اداره امور عشایر در بخش دستگردان دایر می‌شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: با کمک بخشداری و اعتبار تکمیلی که مهندس قوسی قرار میدهند اداره عشایر را در بخش دستگردان و شهر عشق آباد پایدار می‌کنیم.

به گزارش طبس نیوز از بخش دستگردان، امروز پنج شنبه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس، مهندس قوسی مدیر کل عشایر استان، رییس اداره امور عشایر عشق آباد و جمعی از مسوولین شهرستان طبس و بخش دستگردان و نمایندگان عشایر و دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس، منطقه روستایی و عشایری بخش دستگردان را مورد بازدید قرار دادند.

روستاهای یخاب، سمبا، کویر کاج، چاه بلو، پده بید و تپه طاق از جمله مناطقی بود که مدیران از نزدیک مشکلات و پتانسیل‌های آن را بررسی کردند.

پس از بازدید نخستین شورای عشایری در منطقه کوه یخاب روستای پده بید برگزار شد که در این جلسه فرماندار ویژه طبس گفت: بهترین پتانسیل بهره برداری از معادن منطقه است و به یقین اشتغال زایی خوبی در پی خواهد داشت.

سید مهدی طلائی مقدم در ادامه به موضوع گردشگری و بوم‌گردی اشاره کرد و گفت: این منطقه بکر و دست نخورده است که می‌توان کار بسیار بزرگی در زمینه گردشگری و بوم گردی انجام داد .

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود : پیگیری و تلاش در زمینه صنایع دستی و مشاغل خرد خانگی نیز برای اشتغال نتیجه‌بخش خواهد داد.

طلایی مقدم بیان کرد: بیشترین عشایر شهرستان طبس در بخش دستگردان هستند اما مشکلات زیادی دارند که امیدواریم با همکاری اداره عشایر شهرستان و مرکز استان حل شود.

وی افزود: با کمک بخشداری و اعتبار تکمیلی که مهندس قوسی قول مساعد داد ، اداره عشایر را از مرکز خدمات کشاورزی جدا و این اداره را در مرکز قدیم جهاد کشاورزی در بخش دستگردان و شهر عشق آباد استقرار خواهد یافت .

قوسی مدیر کل عشایر استان در این جلسه گفت: اداره عشایری زبان گویای مشکلات مردم عشایر است و این اداره موظف به ارائه خدماتی به آنهاست.

قوسی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و مشکلات ناشی از آن و در راستای ماندگاری عشایر، اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به استان خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرد که توزیع شد.

مدیر کل عشایر استان خراسان جنوبی افزود: این اعتبار در قالب طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بود که در این زمینه سال گذشته ۷۰ هزار راس دام پرواربندی و به بازار عرضه شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به صندوق خرد زنان عشایر، گفت: در سال گذشته اقدام به تاسیس ۳۲ صندوق خرد زنان با هدف مشارکت زنان عشایر در اقتصاد خانواده کردیم که برای هر صندوق نیز سه میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده شد و برای شهرستان طبس نیز چهار صندوق مصوب شده است.

وی با اشاره به اشتغال منطقه گفت: جمع آوری و بسته بندی گیاهان دارویی ارزش افزوده بالایی دارد که میتواند به اشتغال و درآمدزایی منطقه کمک کند.

شایان ذکر است این جلسه در هیات روستای پده بید برگزار شد و مصوب شد مشکلات مربوط به لوله کشی آب شرب و بهداشتی، راه های محله های دامداری، ساخت حمام وسرویس بهداشتی مورد نیاز جهت مناطق عشایری توسط کمیته امداد انجام و رفع شود.

تخصیص اعتبار به قنوات روستای سمبا و پده بید به ترتیب به مبالغ ۱۵ میلیون و ۲۰ میلیون تومان، پرداخت وام جهت خرید ماشین ون ویژه سرویس دهی دانش آموزان عشایر به بخش خصوصی، آسفالت راه های زبر کوه تا سربالا وچاه مسافر تا کال عبدالغنی، احداث ساختمان جهت دستگاه آب شیرین کن توسط دهیاری تپه طاق نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین مقرر شد کاربری چاه دشت کویرکاج به کشاورزی، معرفی سه نفر محیط بان افتخاری برای منطقه عشایری کوه یخاب، احداث جایگاه سوخت فسیلی و گاز مایع توسط بخش خصوصی، دعوت از شرکت گاز جهت بازدید از منطقه عشایر ی و بررسی مطالعه جهت گاز کشی روستا های عشایری صورت پذیرد.

ایجاد کارگاه قالی بافی و صنایع دستی در روستای پده بید از محل تحصیلات بدون بهره کمیته امداد، پیگیری و رفع مشکلات آنتن‌دهی موبایل در مناطق عشایری، توزیع جو یارانه ای مدت دار به دامداران، تخصیص اعتبار و مرمت و لای‌روبی چاه آب شرب دام ازبکوه از طریق اداره عشایر و ضمانت بانکی تصحیلات کم بهره بنیاد مسکن به منظور ساخت منزل اسکان عشایر از جمله موارد دیگری بود که در جلسه به آن اشاره و قرار بر پیگیری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =