعات خود را شروع کرده بود که آن پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۵.۳ میلیارد تومان هفته گذشته به مجری طرح ابلاغ شد که خوشبختانه مجری طرح دکتر آریامنش از فرزندان طبس هستند.

فرماندار ویژه طبس خاطرنشان کرد: مطمئنا هنگامی که این پروژه به نتیجه برسد نه تنها آب طبس و استان بلکه آب را تا مرکز کشور تامین خواهد کرد.

وی افزود: با استحصال این آب مشکل آب هم در کشاورزی، صنعت و آب شرب حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =