خاطرات تلخ و شیرین محیط‌بان نمونه طبسی/ دولت برای محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کند

برات الله غلامیان محیط بان طبسی نمونه استان خراسان جنوبی از عشق وعلاقه به کارش سخن میگوید و او در گپ و گفتش لحظاتی نگاه ما را به طبعیت برمی‌گرداند.

به گزارش طبس نیوز، برات الله غلامیان از شهرستان طبس محیط بان نمونه استان که چند روز پیش از او تجلیل شد.

تحصیلاتش ابتدایی است اما تجربه های چندین و چند ساله اش از او کارشناسی ساخته که میتواند موارد زیست محیطی را به خوبی تحلیل کند طبس نیوز گفتگویی چند دقیقه ای با وی داشته که تقدیم همراهان همیشگی خود میکند.

آقای غلامیان از ابتدای کارتان بگویید؟

من سیمان کار بودم اما به دلیل علاقه خاصی که به طبیعت داشتم وارد عرصه محیط بانی شدم و ۱۴ سال مامور افتخاری شکاربانی بودم.

زمانی که آقای نجفی مسئول اداره بودند با ایشان به صحرا میرفتم و همیشه در انتظار بخشنامه ای بودم که من را سر کار ببرند تا اینکه انتظار به پایان رسید.

بخشنامه ای آمد مبنی بر نگه داری و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و اینکه آن را بر عهده ماموران افتخاری بگذارند و در آن سواد و سن مطرح نیست، این بود که ما را گذاشتند و هم اکنون نیز مامور و عضوی از پروژه حفاظت از یوز هستم و از سال ۸۰ تاکنون مشغول کارم.

در حال حاضر نیز خانواده ۹ نفره هستیم که دو دختر و پنج پسر دارم.

سختی های کار محیط بانی چه هستند؟

کار محیط زیست سخت است همیشه در بیابان، آب گرم، نان خشکی که گاهی یک هفته با آن سر می‌کنیم، امکانات درستی هم ندارد.

خاطره ای از محیط بانی که شما را تحت تاثیر قرار داده باشد دارید؟

بله، روزی سر چشمه ای رفتم و دیدم بزی ایستاده با خود گفتم چه عجب این حیوان با دیدن من فرار نمیکند چند بار سر و صدا کردم که اگر مرا ندیده صدایم را بشنود اما تکان نخورد.

خیلی آرام رفتم کنارش، دیدم کنار شکمش غده بزرگی است و این حیوان آمده بود آب بخورد اما از شدت درد توان رفتن نداشته من کوله را زمین گذاشتم در آن را باز کردم و دستم را جلو آوردم و آب ریختم و پوزه حیوان را گرفتم و به دستم نزدیک کردم و این نصف شیشه آب را خورد و چشم هایش را بست و سرش را گذاشت و مُرد.

من خیلی تعجب کردم که چرا این حیوان بیچاره به این روز افتاد پس از آن دیدم جای تیر روی شکمش است و آنقدر کرم گرفته بود که به شکم حیوان رسیده بود و غده ای بزرگ ایجاد کرده بود.

من رد موتوری را در همان حوالی گرفتم و شکارچی را پیدا کردم ولی او انکار میکرد و من همانجا رو به آسمان کردم و گفتم اگر او این کار را کرده آه این زبان بسته او را بگیرد، خلاصه پس از سه روز شکارچی در اتاق کوچکی بجای اینکه درجه یخچال گازی را کم کند از کپسول کم میکند و دچار گاز گرفتگی میشود پس از اینکه خانواده اش او را پیدا میکنند وی نیاز به آمپولی ۴ میلیون تومانی پیدا میکند خلاصه این شکارچی پس از دو سال رنج فوت کرد.

آیا تاکنون یوز پلنگ را هم دیده اید؟

من ۵ بار یوز را از نزدیک در منطقه حیات وحش نایبندان طبس دیدم.

از جمله اوایلی که شهرستان طبس جزو استان یزد شده بود و دوربین و امکاناتی هم نداشتیم، یک بار با مدیر کل محیط زسیت یزد و رییس اداره محیط زیست طبس به نایبند رفتیم و دیدیم چند قوچ و میش میچرند.

نزدیک تر شدیم که ناگهان حیوانات با سرعت پراکنده و به این طرف و آن طرف رفتند و من گفتم مهندس هر چه بود حمله کرد به اینها، به بلندی رفتیم دیدیم یک یوز قوچی را گرفته و میخواهد او را بخورد.

در خصوص امکانات و وضعیت محیط بانان طبس بگویید؟

امکانات کم است، ایران امکانات ندارد خود دولت هم علاقه ای به محیط زیست ندارد و خیلی کم سرمایه گذاری می‌کنند.

در کشورهای خارجی محیط زیستش هواپیما و هلی کوپتر دارند ولی اینجا یک خوردو در اختیار ما قرار نمیدهند و مجبوریم در همان هوای سرد یا گرم با همان موتور جان بکنیم و نمیتوانیم هم نرویم چون شکارچیان منطقه را از بین می‌برند.

گستردگی زیاد و وسعت پهناور شهرستان طبس نیز مشکل ایجاد کرده، مامور کم داریم، منطقه از بردسکن تا دربند راور و بشرویه و رباط پشت بادام پراکنده است، اینها امکانات میخواهد که نمیدهند و سخت میگذرد.

آیا کسی که با تحصیلات دانشگاهی وارد عرصه محیط بانی شود میتواند موفق باشد؟

کسانی که از طریق دانشگاه وارد می‌شوند نمی‌توانند ورود کنند، دانشجو ها از تهران و جاهای مختلف دیگر آمدند اما هیچکدام طاقت من پیرمرد را ندارند و نیم تا یک ساعت که راه بروند بعد از آن ماشین، کفش خوب و آب یخ طلب می‌کنند و نمی‌توانند ادامه دهند و فقط مردمان محلی می‌توانند به محیط زیست خدمت کنند و کار کنند.

انتظار شما از مردم در جهت حفظ محیط زیست چیست؟

ما به کمک همه مردم نیاز داریم، هر کس در هر منطقه ای که هست حفاظت دست خودش است، ما از تمام دامداران این منطقه تا حد امکان رضایت داریم چون تا حدی به ما کمک می‌کنند و البته دولت نیز باید کمک کند و به اینها نمی‌شود بسنده کرد.

لازمه محیط بانی چیست؟

محیط بان در درجه اول باید علاقه داشته باشد.

پس از آن انرژی و توان بدنی، موتور سوار و استقامت در برابر سرما و گرما داشته باشد.

انتظار شما از دولت چیست؟

من از دولت تقاضا دارم که توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشند و ریشه آن را مستحکم کنند از رییس جمهور محترم می‌خواهم که کمکی به محیط زیست داشته باشند محیط زیست از همه ادارات ضعیف تر است و حتی حقوق‌ها ناچیز است.

بچه های محیط زیست طبس واقعا کار می‌کنند با اینکه نیرویی ندارد با این منطقه وسیع و مثل این ماموران در هیچ کجا نداریم چون با عشق و علاقه کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =