خشکسالی مشکل اصلی عشایر طبس

مدیر کل امور عشایر استان خراسان جنوبی مشکل اصلی عشایر طبس را خشکسالی عنوان کرد و گفت: علی رغم خشکسالی‌های چندین ساله یک سوم تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

طبس نیوز: مدیر کل امور عشایر استان خراسان جنوبی مشکل اصلی عشایر طبس را خشکسالی عنوان کرد و گفت: علی رغم خشکسالی‌های چندین ساله یک سوم تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم ابراهیمی سه شنبه شب در دیدار با معاون استاندار و فرماندار طبس گفت: مشکل اصلی در بخش دستگردان خشکسالی حاکم ؛ فقر مراتع و تخریب آن و عدم تکامل دام و مرتع است.

وی عنوان کرد:  باید دربحث بهبود و احیای مراتع  و بهبود تولیدات عشایری ، مرمت ایل راههای طبس و فرهنگ سازی مناطق عشایری  قدمهای موثری برداشته شود.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی بیان کرد: عشایر ۱۳ درصد جمعیت استان را شامل میشوند که استان چهارم عشایری کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد و از طرفی هفت درصد عشایر کل کشور متعلق به استان خراسان جنوبی است

وی افزود: بیش از یک سوم تولیدات دامی استان بر دوش تولیدکنندگان عشایراست  و این مقدار معادل ۱۴ هزار تن تولیدات دامی است.

ابراهیمی درخصوص خسارتهای ناشی از خشکسالی سال گذشته گفت: با توجه به اینکه عشایر و زندگی عشایر متکی به دام است و دام وابسته به مرتع؛ خسارتی که گاها از خسکشالی ها وارد میشود خصوصا خشکسالی سال گذشته خسارت وارده بیش از ارزش واقعی دام عشایر بوده و قابل سنجش نیست.

وی اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته شش درصد افت تولید  مشاهده شد و البته  با توجه به بارندگی های بهار امسال پوشش بهتر علوفه مراتع و بالطبع کمک به تولید بهتر عشایرخواهد بود و کوچ عشایر ۷۰ درصد رشد داشته و پیش بینی میشود نسبت به سال قبل ۱۵ درصد در حوزه تولیدات دامی عشایر افزایش تولید  داشته باشیم.

ابراهیمی گفت : در حال حاضر غیر از شهرستانهای زیرکوه ، خوسف و بشرویه اداره امور عشایر در مابقی شهرستانهای استان دایر است و طبس نیز به سه شهر فاقد اداره امور عشایر اضافه شده که پیگیری ها در جهت  دایر شدن اداره امور عشایر در طبس در حال انجام است.

احمد طالبیان مقدم معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسئولین وظیفه دارند به عشایر نگاه ویژه ای داشته باشند، گفت:  فرهنگ سازی حفاظت از مراتع  مقوله ایست که باید در بین عشایر انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی طبس  نیز در گزارشی گفت :  عشایر شهرستان طبس را در سه قسمت عرب طاهری با ۴۰۸ خانوار ، ایلخانی ۳۷۰ خانوار و بخش مرکزی و دیهوک ۲۰۹ خانوار و درمجموع ۹۸۷ خانوار هستند.

اسدی عنوان کرد:  طایفه عرب طاهری در ماه های مختلف سال در فصل قشلاق در ۳۴ محله؛ طایفه ایلخانی در ماههای مختلف سال در فصل قشلاق در ۵۰ محل پراکنده؛و عشایر بخش مرکزی و دیهوک در طول سال در محله های دامداری ساکن می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =