اطلاعیه جهاد کشاورزی طبس درباره مقابله با سرمازدگی درختان

جهاد کشاورزی شهرستان طبس با توجه به سرمای شدید هوا در شهرستان طبس و احتمال سرمازدگی درختان اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

طبس نیوز: جهاد کشاورزی شهرستان طبس با توجه به سرمای شدید هوا در شهرستان طبس و احتمال سرمازدگی درختان اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش طبس نیوز در اطلاعیه آموزشی جهاد کشاورزی به چگونگی مقابله با سرمازدگی درختان در شهرستان طبس پرداخته شده است که بدین شرح است:

۱- استفاده از بخاری باغی و سوزاندن کاه و کلش و تنه درخت خرما

اساس این روش تامین انرژی حرارتی به وسیله روشن نمودن بخاری باغی در طول یک شب سرد می‌باشد و بر اساس مطالعات انجام شده می‌بایست بین ۳/. تا ۵/. کالری انرژی گرمایی در هر سانتی متر مربع در هر دقیقه در سطح باغ تامین شود دراین روش هر چه تعداد بخاری بیشتر و با شعله کمتر بسوزد نتیجه کار بهتر خواهد بود تا اینکه تعداد بخاری کمتر با شعله بیشتر بسوزد چون هر چه شدت سوختن بیشتر باشد هوای سبک گرم بر ارتفاع بالاتری می‌رود و از دسترس محیط اطراف خارج می‌شود لازم به ذکر است که عمل روشن کردن بخاری قبل از وارد شدن سرما به باغ صورت گیرد در هر هکتار نیاز به حدود ۱۰۰ بخاری باغی می‌باشد ضمناً در صورت در دسترس نبودن بخاری باغی می‌توان از سوزاندن کاه و کلش، تنه درخت مخصوصاً تنه نخل خرما و لاستیک‌های مستعمل استفاده نمود.

۲- غرقاب نمودن کف باغ

این عمل شامل غرقاب نمودن کل اراضی مزرعه یا باغات می‌باشد آب درجه حرارت بالاتری نسبت به سطح سرد مزرعه و باغ داشته و پس از وارد شدن به مزرعه حرارت خود را به محیط داده و از کاهش درجه حرارت زمین هم جلوگیری می‌نماید آزمایشات نشان داده زمانیکه درجه حرارت آب از ۳ درجه سانتیگراد به ۲ درجه می‌رسد حدود ۱۰۰۰ کا لری انرژی گرمایی آزاد می‌کند استفاده از آب چاه و قنات که گرم‌تر می‌باشد جهت این عمل مناسب‌تر است باید توجه نمود استفاده از این روش مستلزم وجود آب کافی است زیرا در صورت تداوم سرما به روزهای دوم و سوم یا بیشتر اگر آبیاری بعدی صورت نگیرد سرمازدگی زراعت یا باغ را بیشتر تهدید می‌نماید.

۳- روش حفاظت به وسیله پوشش

این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های حفاظت در برابر خسارت ناشی از یخبندان می‌باشد در بعضی مناطق درختچه‌ها را توسط پوششی از شاخ و برگ درختان نخل می‌پوشانند و در بعضی مناطق دیگر تنه درختچه‌های حساس را با خاک متراکم می‌پوشانند و بعد از برطرف شدن سرما در اولین فرصت خاک‌ها را کنار می‌زنند. در مورد گیاهان یک ساله و نهال‌های جوان در شب‌های سرد که احتمال یخبندان زیاد است از کلاهک‌های مخروطی شکل پلاستیکی می‌توان استفاده کرد.

استفاده از لایه ضخیمی از مالچ (کاه و کلش) در زیر سایه انداز درخت روی ریشه‌ها باعث حفظ رطوبت و کاهش خسارت سرما می‌شود همچنین بستن و جمع کردن تاج درخت (بویژه خرما) که باعث حفظ جوانه مرکزی از خطر سرما می‌شود پوشش تنه خرما و درختان جوان و مرکبات با چتایی و لیف خرما، از خسارت سرما و یخبندان جلوگیری می‌نماید در مورد مرکبات رنگ کردن تنه درخت با رنگ پلاستیک که منشأ مواد نفتی نداشته باشد باعث کاهش خسارت می‌شود.

توصیه: در اولین فرصت و قبل از فرا رسیدن شب نسبت به تخلیه برف باقیمانده روی شاخه‌ها و برگ‌های درختان خرما و مرکبات اقدام گردد تا از شکستن شاخه‌ها و یخ زدگی و بروز خسارت جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =