دلالان اخلالگر در بازار مسکن طبس پیگرد قانونی می‌شوند

فرماندار ویژه طبس گفت: دلال‌ها و واسطه های که با معاملات صوری باعث افزایش بی رویه قیمت مسکن در طبس هستند پیگرد قانونی می‌شوند و تا کنون ۵ نفر شناسایی شدند که هم کدام از ۱۰ تا ۱۰۰ قطعه زمین دارند.

به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز، سیدمهدی طلائی مقدم پنجشنبه شب در نشست خبری با اشاره به تشکیل جلسه شورای تامین و کمیته نظارت بر قیمت ها و شورای مسکن در رابطه با افزایش قیمت مسکن افزود: مقرر شد نیروی انتظامی گزارش کامل این اخلالگران را به دادستان بدهد تا برخورد قانونی شود.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه مذکور مقرر شد مسئولین راه و شهرسازی نظارت کامل بر قیمت ها داشته باشند و مسئولین صنعت، معدن و تجارت مرتب بنگاه‌های املاک را بازدید و اخلالگران را با همکاری نیروی انتظامی شناسایی کنند.

فرماندار ویژه طبس گفت: بخش دیگری که باعث افزایش قیمت می شود کم لطفی هایی است که از طرف دریافت کنندگان زمین از دولت انجام می‌شود.

وی افزود: این افراد با زمینی که از دولت دریافت کردند بدون برگ واگذاری، بدون ساخت و ساز و بی آنکه تعهداتشان را انجام دهند و پایان کار و سند بگیرند، آن را به فروش می‌رسانند که خلاف قانون است.

طلائی مقدم اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای تامین و شورای مسکن شهرستان اگر گزارش آن به راه و شهرسازی برسد، از واگذاری این اراضی جلوگیری می کنیم.

وی افزود: کسانی هم که از این افراد خریداری میکنند باید دقت داشته باشند که بر اساس چه سند و مدرکی آن زمین را خریداری می کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش ها در چند هفته گذشته با نظارت هایی که انجام شد تاثیر مثبتی داشته است.

وی درباره علل افزایش مسکن در کشور گفت: کاهش نرخ سود بانکی، نوسانات و مشکلاتی که در صندوق های قرض الحسنه به وجود آمد که نقدینگی موجب ایجاد بازار کاذب شد و بخشی از آن در بازار ارز و طلا و بخشی در بازار مسکن وارد شد.

طلائی مقدم ادامه داد: در اردیبهشت ماه امسال یک افزایش قیمت در کل کشور و به ویژه در طبس داشتیم.

وی بیان کرد: در مزایداتی که راه و شهرسازی برگزار می‌کند حتی از سایر نقاط استان متقاضی شرکت در آن می شوند چرا که سمت و سوی سرمایه گذاری در شهرستان طبس، مثبت است.

وی با بیان این که بخشی از افزایش قیمت ها بی رویه است افزود: معاملات صوری دلال‌ها و واسطه ها باعث بخشی از افزایش قیمت مسکن در طبس هستند.

فرماندار ویژه طبس گفت: اگر وفاق و همراهی در مجموعه دولت و مردم وجود داشته باشد اجازه سوءاستفاده به افراد داده نخواهد شد.

** روحیات مردم و دولتمردان می تواند طبس را به سوی توسعه سوق دهد

وی با تبریک روز قلم بیان کرد: در موضوعات مختلف خبرنگاران با رصد و انعکاس به موقع خیلی به ما کمک کردند و مواردی بوده که در سطح اجتماع مطرح بوده و ما بی اطلاع بودیم با طرح موضوعات در رسانه ها مطلع شدیم و پیگیری کردیم.

طلائی مقدم افزود: فضایی که امروز در ادارات شهرستان و مردم طبس شاهد آن هستیم روحیات بی نظیری است که می تواند شهرستان را به سمت توسعه سوق دهد.

وی با بیان این که برخی از حاشیه ها وجود دارد و برخی ساختگی است افزود: لازمه شناخت حاشیه ساختگی و غیر آن، داشتن اطلاعات دقیق از موضوع است و با داشتن اطلاعات صحیح تصمیم گیری در مقابل آن درست خواهد بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: حاشیه و اختلاف نظر هر جایی وجود دارد اما اگر بخواهیم خیلی به حاشیه ها بپردازیم از اصل مطلب دور خواهیم شد و تاکنون هم سعی کردم تا جایی که می‌شود از حاشیه ها پرهیز کنیم.

** مشکل کارخانجات سیمان و کانسرام مدیریتی است

فرماندار ویژه طبس درباره دو واحد صنعتی سیمان و کانسرام طبس که تعطیل شده است گفت: جلسات متعددی با صاحبان این دو واحد برگزار کردیم که موضوع تسهیلات را مطرح کردند، برای تسهیلات مصوبه کارگروه برای آنها گرفتیم و استاندار نیز در این زمینه همراهی کردند اما مدیران این واحدها گفتند ضمانت نداریم.

وی ادامه داد: نماینده مردم در مجلس ورود کردند و بانک نیز قانع شد که با سفته وام بدهد اما باز هم قبول نکردند، پاسخ آنها این بود که سیاست ما این شده است که تسهیلات نگیریم و خودمان تامین نقدینگی کنیم و شرکت فلات را در بورس بردیم و مجوز گرفتیم که افزایش سرمایه دهیم.

وی افزود: در مصوبه مجمع و هیات مدیره آورده اند که ۳ میلیارد تومان افزایش نقدینگی را برای فعال کردن سیمان و به ویژه کانسرام بگذارند و نوید دادند که تا آخر مرداد کانسرام راه اندازی می شود.

طلایی مقدم گفت: این قول از طرف ما نیست و عین مطالب را منتقل می کنیم چون این شرکت بدقولی های بسیاری کرده است اما امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد امکان خلع ید مدیران کارخانه سیمان توسط دولت گفت: ما در مورد سیمان کاملا موافق خلع ید هستیم و آمادگی داریم ورود کنیم اما متولی کار صنعت، معدن و تجارت است.

** پیش گرم های کارخانه کک طبس روشن شده است

وی در مورد کارخانه کک سازی طبس گفت: اگر کوره این کارخانه روشن شود تا ۳۰ سال آینده نباید خاموش شود در غیر این صورت تمام کوره تخریب می‌شود.

فرماندار ویژه طبس تصریح کرد: اکنون نمی توانیم کوره را روشن کنیم چرا که برای تامین خوراک این واحد صنعتی نگران هستیم.

وی با بیان این که پروژه‌ای نیمه تمام را به هیچ عنوان افتتاح نخواهیم کرد افزود: به مدیر جدید این مجموعه صنعتی گفتیم اول ایمنی و سلامت کارگر را انجام دهید و بر اساس آخرین گزارش دریافتی موارد ایمنی را تکمیل کردند.

طلائی مقدم گفت: با توجه به تجهیزات کارخانه کک باید زغالسنگی مصرف شود که عیار فسفر و گوگرد آن زیر یک باشد که عیار زغالسنگ طبس مطابق آن نیست.

وی افزود: بنابراین زغال آن باید سایر مناطق و عمدتا از خارج کشور تامین شود و برای استفاده در کک با زغال طبس مخلوط شود.

وی اظهار داشت: مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت زغالسنگ پروده طبس قول تامین ۱۵۰ هزار تن زغال برای این مجموعه را دادند، پیش گرم های کارخانه کک طبس روشن شده و امیدواریم در ۶ ماه اول امسال شاهد راه اندازی کک باشیم.

** شبکه داخلی گازرسانی دیهوک در حال انجام است

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در خصوص گازرسانی به دیهوک گفت: موضوع CNG عملیاتی و مجوز گازبرداشت آن در استان مطرح شد و شبکه داخلی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه زمستان امسال مردم دیهوک گازدار خواهند شد افزود: با حمایت مدیرعامل جدید شرکت گاز استان، شرکت گاز ایران پذیرفت که خط انتقال برای دیهوک انجام شود اما اگر آن را شروع می کردیم تا دو سال دیگر نیز گاز به دیهوک نمی‌رسید.

وی گفت: شبکه داخلی چه خط انتقال باشد چه CNG تفاوتی ندارد، بنابراین قرار شد شرکت گاز CNG را راه بیندازد و مردم را گازدار کنند و خط انتقال نیز در مصوبات هیات مدیره است.

طلائی مقدم گفت: به محض اینکه خط انتقال به دیهوک برسد CNG آن را برای استفاده در سایر نقاط کشور منتقل خواهند کرد.

** خط انتقال آب از نیروگاه به طبس انجام می‌شود

وی درباره تامین آب طبس گفت: یکی از برنامه های کوتاه مدت در سال گذشته تجهیز چاه بود که به شبکه آب وصل شد و از دیگر پروژه های کوتاه مدت خط انتقال آب از نیروگاه به طبس به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان ابلاغ به استان شد که مناقصه آن در حال برگزاری است و تامین اعتبار شده، وزارت نیرو تصویب کرده و طی دو ماه آینده پروژه آغاز می‌شود.

فرماندار ویژه طبس بیان کرد: سایز لوله ها به نحوی پیش بینی شده که برای خط انتقال از دشت مرکزی به طبس یا از سرچشمه های کارون، بتوان از همین خط لوله فعلی استفاده شود.

وی در مورد پروژه آب های ژرف گفت: بحث مطالعاتی این پروژه بین سه استان است، مشاور پروژه مطالعات را آغاز کرده اما هنوز گزارش این مطالعات را نداده است.

** تنها ۵۰۰ میلیون تومان از سهم دو درصد به طبس پرداخت شد

وی در مورد سهم دو درصد معادن برای عمران و آبادانی شهرستان گفت: طبق مصوبه دولت دو درصد از محل عواید فروش از معادن دولتی برای عمران و آبادانی شهرستانی که معدن در آن فعال است باید پرداخت شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: تا پیش از واگذاری معدن زغالسنگ طبس به بخش خصوصی این مبلغ پرداخت می‌شد اما پس از واگذاری متوقف شد که مسئولان آن زمان می توانستند در توافقی هنگام واگذاری به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۳ این سهم را قائل شوند اما این کار صورت نگرفت.

وی گفت: تا پیش از خصوصی سازی معدن زغالسنگ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از سهم دو درصد به طبس پرداخت شده و پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به قبل از خصوصی سازی پرداخت نشده است که توافقاتی برای پرداخت آن با صندوق بازنشستگی فولاد و شرکت زغالسنگ طبس انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =