مراسم ویژه روز طبس برگزار شد

مراسم ویژه روز طبس برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، ویژه برنامه روز طبس در محل باغ تاریخی گلشن این شهر برگزار شد.

شهردار طبس در این مراسم، ضمن تبریک سال جدید، هدف از برگزاری مراسم ویژه روز طبس را معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی منطقه دانست.

جعفر بورنگ اظهار کرد: علی‌رغم اینکه شهر طبس با قدمتی چند هزار ساله در منطقه‌ای کویری واقع شده، اما به دلیل دارا بودن باغ و فضای سبز بسیار به عنوان «باغ شهر» معروف است و همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروز پذیرای جمع کثیری از مسافران و میهمانان نوروزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی برخی از اماکن مذهبی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان طبس پرداخت و بیان کرد: آستان مبارک امامزاده حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) برادر گرامی امام رضا(ع)، باغ تاریخی گلشن با بیش از ۲۰۰ سال قدمت و طراحی منحصر به فرد، ارگ تاریخی، و روستاهای ییلاقی مانند خرو، ازمیغان، پیرحاجات و… از جمله جاذبه‌های مذهبی و گردشگری طبس است.

یعقوب دانش‌دوست، دکترای معماری و شهرسازی، پژوهشگر و محقق، طبس‌شناس، و مؤلف کتاب «طبس شهری که بود»، به عنوان میهمان ویژه این مراسم، طی سخنانی به تشریح برخی ویژگی‌های شهر طبس پرداخت و خاطرنشان کرد: شهر طبس دارای زیبایی‌های ویژه و مهمی است که بسیاری از این زیبائی‌ها هنوز به شکل مطلوب شناسانده نشده است.

وی با بیان اینکه برای شناخت ارزش‌های فرهنگی و معماری و شهرسازی شهر طبس تلاش و تحقیق زیادی کرده‌ام، ادامه داد: پس از اینکه دراثر زلزله هولناک سال ۱۳۵۷ طبس، شهر و بناهای تاریخی آن به طور کلی ویران شد، تصمیم به تألیف کتابی درباره معرفی طبس گرفتم که تاکنون در این زمینه دو کتاب با عنوان اصلی «طبس شهری که بود» و زیرعنوان‌های «باغ‌های طبس» و «بناهای تاریخی طبس» به چاپ رسانده‌ام.

دانش‌دوست همچنین از چاپ کتاب سوم خود با زیرعنوان «معماری و شهرسازی طبس» در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۶ سال از آماده شدن این کتاب می‌گذرد اما به دلیل مشکلات مالی و اداری هنوز به چاپ نرسیده است.

سخنرانی فرماندار طبس، قرائت اشعاری به گویش محلی به‌وسیله مسلم یوسفی از شاعران طبس، مولودی‌خوانی، برگزاری مسابقات مختلف برای میهمانان و مسافران نوروزی، اجرای چند ترانه به خوانندگی کاظم مقدم و نوازندگی بهرام آزاد، اجرای سرود به‌وسیله کودکان کانون فرهنگی و تربیتی عفاف طبس، قرائت اشعار و متونی با گویش خراسانی به‌وسیله علی امیرگیلکی، و اهدای لوح و هدیه‌ای به دکتر یعقوب دانش‌دوست از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین در حاشیه ویژه برنامه روز طبس، علاوه بر برپایی ایستگاه نقاشی برای کودکان؛ صنایع دستی و محصولات و غذاهای محلی طبس مانند گلیم‌بافی، قالی‌بافی، حصیربافی، پخت نان محلی تافتون، تاوه‌گی و غلفی، انواع مربا و ترشی محلی و… به نمایش درآمده بود که استقبال و جلب توجه گسترده مسافران را به همراه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 6 =