اقتصاد مقاومتی با طعم نان خشک محلی

بانوی اهل دیهشک طبس با همت و اراده خود آستین بالا زده و با درآمدزایی در نانوایی، دستان دیگری نیز همراه خود کرده است.

فهیمه سادات حقانی، به گزارش طبس‌نیوز، نامگذاری‌های مکرر سال‌های گذشته به نام «اقتصاد مقاومتی» نشان اهمیت بالای این مسئله در کشور دارد.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید، در این دیدار، ایشان «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را دلایل نیاز اساسی کشور به کارآفرینی معرفی نمودند.

در این میان حمایت از اشتغال، کارآفرینی و نقش‌آفرینی برای تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد مهم بسیج سازندگی است.

خانم طیبه مکاریان بانوی ۴۱ ساله اهل دیهشک طبس است که بنا به پیشنهاد بهزیستی کارگاه نانوایی سنتی منطقه دیهشک بالا را با مساعدت همسرش و پس از پنج سال که از غیر فعال شدن آن می‌گذشت به راه انداخت.

وی آغاز بکار این نانوایی را از دو سال پیش اعلام کرد و گفت: در این نانوایی شش نفر بصورت مستقیم در دو شیفت صبح و عصر مشغول به پخت نان سنتی هستند که همه جز زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی به حساب می‌آیند.

مکاریان افزود: این نانوایی پیش‌تر دایر بوده و سه الی چهار سال بصورت راکد در آمده بود و با رایزنی‌هایی که بهزیستی با ما انجام داد تصمیم به راه اندازی مجدد آن گرفتیم‌.

وی با اشاره به اینکه این نانوایی متعلق به بهزیستی است گفت: هدف اصلی از راه اندازی آن ایجاد اشتغال برای سرپرستان خانوار و کسب درآمدی برای امرار معاش این عزیزان می‌باشد.

وی ضمن بیان این نکته که بسیج سازندگی در این زمینه با نانوایی سنتی امام علی (ع) مساعدت داشته‌اند گفت: بسیج سازندگی تاثیر به سزایی در اشتغال‌زایی دارد و با ما نیز همکاری قابل قبولی داشته‌اند و پیش نان های این نانوایی را برای فروش در پنجشنبه روستا استفاده می نمودند.

مسئول نانوایی سنتی امام علی (ع) تولیدات این نانوایی را روزی سه کیسه که معادل ۲۰ بسته است اعلام کرد و افزود: مردم با مراجعه مستقیم به این مکان، اقدام به تهیه نان می‌کنند.

وی تولید نانوایی را به اندازه بازار داخلی عنوان کرد و ادامه داد: اگر برای سهمیه آرد زمینه‌ای برای مساعدت مسئولین مربوطه ایجاد شود به رونق کار ما کمک به سزایی خواهد کرد.

مکاریان تصریح کرد: زمینه برای صادرات به شهرهای دیگر در صورتی ایجاد می‌شود که علامت سیب سلامت بر محصولات حک شود و بدلیل سختی‌های این نوع صادرات ما ترجیح می‌دهیم که بازار داخلی را حفظ کنیم و از نتیجه کار راضی هستیم.

خبرنگار: فهیمه سادات حقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سیزده =