ایران از طریق سازمان ملل برای لغو تحریم‌ها آمریکا را تحت فشار قرار دهد

یک کارشناس آمریکایی معتقد است ایران باید از طریق روسیه، چین و سازمان ملل به تمام دنیا اعلام کند که در مذاکرات هسته‌ای چه امتیازاتی در اختیار غرب قرار داده است تا جامعه بین‌الملل آمریکا را برای لغو تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،«مارک دانکوف»، تحلیلگر مسائل سیاسی در واشنگتن درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ و توافق حاصل شده درباره چارچوب مسائل مورد بحث گفت: تصور می‌کنم با وجود تمام امتیازاتی که ایران در مذاکرات به دست‌آورده کنگره آمریکا در مسیری قرار دارد که می‌تواند آن را وتو کند. به نظرم حزب جنگ‌طلب در کنگره چه جمهوریخواه و چه دموکرات که از اسرائیل به هر قیمتی دفاع می‌کنند تمام تلاش خود برای وتوی این تفاهم را انجام خواهند داد.

وی در ادامه گفت: بنا بر اظهارات دیوید استاکمن، مدیر بودجه سابق دولت ریگان ایران موافقت کرده است که تعداد سانتریفیوژهای خود را از ۲۰ هزار به ۶ هزار عدد کاهش دهد. ایران طبق معاهده منع گسترش هسته‌ای امکان غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را دارد اما این توافق میزان غنی‌سازی را به ۳.۷۵ درصد کاهش داده است. طرف غربی اجازه هیچ یک از فعالیتهایی که اسرائیل درحال حاضر قادر به انجام آن است را به ایران نداده است. رسانه‌های آمریکایی که عمدتا تحت تاثیر لابی اسرائیل قرار دارند تمرکز خود را بر روی راکتور اراک و توانایی این مرکز برای تولید اورانیوم قرار داده بودند تا اینکه طبق توافق این مرکز بازطراحی خواهد شد.

دانکوف افزود: تصور نمی‌کنم کنگره به توافق پایبند باشد. به نظرم آن را تایید نخواهد کرد. در اینصورت احتمال لغو تحریم‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه ممکن است بر میزان آنها افزوده شود. لابی اسرائیل نیز در پشت تمام این مسائل است و نتانیاهو از هر حربه‌ای برای مقصر جلوه دادن ایران استفاده خواهد کرد.

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره نقش  ۵ قدرت دیگر در این مذاکرات و اینکه آیا با توجه به بحران اقتصادی حاضر در اروپا آنها تمایلی به حمایت از تحریم‌ها علیه ایران دارند یا خیر گفت: به نظرم اروپایی‌ها در موضوع تحریم‌ها همراه با آمریکا خواهند بود اما با اینحال نقش روسیه و چین در این وضعیت کلیدی است زیرا مسلما مایل به ادامه تحریم‌ها نیستند. روسیه با توجه به اختلافاتی که در موضوع اوکراین با اتحادیه اروپا و آمریکا پیدا کرده نقش پررنگ‌تری خواهد داشت زیرا با توجه به تحریم‌های اقتصادی و نظامی اروپا و آمریکا خود را به نوعی همسو با ایران می‌بیند.

وی در پایان گفت: به نظر من روحانی باید از طریق روسیه، چین و سازمان ملل به تمام دنیا اعلام کند چه امتیازاتی در اختیار غرب قرار داده است تا بدین‌ترتیب جامعه بین‌الملل آمریکا را برای لغو تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد. مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند و به نظرم درصورتی که شهروندان آمریکایی از مفاد این توافق به طور کامل مطلع شوند فشار بیشتری به دولت خود وارد خواهند ساخت تا بیش از آنکه از منافع اسرائیل حمایت کند بر روی منافع مردم آمریکا متمرکز باشد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =