واگذاری معادن به بخش خصوصی، لازمه خروج از رکود/ استراتژی معدن اجرایی نشد

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی با بیان اینکه در بسته خروج از رکود باید یکسری برنامه‌های مدام و مستمر مدنظر قرار گیرد، گفت: واگذاری معادن و صنایع معدنی به بخش خصوصی، رکود موجود در بخش معدن را از بین می‌برد.

خبر طبس: نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی با بیان اینکه در بسته خروج از رکود باید یکسری برنامه‌های مدام و مستمر مدنظر قرار گیرد، گفت: واگذاری معادن و صنایع معدنی به بخش خصوصی، رکود موجود در بخش معدن را از بین می‌برد.

به گزارش خبر طبس علی وثیقی مطلق با بیان اینکه در بسته خروج از رکود باید یکسری برنامه‌های مدام و مستمر مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: باید یک سیاست‌گذاری بلندمدت برای بخش صنعت و معدن تدوین شود تا این بخش از رکود فعلی خارج شود.

وی تصریح کرد: برای تدوین برنامه‌ای در جهت رشد معدن و صنایع معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در این بخش باید سیاست‌گذاری‌ها طوری انجام شود که معادن و صنایع معدنی به روش صحیح و درست به بخش خصوصی واگذار شوند.

وثیقی مطلق با اشاره به غیرفعال بودن معدن سرب و روی مهدی‌ آباد به عنوان یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان طی ۳۰ سال گذشته، گفت: در حال حاضر صنعت سرب و روی با بدترین شرایط از نظر تأمین مواد اولیه روبرو است و در چنین وضعیتی، معدن مهدی‌آباد غیرفعال است.

وی با تأکید بر لزوم فعال شدن چرخه فعالیت‌های معدنی از بخش معدن تا فرآوری مواد معدنی، گفت: با اجرای سیاست‌های صحیح می‌توان چرخه معدن تا محصول نهایی را تکمیل کرد تا از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری و ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد شود.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت برای تدوین بسته خروج از رکود جلسه‌ای با شما داشته است؟ گفت: هیچ جلسه‌ای در این مورد برگزار نشده و یکی از ایرادات اصلی کار، همین موضوع است.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد پشت درهای بسته و با نظر مدیران دولتی برای بخش تولید تصمیم‌گیری شود، این برنامه‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به بازنگری سند استراتژی بخش معدن، گفت: تاکنون چیزی از اجرای این سند مشاهده نکرده‌ایم.

وثیقی مطلق تصریح کرد: اساسی‌ترین مسئله در سند استراتژی بخش معدن این است که معادن به بخش خصوصی واگذار شوند، پروانه بهره‌برداری معادن غیرفعال لغو شود و معادنی که فعال نشده‌اند از افراد پس گرفته شود، که در حال حاضر این موارد اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: در صورت تکمیل چرخه تولید از معدن تا فرآوری، ذوب و تولید فلزات، به تولیدی با کیفیت و قابل رقابت در بخش معدن و صنایع معدنی دست خواهیم یافت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =