سونامی بیکاری در سرزمین معدن

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۱ بدون الحاق طبس به خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان ۶.۴ درصد و پس از الحاق طبس، این رقم در استان به ۷.۴۳ درصد رسیده است.

طبس نیوز: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۱ بدون الحاق طبس به خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان ۶.۴ درصد و پس از الحاق طبس، این رقم در استان به ۷.۴۳ درصد رسیده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خراسان، نرخ بیکاری طبس در سال ۹۰، رقم ۱۴.۱۶ درصد گزارش شده است، برای شهروندان طبسی با وجود پتانسیل‌های غنی معدنی و وجود بزرگ‌ترین معادن فعال زغالسنگ کشور این بیکاری کاملا محسوس است.

کارگران فعال و تحصیل کرده‌های بیکار

«حسین‌زاده» شهروند طبسی از وضعیت اشتغال در این شهرستان ناراضی است. وی که باز نشسته شرکت برق است می‌گوید: بسیاری از تحصیل کرده‌ها در مقاطع فوق لیسانس وبا معدل‌های بسیار عالی بیکارند، این یعنی آنکه شهرستان ظرفیت پذیرش شغلی تحصیل کرده‌ها را ندارد.

به گفته وی، عده زیادی در طبس مشکل بیکاری دارند و قادر به ایجاد فرصت شغلی و سرمایه گذاری نیستند چرا که از منبع درآمد آن چنانی یا از پس انداز برخوردار نیستند.

درست است که کار ننگ نیست اما جوانی که سال‌ها هزینه کرده است و لیسانس یا فوق لیسانس گرفته آمادگی کار در بخش‌های کارگری را ندارد. وی اضافه می‌کند: با اینکه تمام مشکلات درباره اشتغال جوانان بار‌ها و بار‌ها به گوش مسئولان شهرستان و استان رسیده است اما کوچک‌ترین توجهی یا تغییری را شاهد نبوده و همچنان بیکاری آزار دهنده وجود دارد.

«حسین‌زاده» کسادی بازار در روزهای پایانی سال را یکی دیگر از مشکلات جدید اقتصادی طبس عنوان می‌کند و معتقد است: مغازه داران و کسبه برای ایام نوروز و روز‌های پایانی سال برنامه ریزی کرده بودند اما برپایی نمایشگاه بهاره نه تنها برنامه‌های آن‌ها بلکه و ضعیت اقتصادی آن‌ها در سال آینده را نیز از رونق انداخت. همه مالیات می‌دهند، عوارض می‌دهند اما هیچ امیدی به گشایش اقتصادی ندارد.

تامین نیروی غیر بومی

شهروند دیگر طبسی که برای پسرش با مدرک کار‌شناسی یک سوپرمارکت راه اندازی کرده است، می‌گوید: از زمان الحاق طبس به خراسان جنوبی بدون توجه به خواسته بر حق مردم برای به کارگیری نیرو‌های توانمند بومی منطقه از شهر‌های دیگر مثل فردوس و سرایان و بیرجند نیرو‌ها و کادر اداری تکمیل می‌شود درحالی که تحصیل کرده‌های طبس بیکارند.

وی از انتقال برخی نیرو‌ها به دیگر استان‌ها نیز ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: مردم طبس از حضور افراد غیربومی در پست‌های سازمانی این شهرستان ناراضی‌اند. یک سرمایه گذار و طراح اقتصادی نیز در باره شرایط طبس از مدیران و مسئولان گلایه‌مند است زیرا همیشه ازعنوان‌های ضعیف برای استان و شهر طبس استفاده می‌کنند درحالی که طبس قابلیت‌های زیادی مانند شوره زار، معدن، آفتاب و… دارد که همه این‌ها ثروتی است که مسئولان ومدیران ما از آن غافل هستند و می‌توان با سرمایه گذاری روی آن‌ها اشتغالزایی مناسبی را فراهم کرد.

قابلیت‌های‌‌ رها شده

«اخوان صفار» استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی را برای تامین نیروی برق و دیگر توانمندی‌های موجود مانند شن زار موقعیت مناسبی برای رالی‌ها و مسابقات ش‌تر سواری می‌داند که از نظر وی از دید مدیران پنهان مانده است. وی معتقد است اگر روی توانمندی‌هایمان متمرکز شویم به یقین در جذب سرمایه گذار و گردشگر و به دنبال آن ایجاد زمینه اشتغال برای تحصیل کرده‌ها موفق‌تر خواهیم بود. این شهروند با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال در شهر طبس ۴ طرح اقتصادی ارائه و موافقت آن را نیز دریافت کرده است، ادامه می‌دهد: اما به دلیل حمایت نکردن مسئولان در مرکز استان بعد از ۶ ماه دوندگی فقط توانسته مجوز زمین احداث این طرح‌ها را بگیرد. او بر این باور است که در استان مدیر زیاد داریم اما کار‌شناس نداریم زیرا به نظر او در گذشته وقتی سرمایه گذاری به این شهر می‌آمد از لحظه‌ای که به فرودگاه می‌رسید مسئول مربوط حتی اگر مجبور بود از یزد به طبس بیاید او را همراهی می‌کرد تا زمانی که دوباره تصمیم به برگشت می‌گرفت اما این توجهات از سوی مسئولان خراسان جنوبی دیده نمی‌شود و مسئولان آن چنان که باید از سرمایه گذار حمایت نمی‌کنند. به نظر وی، نگاه سلسله مراتبی و محتاطانه باعث شده همه آن‌هایی که حتی هم اکنون در طبس درحال سرمایه گذاری هستند نیز با احتیاط بیشتری سرمایه خود را هزینه کنند. قشر تحصیل کرده طبس پشت میز نشینی را باید فراموش کنند. این جمله یک کار‌شناس کار و امور اجتماعی در شهرستان طبس است.

«حمید رضا صولتی» که دبیر ستاد کار و کارگر این شهرستان نیز است از اطلاع رسانی برای به کارگیری ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در این شهرستان خبر می‌دهد که به گفته وی، تاکنون هیچ تقاضایی برای فعالیت در این مشاغل دریافت نشده است بنابر این امکان جذب نیرو از خارج استان وجود دارد. او که نبود فرهنگ کار را یکی از دلایل نرخ بیکاری این شهرستان می‌داند، تاکید می‌کند تا زمانی که تحصیل کرده‌های ما منتظر کار اداری و پشت می‌زی باشند وضعیت اشتغال به همین شکل خواهد بود، علاوه براین مسئله نبود روحیه یا اراده کارآفرینی و انجام کارهای تولیدی باعث شده نیروی کار معادن و دیگر بخش‌های این شهرستان از دیگر نقاط کشور به کارگیری شود.

او ۵۰ درصد نیروهای کارگری این شهرستان را غیر بومی اعلام می‌کند و می‌گوید: برخی از این کارگران از استان‌های شمالی یا شهرهایی مانند مینو دشت برای کار به این شهرستان می‌آیند که این خود نشان دهنده تفاوت فرهنگ کار و فعالیت در این استان و شهرستان است. چرا یک نیروی غیر بومی با مدرک کار‌شناس ارشد علوم سیاسی می‌تواند در قسمت‌های مختلف معدن از انبار گرفته تا قسمت‌های فنی و برق کار کند اما همین تحصیل کرده در استان ما این کار را درشان خود نمی‌بیند و حاضر است بیکار بماند.

این کار‌شناس با اشاره به تسهیلاتی که دولت برای بنگاه‌های زود بازده و مشاغل خانگی در نظر گرفته بود، ادامه می‌دهد: در حالی که این اعتبار رقمی حدود ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بود به گفته مسئولان فقط ۸۵۰ میلیون ریال آن جذب شد چون درخواست و تقاضایی وجود نداشت. «صولتی» همچنین از اطلاع رسانی که توسط مسئولان این شهرستان در بروشور‌ها، سایت‌ها و نماز جمعه‌ها برای به کار گیری نیروهای بومی انجام می‌شود و در مقابل هیچ درخواستی مطرح نمی‌شود نیز به عنوان یک معضل یاد می‌کند و خانواده‌ها را نیز یک عامل برای بیکاری جوانان تحصیل کرده شهرستان عنوان می‌کند. او باتوجه به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر کاهش حجم بدنه دولت خاطرنشان می‌کند: اگر خانواده‌ها تعصب خود نسبت به کار معدن و بیکاری فرزند تحصیل کرده‌شان را تغییر دهند به طور حتم وضعیت اشتغال طبس بهتر خواهد شد تاجایی که خواهیم توانست بعد از مدتی اعلام کنیم در طبس هیچ نیروی بیکاری نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =