بیابانزدایی ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان طبس در حال انجام است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس گفت: عملیات نهال کاری بیابانزدایی به مساحت ۵۰۰ هکتار با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در بخش دستگردان طبس در حال اجرا است.

محمد فرخی در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز افزود: کانون فرسایش بادی در بخش دستگردان قرار دارد و سال گذشته نیز بخشی از آن بیابانزدایی صورت گرفته است.

وی با بیان این که شش کانون بحران در شهرستان طبس داریم افزود: در کانون های بحران بیشترین فرسایش خاک و حرکت شن های روان را داریم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس ادامه داد: تاغ و رمس از جمله گیاهانی است که در منطقه کاشت و آبیاری می شود و این گونه ها کم توقع برای آب، مقاوم در برابر باد و برای مناطق کویری بهترین گونه هستند.

وی با اشاره اجرای عملیات آبخیزداری به منظور کنترل سیل و رسوب در سدهای شهرستان طبس گفت: عملیات آبخیزداری در حوزه های سدهای نهرین، کریت و دره بید با اعتبار بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده است.

فرخی گفت: مطالعات حوزه آبخیز سد کریت در سال ۸۲ با اعتبار ملی انجام و به مرور کار شده است و برخی از سازه های آن هنوز ساخته نشده و بر اساس اطلاعاتی که مشاور داده است هر سال بر اساس اعتباری که داده میشود کار انجام میگیرد.

وی افزود: ۵۰ درصد اعتبارات مدیریت بحران نیز ابلاغ شده است که مبلغ حدود یک میلیارد ریال است و قرارداد با پیمانکار منعقد شده و کار در حوزه آبخیز سد دره بید در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس اظهار کرد: تعهد ما در حوزه های سد، کنترل سیل و رسوب در مسیر سد ها است که سدهایی که در پایین دست آبگیری می شوند پر رسوب نشوند و سازه هایی برای این منظور احداث می‌شود.

وی ادامه داد: این سازه ها با دو هدف کنترل رسوب و تقویت چشمه ها و قنوات احداث می‌شوند.

فرخی گفت: عملیات بیابانزدایی و آبخیزداری و جنگل‌کاری مرتع و حفاظت و ترسیب کربن از محل اعتبارات استانی با اعتبار مصوب بالغ بر ۴ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی افزود: این پروژه در سطح ۱۱۰ هکتار در حال اجرا در منطقه ملوند و دشت ده محمد در بخش دستگردان است که طی آن تشتک هایی برای جمع آوری آب ایجاد شده، بذر کشت می شود و بعد از بارندگی بذرهای کاشته شده سبز می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس بیان کرد: عملیات مرتع به منظور افزایش پوشش گیاهی و حفظ خاک صورت می پذیرد.

به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.

از کل ۵.۵ میلیون هکتار مساحت شهرستان طبس میزان ۵.۳ میلیون هکتار آن جزو اراضی ملی و در حیطه فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.

از این میزان ۳.۴ میلیون هکتار آن بیابان، ۱.۶ میلیون هکتار مرتع و ۱۶۸ هزار هکتار آن جنگل های طبیعی و دست کاشت است.

سطح عرصه های بیابانی طبس سه میلیون و ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است که ۶۲ درصد از سطح اراضی شهرستان و ۱۰ درصد از بیابان های کشور را شامل می شود.

مهمترین مناطق بیابانی شهرستان طبس شامل کویر لوت و کویر مرکزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =