سید حسن نصرالله: مخالف ائتلاف بین‌المللی در سوریه هستیم/ آمریکا صلاحیت رهبری مبارزه با تروریسم را ندارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما از اساس با ائتلاف بین‌المللی در سوریه مخالف هستیم حال چه این ائتلاف بخواهد که نظام سوریه را هدف قرار دهد یا داعش یا غیرداعش را هدف قرار دهد.

خبر طبس: دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما از اساس با ائتلاف بین‌المللی در سوریه مخالف هستیم حال چه این ائتلاف بخواهد که نظام سوریه را هدف قرار دهد یا داعش یا غیرداعش را هدف قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنانش به خانواده‌های قربانیان ارتش تسلیت گفت و اظهار داشت: در ابتدا به خانواده‌های شهدای ارتش که به‌دست تروریست‌ها به قتل رسیدند، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و مواضع ملی خانواده‌های آنها را ارج می‌نهیم و امیدواریم که سیاست‌مداران نیز به سطح این خانواده‌ها برسند.

سید حسن نصرالله که سخنانش به‌طور مستقیم از شبکه خبری المنار پخش می‌شد، افزود: در خصوص قضیه نظامیان گروگان گرفته شده از سوی گروه‌های مسلح در منطقه عرسال، در این قبیل قضایا ما از اتخاذ مواضع اجتناب می‌کنیم زیرا طرف مقابل روش و محاسبات خود را دارد و ما نیز محتاطانه عمل می‌کنیم آن‌گونه که در قضیه ربوده شدگان اعزاز عمل کردیم، آنچه گفته می‌شود مهم نیست بلکه مهم آزادی این افراد است، ما دائماً ترجیح می‌دهیم که مسائل را به‌دور از رسانه‌ها بررسی کنیم اما به‌خاطر اهمیت این قضیه تصمیم گرفتیم به آن بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به ربودن نظامیان این کشور توسط تروریست‌ها گفت: متأسفانه برخی این موضوع را به بهانه‌ای برای بحث و جدل، اتهام‌زنی‌های دروغین و اختلافات فرقه‌ای و نیز وارونه کردن واقعیت‌ها تبدیل کردند.

دبیرکل حزب‌الله افزود: از ابتدا باید سیاست‌مداران و مردم و نیز رسانه‌ها با این موضوع در سطح یک موضوع ملی، اخلاقی و انسانی برخورد می‌کردند و باید همه محور هدف خود را بر بازگرداندن نظامیان به خانواده‌های‌شان در سریع‌ترین زمان ممکن متمرکز می‌کردند و این هدفی است که تا زمانی که تحقق یابد هدف ما باقی خواهد ماند.

نصرالله اظهار داشت: آنچه در چند هفته گذشته رخ داد بسیار دردناک و ناراحت کننده بوده و بیانگر سطح برخورد با چنین موضوعی است؛ موضوعی که در درجه نخست مسئولیت آن متوجه دولت است، از همین رو همه باید به دولت برای مقابله با آن کمک کنند.

وی افزود: در چنین موضوعی طبیعی است که یک طرف مشخص وارد گفت‌وگو می‌شود و ما نیز در مناسبت‌های متعدد برای بازگرداندن اسیران خود گفت‌وگو کردیم، از همین رو به هیچ وجه اصل گفت‌وگو را رد نمی‌کنیم.
نصرالله گفت: این حق مسئولان سیاسی است که گفت‌وگو کنند و ما نیز از روز نخست گفت‌وگو از موضع قدرت را خواستار بودیم، هیچ‌کس خود را تسلیم آدم‌ربایان نمی‌کند و در جهان هرکس به‌دنبال گفت‌وگو باشد، به‌دنبال نقاط قوت است که آن را روی میز بگذارد.

باید با قدرت با برای آزادی نظامیان گروگان گرفته شده مذاکره کنیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: دولت لبنان می‌داند که نقاط قوتی که در اختیار دارد چیست، از همین رو باید مذاکرات بر اساس همین موضع انجام شود نه از موضع خواهش و التماس.
اگر می‌خواهیم نظامیان به‌سلامت بازگردند، باید با قدرت گفت‌وگو کنیم، زیرا مذاکره از موضع ضعف فاجعه‌بار خواهد بود. هر گروه و طرفی که مذاکره کند، فرقی نمی‌کند، به هر حال هیچ‌یک از طرفین آشکارا اعلام نمی‌کند که چه‌چیزی قبول و چه‌چیزی مردود است.

وی افزود: لبنان از چند هفته پیش به‌خاطر عملکرد سیاسی بسیاری از گروه‌های سیاسی در حقارت و خفت به سر می‌برد. این طرف مذاکره کننده است که پیام‌ها را منتقل کرده و در این خصوص اقدام کرده و وارد گفت‌وگو شده است، اما ادامه مذاکره به حل قضیه منتهی نخواهد شد.

وی همچنین گفت: ما نگفتیم که باب مذاکره بسته است، ما با مسئولان و دست اندرکاران گفت‌وگو و اعلام کردیم که موضع ما این است که طرف مذاکره کننده درخواست‌های عوامل آدم‌ربایی را مطرح می‌کنند و این درخواست‌ها بررسی می‌شود و سپس از طریق کانال‌های گفت‌وگو مسائل به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و در نهایت راهکارهایی برای تصمیم گیری وجود دارد.

دولت، ارتش و ملت تسلیم تهدید‌ها نمی‌شوند

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: دولت می خواهد توقف کشتار تضمین شود و البته این حق دولت لبنان است که در شرایطی که کشتار ادامه دارد، وارد گفت‌وگو نشود. چنانچه دولت به گفت‌وگو بازگردد طبیعی است که باید خواسته‌های آن شنیده شود. دولت، ارتش یا ملت نمی‌توانند تسلیم تهدیدها شوند. در هیچ‌جای دنیا نیز کسی با چنین موضوعی از یک زاویه و گزینه برخورد نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در تمام دنیا هیچ‌کس با چنین قضیه‌ای با یک گزینه واحد تعامل نمی‌کند بلکه ضروری است که چندین گزینه و سناریو دیگر وضع شود و این مسئله در رسانه‌های خبری بررسی نمی‌شود، بر این اساس و به‌خاطر ارتش، کشور و ملت می‌خواهیم که این مسئله خارج از مزایده‌ها و تسویه حساب‌ها باشد.
نصرالله تصریح کرد: پس از حادثه انفجار “الرویس” که به زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد، ما از همه لبنانی‌ها خواستیم که هیچ آزاری به هیچ‌یک از پناهندگان سوری نرسانند و اینکه هیچ‌کس مسئولیت جنایت‌های تروریست‌ها و تکفیری‌ها را متحمل نشود، ما بارها این سخن را تکرار کردیم که آزار رساندن به هیچ پناهنده بی‌گناه و یا غیره جایز نیست همچنان که جایز نیست هیچ‌کسی مسئولیت جنایت‌های تروریست‌ها را متحمل شود.
وی افزود: پس از حادثه سر بریدن افراد، ما برای حمایت از پناهندگان و دور کردن خطر از آنها تلاش‌های زیادی کردیم، ما از پناهندگان حمایت و از آنها دفاع می‌کنیم و سعی می‌کنیم مردم را آرام کنیم.

آدم‌ربایی متقابل از لحاظ شرعی و قانونی جایز نیست

نصرالله تأکید کرد: مسئله آدم‌ربایی متقابل، مسئله‌ای است که از لحاظ شرعی و قانونی جایز نیست و فایده‌ای هم ندارد زیرا گروه‌های مسلح ترسی از آن ندارند، آدم‌ربایی متقابل ما را به جایی نمی‌رساند بلکه بدتر اهداف گروه‌های مسلح را که به خطابه‌های تکفیری و تحریک آمیز متوسل می‌شوند، محقق می‌سازد، آنها می‌خواهند در لبنان فتنه ایجاد کرده تروریسم را به آن انتقال دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: لبنان واقعاً با یک چالش روبه‌رو شده است، از همین رو باید احساسات خود را کنترل کرده و به افراد بی‌گناه آسیبی نرساند و علاوه بر این بافت ملی و اجتماعی را نیز حفظ کرد.
وی افزود: از زمان ورود به القصیر تلاش کردیم که لبنان از این فتنه دور بماند و جنگ و نبرد فقط در خاک سوریه باقی بماند در حالی که گروه‌های تروریستی تلاش کردند دامنه فتنه به خاک لبنان نیز برسد.

حزب‌الله مخالف رویکردهای تکفیری است و با آن مبارزه و در این راه قربانی تقدیم کرده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروهک تکفیری داعش گفت: موضع ما درباره ائتلاف بین‌المللی در مقابله با داعش است، اول آنکه همه می‌دانند که ما با داعش و این رویکردهای تکفیری مخالف بوده و با آنها مبارزه کرده و قربانیانی نیز در این زمینه داده‌ایم. گروه‌هایی که می‌کشند و سر می‌برند تهدیدی برای ملت‌ها و ساکنان این منطقه هستند. موضع ما در قبال این گروه‌ها و ضرورت مقابله با آنها قاطعانه است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: اما موضع ما در قبال ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا موضوع دیگری است که به موضع ما در قبال داعش ارتباطی ندارد. ما از اساس با ائتلاف بین‌المللی در سوریه مخالف هستیم حال چه این ائتلاف بخواهد که نظام سوریه را هدف قرار دهد یا داعش یا غیرداعش را هدف قرار دهد. ما موضعی اساسی داریم که از جایگاهی به جایگاه دیگر تغییر نمی‌کند و موافق نیستیم که لبنان بخشی از این ائتلاف بین‌المللی باشد.‎

آمریکا صلاحیت رهبری ائتلاف مبارزه با تروریسم را ندارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: از دیدگاه ما آمریکا اصل و منبع تروریسم در این دنیا بوده و این کشور حامی مطلق دولت تروریستی صهیونیستی است. آمریکا خود گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده یا در ایجاد آن مشارکت داشته و در جایگاه اخلاقی قرار ندارد که رهبری ائتلاف مبارزه با تروریسم را در اختیار بگیرد.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا شایستگی اخلاقی این موضوع را ندارد که خود را به‌عنوان رهبر ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم بداند. هیچ معنی ندارد که در این‌گونه ائتلاف بین‌المللی حضور داشته مبارزه کنیم.

هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف بین‌الملل اشغال مجدد منطقه است

سید حسن نصرالله گفت: ملت‌های منطقه حق دارند که درباره نیات آمریکا در ایجاد این ائتلاف بین‌المللی تردید کنند، این فرصت یا بهانه‌ای است که آمریکا بار دیگر منطقه را به اشغال خود در آورد.

وی اضافه کرد: در آغاز جنگ تموز (۳۳روزه) در مقابله با حملات اسرائیل، به ما پیشنهاد شد که سلاح مقاومت را کنار بگذاریم و با حضور نیروهای چندملیتی در جنوب و در مرزها و در فرودگاه و همچنین اراضی لبنان موافقت کنیم اما این پیشنهاد را رد و آن را (این طرح را ) با خون و شهدای‌مان ساقط کردیم.

به‌نفع لبنان نیست که بخشی از ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا باشد

سید حسن نصرالله گفت: آیا لبنانی‌ها حق ندارند که درباره نیات و اهداف آمریکا تردید کنند؟ پیوستن لبنان به این ائتلاف بین‌المللی را رد می‌کنیم و تأیید نمی‌کنیم و به‌نفع لبنان نیست که بخشی از این ائتلاف باشد و پیوستن لبنان به این ائتلاف خطراتی را برای آن به‌همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با وجود اختلافات سیاسی، قادر هستیم که به‌کمک ارتش، ملت و پایداری‌مان با تروریسم مقابله کنیم. کشورهای مشارکت کننده در ائتلاف بین‌المللی نخست باید تأمین مالی و آموزش گروه‌های تروریستی را متوقف کنند و به ارتش لبنان سلاح بدهند و مشکل آوارگان سوری را نیز حل کنند. کسانی که می‌خواهند به لبنان کمک کنند باید در این سه موضوع به آن کمک کنند.

لبنانی‌ها قادرند با خطر تروریسم مقابله کنند

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: لبنانی‌ها قادر هستند که با هر خطر تروریستی مقابله کنند. همه مناطق لبنان باید از هرگونه خطر تروریسم حفظ شود. همه لبنانی‌ها مسئول هستند که به‌صورت متحد مانع از گسترش تروریسم به هریک از مناطق لبنان شوند. لبنانی‌ها قادر هستند که خطر تروریسم را از کشورشان دفع کنند چون ما همچنان زنده هستیم و هیچ‌کسی نمی‌تواند ما را از این چیزها بترساند.

پیروزی ملت فلسطین اهداف آشکار و پنهان اسرائیل را خنثی کرد

سید حسن نصرالله افزود: از همه می‌خواهم که هوشیار بوده و رویدادها را پیگیری کنند و همچنین به ملت فلسطین به‌دلیل این پیروزی بزرگی که به آن رسید، تبریک می‌گویم چون این پیروزی بزرگی بود که همه اهداف آشکار و پنهان اسرائیل را خنثی کرد.

استقبال نصرالله از توافق آشتی در یمن

نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به تحولات جاری در یمن نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص تحولات یمن نیز آشتی در این کشور را تبریک می‌گوییم و این آشتی یک فرصت تاریخی برای یمن است تا از مشکلات پیچیده رهایی یابد و ما نیز وقتی ملتی به یک راه‌حل سیاسی دست می‌یابد، خرسند می‌شویم.

ملت بحرین به حرکت مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهد/ تهدیدات را می‌توان به فرصت تبدیل کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان از انقلاب مردم بحرین یاد کرد و افزود: جا دارد که از ملت بحرین نیز به‌نیکی یاد کنیم، ملتی که همچنان حرکت‌های مسالمت آمیز خود را به‌امید رسیدن به اهداف خود و اینکه تحولات منطقه به این ملت برای تحقق اهداف خود کمک نماید، ادامه می‌دهد و ما نیز به‌عنوان جزئی از این ملت تمایل داریم که ملتهای ما از دردها و فجایع خود رهایی یابد و تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل شود؛ منطقه در برابر تهدید بزرگی قرار دارد که می‌توان آن را به یک فرصت تبدیل کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =