ترس آوار بر سر عشایر طبس

خبرنگار طبس نیوز برای بررسی وضعیت سیل زدگان به منطقه عشایری بخش دستگردان سفر کرده تا از نزدیک روایتگر این موضوع باشد.

دانیال توسلی – به گزارش طبس نیوز در بارندگی های سیل آسای اخیر، روستاهای مناطق عشایری بخش دستگردان طبس در روان آب ها و سیل های ناشی از بارندگیها محاصره شد طوری که امداد رسانی به اهالی این روستاها بعد از سه روز بارندگی امکان پذیر نبود و مسئولین برای بررسی وضعیت و نیازهای مردم با بالگرد و خودروهای کمک دار به این مناطق رفتند.

وضعیت وخیم این مناطق سبب شد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به همراه جمعی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران طبس از روستاهای مناطق عشایری این بخش بازدید کنند.
• گالیه اهالی زبرکوه
بنا به گفته یکی از اهالی موقعیت جغرافیایی زبرکوه که ۲۵ خانوار جمعیت دارد سبب شده تا بین دو کوه در مسیر روان آب های ناشی از بارندگی ها قرار گیرد.

محسن رضایی با بیان این که هشدارها در زمینه بارندگی ها سبب شد تا اهالی روستا به ارتفاعات پناه برده و از خطر غرق شدن در سیالب در امان بمانند گفت: چون روستا در مسیر سیلاب قرار داشت خانه های اهالی تخریب شد و یا آسیب دید.

او، با اشاره به حضور نهادهای امداد رسان چون هلال احمر و سپاه در ساعت های اولیه سیل به منظور تامین نیازهای اهالی، ادامه داد: با این که ۱۰ روز از بارندگی ها و زمان حادثه می گذرد هلال احمر توانسته تعداد کمی چادر بین آن ها توزیع کند و برخی از خانواده هنوز بالتکلیف هستند.

به گفته وی آبگرفتگی واحدهای مسکونی و نم ناشی از آن سبب شده تا اهالی جرئت سکونت در خانه های خود را نداشته باشند چون ممکن است هر لحظه سقف آن روی سرشان آوار شود.

یکی دیگر از اهالی هم گفت: کمبود چادر به حدی است که شاید خانواده ای با هشت سرعائله در یک چادر
زندگی کنند.

او، با اشاره به مسیر ۷۵ کیلومتری این روستا تا عشق آباد، ادامه داد: بعد از بارندگی مسیر روستا به کلی تخریب شد که اداره راه با لودراین مسیر را بازگشایی کرد.

همچنین، برق منطقه دو روز قطع بود و بعد وصل شد. او، خواستار کمک و توجه بیشتر مسئوالن به مردم این منطقه محروم شد.
درخواست دیگر او بازسازی سیل بندهای روستا بود چرا که اگر بارندگی سیل آسای دیگری رخ دهد به طور حتم
روستا به طور کامل از بین خواهد رفت.

به گفته وی کشاورزی این روستا هم در سیل اخیر از بین رفت.
• ثبت ۹۰ میلی متر بارندگی
به گزارش طبس نیوز، از ۲۵ خانوار جمعیت این روستا واحدهای مسکونی ۱۳ خانوار دچار خسارت شده است. رئیس شورای اسلامی شهرستان طبس هم گفت: :بخش دستگردان با ۱۲ هزار کیلومتر وسعت ۹۳ روستا و ۲۸۵ آبادی دارد که در بارندگی های اخیر ۹۰ میلی متر باران در این بخش به ثبت رسید.

مرادی با بیان این که سیل سبب شد تا همه راه های روستایی بخش دستگردان مسدود شود، افزود: برقراری ارتباط دوباره این روستاها با شهرستان و استان ۴۰ ساعت و خراسان رضوی ۷۲ ساعت زمان برد.

به گفته وی، هرچند با همت مسئوالن و دستگاه های امداد رسان بخشی از مشکلات این روستاها برطرف شد اما حجم خسارت ها و تخریب ها به حدی است که هنوز این منطقه عشایری با چالش هایی مواجه است.

وی با اشاره به خسارت سیل به واحدهای روستایی این بخش، ادامه داد: اکنون باید دولت و مسئولان همت بر بازسازی واحدهای مسکونی روستاییان داشته باشند چرا که با بحران اقتصادی، عشایر منطقه توان مالی ساخت و ساز ندارند.

به گفته وی، در روستاهای عشایری مانند چاه مسافر، پده بید، ازبکوه، و زبرکوه هم محل سکونت اهالی و هم مکان های نگهداری دام آن ها تخریب شده است.

مرادی با بیان این که در بارندگی های اخیر روستای زبرکوه بیشترین خسارت را دید، افزود: با ورود نهادهای
امدادی و ارگانهایی مانند سپاه و بسیج زمینه اسکان روستاییان فراهم شد.

وی گفت: در بین حادثه دیدگان سیل ۱۱۰دستگاه چادر و ۴۰۰ تخته پتو توزیع شد.

این مقام مسئول، به رایزنی و برنامه ریزی هایی انجام شده با حضور مسئولان مرتبط برای به سازی و مرمت راه های این روستاها و احداث واحدهای مسکونی تخریب شده اشاره و اظهار کرد: برای رسیدگی به وضعیت بهداشت منطقه هم لازم است یک تیم کارشناسی به منطقه ورود کند که براساس هماهنگی انجام شده قرار است در چند روز آینده یک گروه پزشکی به این مناطق سفر کنند.
مرادی، گفت: ۹۷ واحد مسکونی روستایی در بخش دستگردان ۱۰۰ درصد و ۲۲۸ واحد دیگر بین ۳۰ تا
۶۰ درصد تخریب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 18 =