با عکاسی از دغدغه‌های دنیایی رها می‌شوم

۲۸ مرداد و روز جهانی عکاسی است به این بهانه گفتگوی کوتاه و خواندنی با یکی از عکاسان برتر استان و شهرستان طبس داشتیم.

به گزارش طبس نیوز، ۲۸ مرداد و روز جهانی عکاسی است به این بهانه گفتگوی کوتاهی داشتیم با یکی از عکاسان برتر استان و شهرستان طبس که در رسانه پایگاه خبری طبس نیوز به عنوان عکاس خبری فعالیت دارد و اکنون به دلیل شرایط زندگی به مشهد مقدس و در جوار امام رئوف زندگی میکند.

از افتخارات وی کسب رتبه در جشنواره فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی، رتبه دوم استانی بخش عکاسی سال ۹۵، کسب رتبه در جشنواره عکس و فیلم ماه نو شبکه دو سیما، عکس برتر جشنواره عترت خراسان جنوبی در طبس، مقام دوم بخش عکس جشنواره «با هم برای هم» شبکه دو سیما و در مقطع دبیرستان هم رتبه اول بخش عکاسی مدارس شهرستان است.

عباس زمانیان اهل و متولد طبس. تحصیل کرده رشته حسابداری در مقطع کاردانی و علاقمند به عکاسی است که حدود ده سال به طور تجربی و آزاد و پنج سال هم در بخش عکس خبری فعالیت دارد.

چرا عکاسی ؟

عکاسی حس خوبی به من میدهد، از دغدغه های دنیایی رهایم میکند، لذت مضاعفی میدهد، دوست دارم با عکس حرف بزنم تا با زبان.

از چه زمان وارد حرفه عکاسی شدید؟ از دوران دبیرستان به عکاسی رو آوردم، با دوربین اتومات ویزن که سوغاتی حج پدرم بود، شروع کردم و بعد از آن زینت که آن زمان یه دوربین حرفه ای محسوب میشد.

دوربین های آنالوگی که واقعا خوب بودن هر چند برای ظهور فیلم چاپ عکس در شهرستان امکاناتی نبود و باید با واسطه به شهرهایی مانند مشهد ارسال می‌شد و وقت زیادی می‌گرفت و یکی دو هفته ای طول می‌کشید که بدستمان برسد تا ببینیم چه کرده ایم.

با توجه به اینکه شما علاوه بر عکاسی هنری عکس خبری هم کار می‌کنید تفاوت این دو نوع عکاسی در چیه؟

فرق عکاسی هنری با خبری در نوع انتخاب آن می‌تواند باشد یا بهتر است اینطور بگویم که در عکاسی هنری عکاس تمرکز بیشتری از خود نشان میدهد و سوژه را خود انتخاب می‌کند و بر اساس اصول عکاسی و ذوق هنری خودش از سوژه عکاسی میکند و آن را در قاب مورد نظرش قرار میدهد و شاید لذت بیشتری هم از عکاسی ببرد.

ولی در عکاسی خبری سرعت و دقت خیلی مهم است چرا که عکاس باید بتواند عکسی بگیرد که حاوی اصول عکاسی و خبری توام باشد و دارای نکته و باعث جلب مخاطب و برداشت مستقیم برای عام بشود و به همین خاطر به نظرم این نوع عکاسی یکی از دشوارترین نوع عکاسی است.

یک خاطره جالب عکاسی

عکاسی اصولا پر از خاطرات جالب است، یک روزی که برای تفریح و عکاسی به کال سردر طبس رفته بودم با یک آگامای صخره‌ای (مارمولک دم سیاه) مواجه شدم ولی در عین زیبایی بخاطر بزرگیش در ابتدا جرأت نزدیک شدن به آن را نداشتم و به همین دلیل چند دقیقه ای دنبالش بودم و منتظر فرصت و حالتی خوب که از او عکس بگیرم ولی نمیشد.

تا اینکه شروع کردم به حرف زدن با جناب مارمولک و انگار که فهمیده بود که خسته شدم به یکباره ایستاد و با یه نیم رخ خوب به من خیره شد که یعنی عکس بگیر می‌خواهم بروم! که من هم بالاخره عکسی که می‌خواستم را گرفتم.

شما نقاش خوبی هم هستید و تابلوهای زیبایی هم کشیدید اکنون هم نقاشی کار می‌کنید؟

بیشتر زمان دبیرستان و دانشگاه به صورت متفرقه و برای پر کردن اوقات فراغت نقاشی می‌کردم و دیگر ادامه ندادم و سال‌ها میگذرد که دیگر نقاشی نکشیدم.

روز خبرنگار سال گذشته «کیک دوربین» که همسر شما پختن در فضای مجازی طبس خیلی معروف شد

در خصوص همسرم باید بگم ایشان هم بخاطر علاقمندی به کارهای هنری، هنرشان را در آشپزی به کار بستند و با مطالعه و پیگیری آشپزی و همچنین کیک و شیرینی روز ایران و جهان سعی در ارتقا کیفیت و تنوع دارند که باید بگم که از این جهت من و فرزندم هم نصیب می‌بریم. 

و در مناسبت‌های مختلف از این هنر حُسن استفاده را می‌بریم و عکس‌های این نمونه‌های مناسبتی گاه وقتی از تلویزیون هم پخش شده که این برنامه‌ها از سری برنامه‌هایی بودند که خودم هم در آن در بخش عکس چند سالی فعالیت داشتم.

چطور وارد کار سیما و تلویزیون شدید؟

از سال ۹۱ و به تشویق و ترغیب یکی ازآشنایان شروع به ارسال عکس برای شبکه دو سیما کردم و بعد چند ماه و به دلیل فعالیت گسترده به عنوان شهروند خبرنگار معرفی شدم و حدود چهار سال و در برنامه های مختلف از سری برنامه‌های اجتماعی و شهروند خبرنگاری در بخش عکس گزارش‌های خبری و مستند کوتاه اجتماعی فعالیت داشتم.

یکی از بهترین این گزارشات برداشت برنج ازمیغان و صنایع دستی (جارو پیشکی) بود که مورد استقبال تهیه کننده این برنامه نیز قرار گرفت و در همین راستا در چهار نوبت به همایش های مختلف تلویزیونی در نقاط مختلف از جمله تهران و اصفهان دعوت و در شبکه دو و استودیو ضبط برنامه شرکت کردم که تاکنون این ارتباط ادامه دارد.

بیشتر دوست دارین در چه زمینه ای عکاسی کنید؟

بیشترین علاقه من به عکاسی طبیعت و حیاط وحش است که در حد توان و امکاناتم سعی کردم انجام بدهم ولی بخاطر عدم وجود امکانات و گرانی تجهیزات مورد نظر تاکنون نتوانستم به آن چیزی که میخواهم برسم.

و در این چند سال هم با کمترین تجهیزات عکاسی کار کردم هر چند به گفته بسیاری از استادان این رشته تجهیزات اصل نیستند ولی در خیلی موارد لازمه عکاسی خوب میشوند و این امر مستلزم هزینه بسیاری است که از توان خیلی از عکاسان علاقمند و فعال بر نمی‌آید.

به نظر شما بهترین عکاسان شهرستان طبس چه کسانی هستند؟

در شهرستان طبس استعدادهای خوبی در این رشته وجود دارد ولی به دلیل بسیاری از مشکلات موجود از امکانات و تجهیزاتی که به آن اشاره کردم و همچنین عدم وجود مشوق و انجمن‌های عکاسی و فعالیت‌های کم در این رشته جذاب هنوز آنگونه که باید و شاید هنرمندان عکاس در طبس نتوانستند خود را آنطور که لایقش هستند نشان دهند.

هر چند با حمایت و فعالیت های عده ای از همین هنرمندان و همچنین اداره ارشاد طبس به خصوص شخص هنرمندی به مانند «دکترسیدحمیدحقی» که خود هنرمند و عکاس توانمند و نام آشنا هستند، کارهای خوبی از جمله برگزاری جشنواره‌ای عکاسی مختلفی انجام شده و استعدادهایی از آن میان کشف گردیده ولی هنوز بسیار جای کار وجود دارد که حمایت دیگر سازمان‌ها و همت هنرمندان دیگر را نیز می‌طلبد که امیدوارم در آینده شاهد درخشش بیش از پیش عکاسان طبس باشیم.

البته این سوال باید از اهل فن پرسیده شود چون در این زمانه تجربه تنها مورد قبول بسیاری نیست و البته تا حدودی هم درست است چون با علم هر کاری تکمیل‌تر میشود.

6 دیدگاه دربارهٔ «با عکاسی از دغدغه‌های دنیایی رها می‌شوم;

  1. سلام بر استاد گل جناب عباس اقای زمانیان
    برای شما در تمام مراحل زندگی آرزوی توفیق دارم امیدوارم زندگیتون سراسر خاطره انگیز،شیرین و جذاب باشه درست مثل عکسهاتون!
    راستی در جوار امام رئوف(ع) برای من هم دعا کنید…
    شاگرد همیشگی شما
    سید جواد رحیمی

  2. بسیار عالی

    جناب اقای زمانیان هر جا که هستید موفق و پایدار باشید
    مصاحبه خوبی بود من هم علاقه زیادی به عکاسی دارم ای کاش مثل شما حرفه ای بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =