منتشر کننده محتوای مجرمانه در فضای مجازی دستگیر شد/ هشدار دادستان طبس به مدیران و اعضای گروه‌های شبکه های اجتماعی

دادستان عمومی و انقلاب طبس با بیان این که سه نفر به دلیل انتشار و بارگذاری محتوای مجرمانه در فضای مجازی دستگیر شد گفت: مسئولیت متن ارسالی در گروه های فضای مجازی به صورت بازنشر(forward) یا تولید محتوا با منتشر کننده آن است و مدیران آن گروه در صورت عدم حذف مطالب خلاف قانون، اتهام معاونت در انتشار خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حجت‌الاسلام امیر زارع‌حسینی روز شنبه در نشست خبری گفت: علی رغم مزایایی که فضای مجازی در آگاهی دادن به مردم در زمینه های مختلف و سرعت سریع انتقال اطلاعات، نقاط ضعفی در آن نیز وجود دارد که بعضی از مسئولین از آن به عنوان قتلگاه جوانان یاد کرده اند.

وی با بیان این که اقدام مجرمانه در فضای مجازی با حقیقی تفاوتی ندارد افزود: قانون در هر دو مورد صراحت دارد و برای آن جرم انگاری کرده است.

دادستان طبس بیان کرد: اگر تخلفی صورت گیرد، وظیفه قانونی دادستان تعقیب قضایی است و نسبت به این وظیفه هم اقدام خواهد کرد.

وی اظهار کرد: گزارشی داشتیم از یک شبکه تلگرامی که متاسفانه اقدام به پخش تصاویر و کلیپ هایی با مضمون مستهجن می‌کرد.

زارع‌حسینی ادامه داد: تعدادی هم در این گروه تلگرامی عضوگیری کرده بودند و روزانه چند کلیپ مستهجن در این گروه بارگذاری می شد.

وی افزود: طی چند روز با حضور تیم دقیق و تخصصی از پلیس فتای استان خراسان جنوبی در شهرستان طبس سازنده گروه و چند نفر از کسانی که مدیر این گروه بودند و چند نفر از افرادی که این محتوای مجرمانه را بارگذاری کرده بودند بازداشت شدند.

دادستان طبس گفت: مرحله مقدماتی پرونده سه نفر در این رابطه در دادسرا تکمیل شد و برای صدور حکم به شعبه کیفری شماره۲ شهرستان طبس ارسال گردید.

وی افزود: در قوانین برای برخی از افعال جرم انگاری شده و مجازات وضع شده ازجمله این مصداق که موضوع ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای است.

زارع‌حسینی با قرائت این ماده از قانون افزود: در راستای اجرای این ماده از قانون جرائم رایانه ای با این گروه برخورد شده است و مدیر اصلی گروه مکلف به از بین بردن گروه شده است.

وی گفت: خیلی از افراد و جوانان ممکن است مطلع نباشند که گذاشتن تصاویر مستهجن و بارگذاری آن جرم محسوب می شود در صورتی که این عمل مجرمانه است و پلیس فتای کشور و استان کاملا آگاه و مسلط به فضای مجازی است.

دادستان عمومی و انقلاب طبس تاکید کرد: هر فردی که یک متن را در فضای منتشر می‌کند مأخوذ به آن متن است یعنی اگر در آن محتوای مجرمانه باشد مطابق قانون با وی برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: برخی افرادی که ممکن است تجربه کافی نداشته باشند بلافاصله متنی را که می بینند در گروه ها بازنشر(forward) می‌کنند.

زارع‌حسینی افزود: باید ابتدا متن را ابتدا خواند و ببینید آیا مطابق قوانین هست یا نیست، اگر متن موضوع مجرمانه ای داشته باشد و خلاف اخلاق حسنه، توهین به مقدسات، تضعیف مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، توهین به حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و شخصیت های نظام باشد مطابق قانون جرایم رایانه ای با آن فرد برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که مسئولیت متن ارسالی در گروه های فضای مجازی به صورت بازنشر(forward) یا تولید محتوا با منتشر کننده آن است افزود: مدیران گروه ها اگر محتوای مجرمانه ای در متن ارسالی اعضا ملاحظه کردند و در اولین فرصت حذف نکردند اتهام معاونت در انتشار متوجه آن‌ها خواهد بود و تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =