عاشق خبرنگاریم/ خبرنگار باید به دنبال مشکلات مردم و توانمندی‌های شهرش باشد

خبرنگار روزنامه قدس و کیهان در شهرستان طبس، مدت ۳۲ سال است که مشغول حرفه روزنامه نگاری است، فردی مهربان و فعال که در ادامه به مناسبت روز خبرنگار با او گفتگویی کوتاهی داشتیم.

به گزارش طبس نیوز، خبرنگار روزنامه قدس از شهرستان طبس بیش از ۳۲ سال در حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری مشغول است.

خبرنگاری از جنس مردم، آرام، خوش قلب و مهربان، باوقار و ورزشکار که همیشه سنجیده عمل کرده چه در برخورد با مدیران و چه در بازگویی مشکلات مردمی.

خبرنگاری که ضربه های قلم برصفحه سفید کاغذش موی سیاهش را سفید گردانده است.

علی اکبر برقی متولد سال ۳۶ از طبس در خانواده ۱۳ نفره بزرگ شد که یک خواهر و بقیه برادر بودند.

برادری در دفتر مهاجرت در تورنتوی کانادا دارد که بارها به او پیشنهاد داده که به آنجا سفری داشته باشد اما او قبول نکرده و اعتقاد دارد اگه بخواهم سفری بروم به زیارت عتبات عالیات میروم.

بردار کوچکتر او هم اکنون معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس است گر چه با او در برخی موارد هم عقیده نیست اما به گفته خودش برادرانه به او علاقه دارد و مورد محبت و احترام است.

بقیه برادرانش همه کارمند دولتی هستند.

پدرش تنها رستوران دار شهر طبس در زمان قبل انقلاب بود و این مراودات و رفت آمدها باعث شد او فردی اجتماعی بار بیاید که البته پس از زلزله سهمگین طبس اوضاع عوض شد و او یکی از برادرانش را از دست داد.

برقی از زمان نوجوانی علاقه زیادی به ورزش داشت و سرانجام در آموزش و پرورش به عنوان معلم ورزش استخدام شد.

در سال ۶۲ با بانوی مومنه ای ازدواج کرد همسرش تحصیلات ابتدایی داشت اما پس از ازدواج مشغول به تحصیل میشود و هم اکنون کارشناس ارشد در رشته قرآن و حدیث و نهج البلاغه است و قصد ادامه همین رشته در مقطع دکتری دارد و در رشته های مختلف قرآنی در مسابقات استانی و کشوری شرکت میکند و افتخار می آفریند.

علی اکبر برقی سه فرزند دارد دخترش کارشناس حقوق و خانه دار و پسرانش یکی حسابدار اداره برق و دیگری مهندس یکی از معادن زغالسنگ طبس است.

از او در مورد آرامشی که در رفتار و گفتارش است، سوال میکنم که پاسخ میدهد من ذاتا آدم پر استرسی بودم اما نحوه برخورد مسئولین، ائمه جمعه و روحانیون و ارتباط خبری که با آنها داشتم باعث شده این روحیه آنها به من منتقل شود و رفتار آنها تاثیرگذار بوده و میتوان گفت این آرامش ظاهری را نیز مدیون خبرنگاریم هستم.

علی اکبر برقی ۴ نوه دارد که بسیار برایش عزیز هستند یکی از نوه هایش با شیرین زبانیش وقتی به او میگوییم پدرجان چه دوست دارد فورا میگوید اخبار.

گاه اخبار زیاد میشود و خانم خانه در این امر به او کمک میکند و چه خوب که بانویی چنین توانمند یار و یاور همیشگی همسرش است.

خبرنگار روزنامه قدس در طبس اما پس از بازنشستگی برای خود زمینی خرید و باغی درست کرد و در کنارش پرورش گوسفند به راه انداخت و خلاصه در کنار خبرنگاری به زراعت و دامداری مشغول است.

از علی اکبر برقی در خصوص اینکه چه چیزی در ازای کنار گذاشتن کار خبریتان طلب میکنید پرسیدم که گفت: من ۳۰ سال در کنار کار معلمی خبرنگار بودم و هر چه گذشته به آن علاقمندتر شدم و هیچ ازایی در قبال کنار گذاشتنش نمیخواهم چرا که آن را دوست دارم.

معلم بازنشسته ورزش اما از تلخ و شیرین روزگار خبری خود میگوید و زمانی که گزارشی نوشته و دغدغه ای از مشکلات مردم را بازگو کرده و مسئولین در پی حلش برآمدند و مرتفع شده که آن روز از بهترین روزهای زندگانیش است.

از جمله گزارش او در روزنامه قدس با تیتر《ساختمان آموزش و پرورش طبس هم ۱۰ ساله شد》 که پس از آن درخواست اعتبار شد و این گزارش موثر واقع شده بود.

اما خبرهای جاده ای و فوتی و کشته هایش او را درهم میشکند و انگار قلمش تا اوج قلبش تیر میکشد به خصوص که یکی از برادرانش را در همین جاده های مرگ از دست داده است.

واقعه ۱۹ مرداد و سقوط هواپیما تهران_طبس که امروز در سالگرد آن هستیم نیز از وقایع تلخ دوران خبریش بود که همه را متاثر و چهره شهر را مشکی پوش کرده بود.

علی اکبر برقی در توصیف خبرنگاری میگوید: خبرنگار آن نیست که در جلسه ای بنشیند و بنویسد و منتشر کند بلکه غیر از این باید برود ببیند مشکلات مردم چیست توانمندی شهرش را بسنجد و خبر تولیدی داشته باشد و خود صاحب نظر باشد.

از فضای رسانه ای شهر سوال کردم و اینچنین پاسخ داد: مدیرانی که حرفی برای گفتن ندارند از خبرنگار فراری اند و اینها رزومه کاری خود را زیر سوال میبرند اما مسئولین و مدیران فعال و پویا ارتباط خوبی با روزنامه نگار و خبرنگار دارند بنابراین فضای رسانه ای همیشه به یک شکل نیست و برای هر مدیری و دستگاهی متفاوت است.

خبرنگار روزنامه قدس در شهرستان طبس مهمترین مشکلات شهر را کمبود آب و کمی نزولات آسمانی، خشکسالی و برخی معضلات و آسیب های اجتماعی از جمله بیکاری جوانان، طلاق و شایعه سازی ها دانست.

علی اکبر برقی تقریبا از شروع به کار روزنامه قدس کار خبری را آغاز کرده و حدود ۲۵ سال است که خبرنگار و نماینده روزنامه کیهان در شهرستان طبس میباشد و کارش باعث شده بقیه اعضای خانواده نیز به روزنامه و خبر روی بیاورند.

گاهی نیز برخی از او گلایه کردند که چرا موقعیت ما را به خطر انداختی.

در یکی از روزهای گرم و آفتابی طبس زمانی که او درخت خرما را هرس میکرد شاخه تیز خرما به چشمش آسیب میزند و روزنامه نگار فعال شهرمان چشمش تا حد نابینایی میرود و مجبور به عمل جراحی شد که گاه در برخی جلسات می بینیم که عینک های سیاهش را بر چشم میزند تا نور اذیتش نکند.

بعد از آن ملزم به استراحت میشود که در همین فاصله بیماری ارثی دیابت به سراغش میاید و او پس از آن بنا به دلایلی عمل قلب باز انجام میدهد.

اما هشت عمل جراحی او باعث نشد تا دست از این حرفه ای که عاشقانه آن را دنبال میکند بردارد و به گفته خودش علاقه به کار اطلاع‌رسانی باعث شده به بیماری‌هایش فکر هم نکند.

و اکنون او شش دهه از عمر و سه دهه از کار رسانه ایش را میگذارند و همیشه پای کار و همپای جوانان رسانه ای طبس در همه جا حاضر و در صحنه است.

او بیشترین اخبار و گزارشات شهرستانی را در روزنامه‌های در حال فعالیت خود منتشر کرده و به همین دلیل بارها از طرف مدیران روزنامه ها و مسئولین شهرستان مورد تجلیل قرار گرفته است.

وی بیشتر اخبار را از روزنامه و رادیو و تلویزیون دنبال میکند اما گاهی سری به سه سایت خبری شهرستان میزند.

در مورد مجموعه پایگاه خبری طبس نیوز میگوید طبس نیوز از رسانه های خوب طبس است و اخبارش موثق و مورد اطمینان است و برای شما و همه خبرنگاران پر تلاشش آرزوی موفقیت میکنم.

به یقین بدانیم که اگر شهرستان طبس به یکی از قطب‌های خبری شرق کشور تبدیل شده مرهون توانمندی های پیشکسوتان خبری از جمله اقای علی اکبر برقی است.

مصاحبه: ساره نجفی

3 دیدگاه دربارهٔ «عاشق خبرنگاریم/ خبرنگار باید به دنبال مشکلات مردم و توانمندی‌های شهرش باشد;

  1. سلام خدا وند آقای برقی را بیامرزد همکار فرهنگی بسیار پرتلاش و صبوری بودند و علاقه ی وافری به شغال خبرنگاری داشتند و ایشان در دوره راهنمایی دبیر ورزش حقیر در مدرسه راهنمایی شهید قدوسی حلوان بودند.

  2. سلام
    واقعا دلنشین بود مصاحبه تون
    ممنون
    ایشون دبیرم بودن
    واقعا انسان سالم و فرهیخته ای هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =