منابع طبیعی بزرگترین شهر خاورمیانه، نیازمند نگاه ویژه است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس گفت: شهرستان طبس با وجود پنج میلیون و پانصد هکتار مساحت نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی در تخصیص اعتبارات است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حسن محمدیان پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه طبس با بیان این که طبس ۱۰ درصد از بیابان های کل کشور و ۶۲ درصد بیابان های استان را داراست گفت: از کل ۵ میلیون و پانصد و هشتاد هزار هکتار مساحت شهرستان طبس میزان ۵/۳ میلیون هکتار آن جزو اراضی ملی و در حیطه فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میباشد که از این میزان سه و نیم میلیون هکتار بیابان، بیش از یک و نیم میلیون هکتار مرتع و ۱۶۰ هزار هکتار آن جنگل های طبیعی و دست کاشت است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طبس با تاکید بر لزوم تزریق اعتبارات به این حوزه به دلیل وسعت بیابان های شهرستان گفت: بیش از نیمی از منطقه بیابانی کل استان خراسان جنوبی در طبس است و نیاز است طبس به شکل ویژه تری دیده شود.

وی در خصوص فعالیت های بیابان زدایی در مدت اخیر گفت: با وجود همین امکانات محدود و کمی نیروها نیز در این مدت ۱۳ هکتار نهال کاری، ۵۰ هزار اصله تولید نهال ریشه ای طاق، ۲۰ هزار اصله تولید نهال گلدانی و ۵۷ هکتار مراقبت و آبیاری کشت در سال گذشته داشتیم.

وی همچنین به آموزش پنجاه نفر روز در بحث آموزش مجریان و بهره‌برداران اشاره کرد و افزود: در فعالیت‌های پروژه بین المللی ترسیب کربن ۸۵ هکتار نهال کاری از دو محل اعتبارات ملی و استانی و شش مرحله آبیاری انجام شده است.

محمدیان گفت: ایجاد هلال های آبگیر در ۱۴۰ هکتار جهت مدیریت آبهای هرز و ذخیره نزولات آسمانی و آموزش و ترویج ۷۱۰ “نفر روز” نیز از دیگر فعالیت ها در حوزه ترسیب کربن بوده است.

وی افزود درسال جاری، با توجه به خشکسالی‌های اخیر نیاز بود که یک طرح ملی برای مقابله با خشکسالی انجام شود که طرح آن پیشنهاد و تصویب شد و با اذن و اجازه مقام معظم رهبری تاییدیه برداشت ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کل کشور گرفته شد.

محمدیان با اشاره به سهم دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی طبس از مجموع ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهم استان خراسان جنوبی از این اعتبار ملی گفت: این میزان، اعتبارات بسیار خوبی بود که با تخصیص آن در حوزه سد نهرین و سد کریت و حوزه فاقد سد دیهوک فعالیت‌های چشمگیری انجام گرفت.

وی در خصوص فعالیت های انجام شده در در این سه حوزه گفت: در حوزه سد کریت ۲ هزار و ۲۷۰ متر مکعب، در حوزه سد نهرین۴ هزار و ۲۴۳ متر مکعب و در حوزه فاقد سند دیهوک (مرغوب) نیز ۲۸هزار و ۶۹۶ متر مکعب عملیات آبخیزداری انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =