عربستان وارد مرحله‌”بی‌سابقه‌ای” شده/ تغییرات در ساختار دربار پادشاهی ادامه دارد

یک روزنامه عرب در گزارشی به بررسی تغییرات بی سابقه اخیر در کابینه عربستان پرداخت و نوشت که این انتصابات نشان از ورود این کشور به مرحله بی سابقه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به اقدامات و انتصابات اخیر “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه جدید عربستان پرداخت.

انتصابات اخیر در عربستان نشان از ورود این کشور به مرحله جدید بی‌سابقه‌ای است

رای الیوم نوشت: از صفاتی که تصمیم‌گیر اول عربستان سعودی از آن بهره می‌گیرد، عجله نکردن و به کار گیری رویکرد تدریجی است اما اقدامات اخیر “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان در عزل و نصب‌های جدید در حالی که تنها یک هفته از به قدرت رسیدنش می‌گذرد نشان از انقلابی درونی در کشوری است که از انقلاب‌ها بیزار است و این اقدامات قانون عدم شتابزدگی را نقض کرده و نشان از وارد شدن عربستان به مرحله جدید بی سابقه‌ای است.

سلمان در اندک مدتی که به پادشاهی رسیده، ۳۴ دستور پادشاهی صادر کرده که بر اساس آن ساختار هیئت وزیران را تغییر داده و شش وزیر را که برخی از آنها تنها ۹ هفته است که بر سر کار آمده‌اند برکنار کرد و ساختار دولت و موسسات آن را کاملا تغییر داد.

سلمان بن عبدالعزیز در طول سال‌های گذشته و در زمانی که پست ولی عهدی را در اختیار داشته همواره رویکرد سکوت را در پیش گرفته بود و پس از بیماری عبدالله، پادشاه درگذشته همچنان منتظر مرگش بوده است تا بتواند مردان خود را بر سر قدرت بیاورد. وی درصدد بود تا پس از به قدرت رسیدن تمامی کسانی را که از سوی متعب بن عبدالله [پسر پادشاه سابق] و “خالد التویجری” منشی مخصوص پادشاه سابق در مناصب اصلی کارگذاشته شده بودند برکنار کند به همین دلیل سلمان پس از به قدرت رسیدن، التویجری را از تمامی پست‌هایش برکنار کرده و وی را در هیچ پست دیگری قرار نداد و با منصوب کردن “محمد بن نایف” به عنوان وزیر کشور و ولی ولی عهد، هرگونه امید متعب بن عبدالله برای تصدی این پست را ناکام گذاشت.
آشکارا واضح است تغییرات اخیر توسط سلمان بن عبدالعزیز گام آخر نبوده و همچنان ادامه خواهد داشت.

دو فرزند پادشاه سابق از مناصب خود برکنار شده و در هیچ پستی گمارده نشدند

تغییر یکباره ۵ مقام بلندپایه موضوع مهمی است که اولین آنها شاهزاده “بندر بن سلطان بن عبدالعزیز” دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان و سپس دوفرزند پادشاه سابق که یکی “مشعل بن عبدالله” امیر مکه و دوم “ترکی بن عبدالله” امیر شهر ریاض بوده است. چهارم شاهزاده “خالد بن بندر بن عبدالعزیز” رئیس سازمان اطلاعات عربستان و در نهایت برکناری “خالد الفیصل” از وزارت آموزش و پرورش و بازگرداندن وی به پست سابقش به عنوان امیر منطقه مکه است.

برکناری “خالد بن بندر” از سازمان اطلاعات عربستان ناشی اختلافات شدید وی با شاهزاده محمد بن سلمان، رئیس دیوان سلمان در زمان ولی عهدیش بوده است. البته انتصاب خالد بن بندر به عنوان مشاور پادشاه برای راضی نگه داشتن وی بوده است به خصوص که وی به دلیل شایستگی و پاکدستی از محبوبیت گسترده‌ای در بین خاندان حاکم برخوردار بوده است.

اما چیزی که قابل توجه است عدم انتصاب مشعل و ترکی،‌ دو فرزند پادشاه سابق در هیچ پست دولتی است.

زمانی که اعلام می‌شود تغییرات سی و چهارگانه، همچنان ادامه خواهد داشت باید منتظر گام‌های بی سابقه دیگری از سوی سلمان باشیم چون وی دو مجلس جدیدی را تاسیس کرد که اولی مجلس امور سیاسی و امنیتی به ریاست شاهزاده محمد بن نایف بوده و دومی مجلس امور اقتصادی و توسعه به ریاست فرزندش “محمد بن سلمان” است و تمامی مجلس‌های سابق را که پادشاه درگذشته تاسیس کرده بود و در راس آنها مجلس امنیت ملی به ریاست شاهزاده بندر بن سلطان بوده، منحل کرد.

موضوع بسیار مهم ترکیب مجلس امور سیاسی و امنیتی به ریاست محمد بن نایف است که در آن افراد مهمی حضور دارند. شاهزاده “سعود الفیصل” وزیر امور خارجه و شاهزاده “متعب بن عبدالله”وزیر گارد ملی به همراه “خالد بن علی الحمیدان” وزیر اطلاعات است که وی خارج از خاندان حاکم بوده و چه بسا حضور وی موقتی باشد البته در این مجلس جوانترهایی نظیر “محمد بن سلمان” [۳۵ ساله] وزیر دفاع و “عادل الطریفی” [۳۵ ساله] وزیر رسانه نیز حضور دارند.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 15 =