سرخرطومی حنایی در کمین باغات طبس

رئیس جهادکشاورزی شهرستان طبس گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما از مهم ترین آفات نخیلات می باشد کشاورزان در صورت مشاهده این آفت سریعتر به اطلاع مدیریت جهادکشاورزی برسانند .

به گزارش طبس نیوز، معاون رئیس سازمان و رئیس جهادکشاورزی شهرستان طبس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار طبس نیوز گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما یا «Rhynchophorus ferrugineus » از مهم ترین آفات نخیلات می باشد که البته در استان ما قرنطینه است.

داوود بخشایی افزود: از کشاورزان محترم خواستاریم در صورت مشاهده این آفت مراتب را جهت کنترل به موقع و انجام عملیات قرنطینه ای به اطلاع مدیریت جهادکشاورزی برسانند .

بخشایی با اشاره به اینکه این حشره بالغ به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تیره به طول ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر و عرض ۱۰ میلیمتر می باشد گفت: قسمت انتهایی این حشره خرطوم بلند و خمیده است و شاخک های بلندی دارد که در موقع استراحت در داخل شیار روی خرطوم قرار می گیرد و در روی هر بالپوش ۶ شیار طولی مشخص وجود دارد.

وی افزود: لارو ضخیم بدون پا به رنگ سفید شیری مایل به زرد و کپسول سر قهوه ای متمایل به قرمز باطول ۵۰ میلیمتر و عرض ۲۰ میلیمتر می باشد.
رئیس جهاد کشاورزی طبس در ادامه گفت: حشره ماده تخم هایش را در زخم های درخت در طول تنه یا در محل دمبرگ ها و پاجوش ها می گذارد.
وی ضمن بیان این نکته که لارو پس از سه روز از تخم بیرون می آید و به سمت داخل تنه شروع به تغذیه می کند گفت: حشره کامل معمولا از درخت نخل تغذیه نمی کند و خسارت مربوط به لارو می باشد.

بخشایی ضمن تاکید بر این نکته که علایم اولیه حمله آفت قابل تشخیص نیست افزود: در مراحل اولیه آلودگی از طریق گوش دادن به صدای تغذیه لارو و حس کردن بوی ترشیدگی و خشک و سفید شدن برگ وسط تنه جوش و پاجوش می توان به وجود آفت پی برد.

وی در ادامه بیان داشت: علائم بعدی خسارت آفت شامل شکاف ها و بریدگی های قاعده برگ، رشد غیر عادی و اریب تاج درخت به صورت خارج از مرکز، سوراخ های قاعده درختان بریده شده و علایمی مشابه استرس های خشکی همچون پژمردگی و زردی می باشد.

وی تاکید کرد: در موقع حمله آفت تنه از نظر ساختمانی ضعیف شده و ممکن است سقوط کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: باغدار محترم با بازدید مکرر و مرتب باغ در صورت مشاهده علائم مشکوک باید موارد را سریعا به جهادکشاورزی اطلاع دهد.

بخشایی ردیابی با تله های جلب کننده فرمونی و گیاهی را از راه های به دام انداختن این حشره عنوان کرد و در ادامه گفت: از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری، انجام هرس شامل حذف پاجوش وتنه جوش در فصل سرما است که باعث کند شدن پرواز و فعالیتهای حیاتی حشرات می شود.

وی افزود: همچنین پانسمان محل های هرس شده و زخم های ایجاد شده توسط سایر عوامل در فصل بهار و تابستان لازم و ضروری است.
رئیس جهاد کشاورزی طبس رعایت بهداشت و تمیزی باغ از سرشاخه های خشک و علف های هرز و وارد نکردن پاجوش بدون گواهی بهداشتی و جلوگیری از واردات غیرقانونی پاجوش را از دیگر عوامل مهم در پیشگیری بروز آفت سرخرطومی حنایی خرما دانست.

خبرنگار: فهیمه سادات حقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یازده =