طبس بی بهره از بهره مالکانه آنغوزه/ سود کلان آنغوزه طبس در جیب بازارهای جهانی

امسال یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان بهره مالکانه آنغوزه از طبس به حساب خزانه واریز شده است. این در حالیست که در بازگشت ،عملا چیزی نصیب طبس نمی شود.

فاطمه ابوالحسنی رحمانی – به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، طبس دارای منابع سرشار آنغوزه شیرین به عنوان بهترین نوع آنغوزه در جهان می باشد که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری طبس در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز با اعلام این که امسال چیزی در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بهره مالکانه آنغوزه از طبس به حساب خزانه واریز می شود گفت: ۲۵۰ هزار هکتار سطح دارای آنغوزه در طبس وجود دارد که امسال در قالب ۱۱ طرح از طریق مزایده به مجریان برداشت آنغوزه واگذار شده است.

وی ادامه داد: تولید آنغوزه در طبس بالغ بر ۵۰ تن در سال است که با توجه به افزایش قیمت ارز هر کیلو آنغوزه امسال میانگین یک میلیون تومان به فروش رسیده و در مجموع درآمد فروش این مقدار در حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: درآمد برداشت آنغوزه مستقیما به خود آنغوزه چینان و مجریان می رسد و بهره مالکانه آن توسط مجریان به حساب خزانه واریز میشود اما در بازگشت تقریبا چیزی عاید شهرستان نمی شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی که در هفته منابع طبیعی به طبس سفر کرده در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار طبس نیوز گفت: بهره مالکانه در بخش محصولات فرعی درامدی است که به خزانه عمومی دولت واریز می‌شود و قاعدتاً باید ۱۰۰ درصد آن به استان برگشت کند در حال حاضر اختلاف نظری در این درصدها وجود دارد و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور تعیین کرده که صرفاً ۳۰% به دستگاه مربوطه برگردد و باقی آن در خزانه بماند تا برای هزینه کرد آن تصمیم گیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که منابع طبیعی استان برای حل این مشکل چه کاری انجام داده است گفت: درصدد هستیم تا به کمک نمایندگان مجلس این درصد اصلاح شود.

علیرضا نصرآبادی افزود:منطقی این است که کل مبلغ به استان برگردد اما تاکنون تنها ۳۰ درصد برگشت می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی البته گفت: با توجه به سیاست‌های کلی استان همه درآمد نمی‌تواند به طبس برگردد همانطور که در سطح کشور در جریان است درآمدها به اداره کل برمی‌گردد و بر اساس سیاست‌ها و ضوابط موجود در راستای اصلاح و ایجاد مراتع در منطقه استفاده می شود. طبیعی است که هر جا بیشتر بهره مالکانه داشته باشد و عرصه گسترده تری از محصول را داشته سهم بیشتری خواهد داشت اما اینطور نخواهد بود که کل درآمد به طبس برگشت کند.

وی افزود : در حال حاضر نمی توانم به طور دقیق و ریالی، عددی به عنوان سهم طبس از بهره مالکانه بدهم .

آنغوزه منبع درامد هزار خانواده در طبس می باشد و تقریبا درآمد خوبی را نصیبشان می کند اما بی توجهی به خواص و استفاده های این گیاه با ارزش و نیز قانع بودن مردم و مسئولان به میزان اندک درآمد کنونی از این مسیر سبب شده است، تقریبا چیزی از این گیاه سودآور و قیمتی در جهان نصیب طبس نشود

محصولی که مراحل برداشت آن به سختی انجام میگیرد و نیز احیا و نگهداری ان زحمات و هزینه بسیاری را به منابع طبیعی طبس تحمیل میکند و البته درامد خوبی را هم نصیب بهرداران آن میکند اما سود کلانش از راه فراوری محصولات به جیب بازارهای جهانی سرازیر میشود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس با بیان این که خام فروشی یکی از مشکلات ما در عرصه صادرات این گیاه پر خاصیت و گرانقیمت است گفت: کشورهایی نظیر هندوستان که آنغوزه ایران به آن صادر میشود با اندکی فراوری، ارزش افزوده ای بیش از ۵۰ برابر قیمت خرید دارند و سود بسیار زیادی از آن می برند.

وی با تاکید بر این که نیاز است در این حوزه تحقیقات و فعالیت های بیشتری انجام شود گفت: این امر نیاز به یک توجه ملی و همگانی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در خصوص این مشکل نیز گفت: امکان جلوگیری از خام فروشی وجود ندارد و در حال حاضر ظرفیت برداشت و خروج از کشور به عنوان صادرات همین است و سیاست‌های کلی و پیگیری دولت و سازمان بر فرآوری و توسعه جنبه‌های زیرساختی است.

وی افزود: پیگیری از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس که یکی از طرح های رسمی و پیشنهادی ما همین بوده است و کسب اطلاعات در مورد اینکه کشورهای خریدار چه فراوری دارند تا بتوانیم بر اساس توانایی خود در استان آن را ایجاد کنیم از اقداماتی بوده که در این خصوص انجام شده است و در حال حاضر، توسعه بهره برداری و بسترسازی برای ورود بیشتر مردم به این عرصه کاریست که می توان انجام داد.

در پایان آنچه مسلم است ضرورت توجه نماینده، مسئولان استان و به خصوص شهرستان به آنغوزه گیاه پر منفعتی که با وجود قیمت به ظاهر گران، اما بسیار ارزان ارائه می شود و تمام سودش به جیب بازار های جهانی سرازیر می شود، به شدت احساس می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =