دولت تصمیم گرفته از بحران‌های سخت عبور کند/ شعار «ما می‌توانیم» را باور داریم

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه پرچم استقلال را به معنای واقعی کلمه به اهتزاز درخواهیم آورد، ‌گفت:‌ ما به شعار «ما می‌توانیم» باور داریم و این راه را ادامه خواهیم داد.

خبر طبس: رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه پرچم استقلال را به معنای واقعی کلمه به اهتزاز درخواهیم آورد، ‌گفت:‌ ما به شعار «ما می‌توانیم» باور داریم و این راه را ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبر طبس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در بازدید از پژوهشگاه رویان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امروز روز پرنشاط و شورآفرینی برای من و همراهانم بود چرا که به ملاقات اندیشمندان، صاحب‌نظران و عزیزانی که در سالیان دراز تحت لوای جهاد دانشگاهی کار کرده‌اند، رفتم که به اجرای فرمان امام (ره) که گفت ما می‌توانیم کوشیدند و توانستند این امر را به جهانیان ثابت کنند.

وی با اشاره به ادامه راه امام(ره) تصریح‌کرد: ما به آنچه امام(ره) گفته است باور داریم و این راه را ادامه خواهیم داد.

روحانی با بیان اینکه پرچم استقلال کشور را به معنای واقعی کلمه به اهتزاز درخواهیم آورد، تصریح کرد: پرچم اقتدار ملی و کشوری الگو و نمونه را به جهانیان معرفی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به ۳۵ سال از انقلاب اسلامی افزود: اکنون در ۳۵ سالگی جهاد دانشگاهی این واقعیت را برای مردم و جهانیان به اثبات رساندید چرا که هر جا کلمه جهاد با کلمه دیگری پیوند خورد، از آن خیر و برکت دیده‌ایم.

روحانی ادامه داد: جهاد سازندگی در روستاها و مزارع اقدامات فراوانی را انجام داد و در دفاع مقدس نیز سنگرسازان بی‌سنگر به خوبی طلوع کردند و خوب درخشیدند که هر کجا عملیاتی بود این امر را به وضوح به چشم دیدیم چراکه آنان خودباور، جهادگر، ‌مبتکر، مخلص و مومن بودند بنابراین نمی‌توان کار جهادی را بدون ایمان، اعتقاد، پشتکار و خودباوری شروع کرد و ادامه داد.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به عملیات خیبر گفت: اگر عملیات خیبر را انجام دادیم آنها پل خیبری را ساختند. بسیاری از فعالیت‌ها که آنان انجام دادند و یا در عملیات والفجر ۸ پل بعثت طراحی شد بنابراین هر کجا جهاد بود برکت نیز با آن همراه بود چرا که آنان خودباور بودند.

روحانی با بیان اینکه نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس با شور و شوق و تلاش سلاح‌هایی را ساخته و مونتاژ کردند، تصریح کرد: آن زمانی که می‌گفتند چند هفته یا چند ماه دیگر اف ۱۴ ها کارایی خود را از دست میدهند چراکه موشک فونیکس در حال اتمام است، این جهاد خودکفایی بود که به ما روحیه می‌داد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنان قبل اینکه موشک های فونیکس در انبارهای کشورمان دیده نشود ، موشکی جدیدی را بر این هواپیما سوار کردند و توانستیم جنگ را با موفقیت در زمین و دریا و خاک با کمک جهادگران ادامه دهیم

روحانی در ادامه سخنان خود اظهارداشت: امروز خوشحالم که روزی به زیارت این عزیزان و اطلاع از دستاوردها و سخن گفتن با آنها نصیب من شده که با آغاز سال دوم دولت تدبیر و امید همراه است.

وی افزود: ما ۲۶ مردادماه سال گذشته کارمان را آغاز کردیم و وزرای ما احکامشان را در ۲۵ مرداد سال گذشته دریافت کردند، دولت کاری پرتلاش، خستگی ناپذیر، جهادی، با کمک مردم و ایثار، حوصله و صبر و حمایت‌های فوق‌العاده مردم در همه زمینه‌ها شروع کرده است.

*اگر در زمینه‌ای موفق بوده‌ایم به دلیل حضور مردم و هدایت‌های رهبری بوده است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما در زمینه‌ای موفق شدیم به خاطر حضور مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری بوده است و اگر نقصی وجود دارد از ما است که هم دانش و هم توان ما محدود است.

روحانی با بیان اینکه دولت در دوازده ماه گذشته تصمیم گرفته است از بحران‌های سخت عبور کند، گفت: بحران‌هایی که عبورش از دید کارشناسان و اساتید امکان‌پذیر نبود و در این رابطه نامه‌های برخی از کارشناسان و اساتید به عنوان سند وجود دارد.

وی افزود: به من نامه نوشتند که چرا شما اعلام کردید که پایان سال ۹۲ تورم به زیر ۳۵ درصد می‌رسد، این کار شدنی نیست و رئیس‌جمهور نباید مطلبی را عنوان کند که امکان عملی‌شدن آن وجود ندارد؛ همچنین پیرامون اجرای مرحله دوم هدفمندی نیز بعضی کارشناسان از سر دلسوزی عنوان کردند که این کار را شروع نکن، چرا که دولت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهور پیرامون طرح تحول سلامت نیز گفت: همین کارشناسان دلسوز وقتی که من طرح تحول سلامت را مطرح کردم دلسوزانه به من نامه نوشتند که (البته این تعبیر خوبی نیست اما در نامه چنین آمده بود) اینجا چاه ویل است و هر چه پول بریزی به جایی نمی‌رسد، این کار آنقدر سخت و مشکل بود که حتی صاحب‌نظران باورشان نمی‌شد که این طرح اجرایی شود.

*جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت ایران شود

وی با بیان اینکه دولت اعلام کرد جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت ایران شود، گفت: در همین رابطه نامه آمد مگر می‌شود چنین اقدامی صورت گیرد، اما ما این تصمیم را گرفتیم و انشاءالله این کار مهم استراتژیک را انجام خواهیم داد.

روحانی در ادامه افزود: با اجرای این طرح، صدور نفت متکی به یک اسکله و در یک مکان و آن هم اندرون خلیج فارس و بعد از تنگه هرمز نخواهد بود بلکه به دریای عمان می‌آید، البته این کار سختی است که ما باید سه چهار سال زحمت بکشیم، اما یک مسئله استراتژیک و مهمی برای ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: انشاءالله زمانی که این کار انجام گرفت آن وقت خواهند نوشت که چه کار عظیمی به دست مردم ایران انجام گرفت.

*ریاست‌جمهوری من امانت مردم است

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعضی می‌گویند ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم و اگر حامی دولت شویم چیز بدی است، گفت: دولت نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد برای مردم است و تمام عناوینی که ما امروز داریم برای مردم است، بنده حسن روحانی هستم اما اگر رئیس‌جمهور ایران هستم این امانت مردم است.

روحانی افزود: اگر کسی وزیر است، عنوان وزارت امانت مردم است که ما باید امانتدار خوبی باشیم و این امانت را پاس بداریم و هر زمانی هم که مردم فرد دیگری را انتخاب کردند، ما تحویل نفر بعدی می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه اگر کسی از دولت حمایت کرد، یعنی از ملت ایران حمایت کرده است، گفت: دولت و ملت همه باید دست در دست هم دهیم تا ایرانی آبادتر توأم با توسعه قابل قبول بسازیم. توسعه هر معنایی داشته باشد و هر پلکانی برای آن درنظر بگیریم، پایه آن علم و دانش و پژوهش و فناوری است.

*در استفاده از تجربه دیگران خجالت نمی‌کشیم

وی ادامه داد: کشوری به پیشرفت رسیده است که در سایه علم و دانش بدانجا رسیده است. ما در استفاده از تجربه دیگران هیچ خجالت نمی‌کشیم. از پیغمبر باید بیاموزیم که درجنگ احزاب وقتی همه پیشنهادها مطرح شد، سلمان فارسی گفت ما ایرانیان تجربه استفاده از خندق را داریم. پیغمبر در این رابطه نفرمودند که من رسول‌الله و مدینه‌العلم هستم تو می‌خواهی به من رهنمود بدهی آن هم از کشوری دیگر؟ پیغمبر مشورتی کرد و گفت پیشنهاد خوبی است. خود پیغمبر هم شروع به کندن خندق کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام در علم هیچ حد و مرزی را قرار نداده است، گفت: من نمی‌دانم آنچه که برخی به نام اسلام می‌گویند از کجا آورده‌اند، اسلام در علم هیچ مرزی را نمی‌شناسد.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح‌کرد: ما نزدیک به ۷۰ سال سابقه برنامه‌ریزی در کشور را داریم؛ ۳۵ سال قبل از انقلاب و ۳۵ سال بعد از انقلاب، اما هنوز یک برنامه مدون برای علم و تکنولوژی در اختیار نداریم؛ چه این انتقال از بیرون به داخل صورت گیرد و چه از داخل به بیرون.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی کار بزرگی را انجام داده و باید افق بلندی را در مقابل خود داشته باشد، گفت: رویان نه تنها باید جایگاهی برای سلول‌های بنیادی بلکه رویان باید تبدیل به یک برند جهانی شود؛ در هر کجای دنیا اگر محصولی بر روی آن رویان نوشته شده باشد، باید به آن اعتماد شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم روح عزیزمان آقای کاظمی آشتیانی شاد باشد باید رویان به نقطه اوج خود برسد؛ رویان از نمونه‌هایی است که خوب درخشیده و تبلور یافته است.

روحانی با اشاره به اینکه پیوست اخلاقی در فعالیت‌های مرتبط با شبیه‌سازی مهمترین پیوست است، گفت:‌ هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم اگر می‌خواهیم از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم اگر می‌خواهیم از پیوند استفاده کنیم باید خیلی دقت کنیم. سلول بنیادی هنوز شکل و رنگ ندارد اما می‌تواند به هر شکلی دربیاید و ما می‌توانیم آن را به هر محیطی هل داده و رنگ آن محیط را به آن بدهیم.

وی افزود: اگر از سلول بنیادی خود فرد استفاده کنیم شاید مشکلاتی که در مقابل ما باشد کمتر خواهد بود اما اگر از جایی دیگر آوردیم اگر از دام به انسان منتقل کردیم ممکن است با خیلی چیزهای ناشناخته روبرو شویم.

روحانی افزود: ما نمی‌دانیم سلول بنیادی با خود چه چیزهایی خواهد آورد ما کوله بار سلول بنیادی را باز نکردیم. یادمان باشد هر سلول بنیادی حتی در صورت تمایز یک کوله بار با خود دارد. ما نمی‌دانیم که این کوله‌بار چه اثری خواهد داشت و ممکن است ۵ یا ۶ سال بعد اثر آن روشن شود.

روحانی گفت: به هر که می‌خواهیم این پیوند را انجام دهیم به او بگوییم ممکن است کاری که ما انجام می‌دهیم آثار ناشناخته‌ای داشته باشد و در آینده پدیدار شود و شما آن را بدانید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این صورت ما در مقابل آینده جامعه و در مقابل خداوند مسئول نخواهیم بود ما شبیه‌سازی می‌کنیم و یا شیر بیشتر از یک دام تولید می‌کنیم. این کار خیلی کار بزرگی است و من نمی‌خواهم کار شما را کوچک کنم اما در کارهایی که دخالت در خلقت است، باید بسیار با احتیاط حرکت کنیم.

وی افزود: البته در صنعت بسیاری از کارهای ما دخالت در خلقت است همه این جراحی‌ها و تمام ایمپلنت‌های که در بدن و یا در دندان کار گذاشته می‌شود شامل این مسئله است اما آثار جانبی آن را طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده نمی‌دانیم. من در اینجا می‌خواهم بگویم در امور زیستی در سال‌ها بعد آثار آن مشخص می‌شود. ما نمی‌دانیم این کار خوب است یا نه. تمام کارهایی که امروز به صورت تصنعی برای بهره‌برداری بیشتر از حیوانات و یا گیاهان انجام می‌شود.

‌مان بسته است اتفاقا در زمینه‌های تحقیقاتی دست ما بسیار بازتر است حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و خوشبختانه فقه ما اینگونه است اما زمانی که می‌خواهیم نسخه بدهیم باید با احتیاط عمل کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید کار علمی به تجاری‌سازی برسد، گفت: اگر ما می‌خواهیم به یک برند جهانی تبدیل شویم باید با کسانی که در بیرون از مرزها در این باره فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشیم تا بتوانیم با استانداردهای جهانی منطبق شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر می‌خواهید شما جهانی شوید و در صحنه جهانی محصولات خود را ارائه کنید راهی به غیر از این ندارید.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های تصمیم‌گیری در این زمینه گفت: جهاد دانشگاهی یک مرکز عمومی فعال است که در کنار پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و همچنین وزارت بهداشت و معاونت علمی، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای سر این دستگاه‌ها قرار دارد اما گاهی مواقع من چیزهایی می‌خوانم که بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم در گذشته شکایت و شکایت‌کشی بوده است، الحمدالله در دولت یازدهم چنین مسائلی وجود ندارد اما ضروری است که فاصله بین این دستگاه‌ها کمتر شود.

وی با بیان اینکه فاصله‌ها باید کم شود و در عمل فاصله صندلی‌ها باید کمتر شود و این به نفع مردم و جامعه است، افزود: خوشبختانه امروز بخش علوم و فناوری ما امروز در کنار هم است کار موازی در حوزه پژوهشی ما نباید وجود داشته باشد و باید از تحقیقات گرانقیمت بی‌دلیل باید پرهیز شود. گاه می‌بینیم دستاوردهای یک تحقیق ۵ میلیونی بالاتراز دستاوردهای یک تحقیق ۳۰۰ میلیونی است. حواس ما جمع شود با کمترین خرج بهترین محصول را تحویل دهیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ دولت هیچ محدودیتی در طول تحقیقات ندارد. من اگر بفهمم یک موسسه پژوهشی کار بزرگی را انجام می‌دهم و نیاز به پول دارد آن را تامین خواهم کرد. همانگونه که در کار تحقیقاتی نباید قید و بندی وجود داشته باشد در ساپورت مالی نیز نباید محدودیت و قید و بندی وجود داشته باشد.

وی افزود: من حتی به معاون علمی و فناوری خود گفتم اگر شما کاری را در حوزه شرکت بنیاد انجام دهید ما محصول شما را می‌خریم چرا که ممکن است یک محصول در حوزه‌های مختلف و مراحل صنعتی‌سازی به مشکل بخورد، دولت باید آن را بخرد و به عهده بگیرد و در کنار آن تمام دستگاه‌های ما خریدار پژوهش باشند.

وی افزود: در مرکز رویان جایگاهی است که بخش خصوصی یا بخش دانشگاهی ما باید داوطلب شود شما در بخش زیست می‌توانید کارهای بسیار خوبی را انجام دهید. داروهای بیوتکنولوژی بسیار گران است و گاه یک گرم آن میلیون‌ها تومان قیمت دارد، شما باید ثروت‌آفرین باشید.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه موسسه رویان کار خود را از ایده تا ثروت انجام می‌دهد، تصریح کرد: دولت هر مقدار که ضروری باشد کمک می‌کند و محدودیتی ندارد چرا که شما کار بزرگی انجام می‌دهید تمام دستگاه‌های ما باید سفارش‌دهنده تحقیقات باشد چرا که شما کار بسیار بزرگی را انجام می‌دهید.

وی افزود: زمانی که محصول شما یک بیمار را درمان می‌کند وقت نشاط شما می‌رسد زمانی که شما یک داروی کمیاب را تولید می‌کنید وقت نشاط شماست، علوم فراوانی که هم نشاط ‌آفرین است و هم شما می‌توانید در آن موفق شوید و موفقیت در آن غرورآفرین باشد، ما معضلات فراوانی در محیط زیست،‌ درمان و کشاورزی داریم که شما می‌توانید به حل آن کمک می‌کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من از شما رؤسای بخش‌های مختلف پژوهشی کشور می‌خواهم نشست‌ها را با هم بیشتر کنید و حتی اگر لازم باشد من نیز حضور پیدا می‌کنم چرا که تقسیم کار ضروری است. آنچه که ما به آن نیاز بیشتری داریم کار و تلاش و پژوهش است.

روحانی گفت: کار شما بسیار ارزشمند است و یک کار جهادی است. همه ما باید جهاد کنیم و در حدی که می‌توانیم در راه خدا تلاش کنیم.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به بیان برخی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان علمی و فناوری پرداخت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =