انسان عاقل از سوراخ پروتکل دو بار گزیده نمی‌شود

وزیر سابق علوم با اشاره به تبعات بسیار منفی پروتکل الحاقی و همچنین با اشاره به تجربه ایران در پذیرش این پروتکل در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ و مواردی که متعاقب آن حاصل شد، تاکید کرد که انسان عاقل نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم  درخصوص طرح مصاحبه آژانس بین المللی اتمی با تعدادی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: عدم مصاحبه و معرفی نکردن دانشمندان هسته‌ای، فناوری‌های نوین و حساس مانند هوا‌فضا، علوم موشکی، کامپوزیت کربن کربن و موارد مشابه، یک امر عقلایی و تدبیر عقلانی است لذا نباید دولت سیاست‌های متفاوتی در این زمینه اتخاذ کند.

وی ادامه داد: شاید در دوره‌ای که همه فعالیت‌های هسته‌ای ما تعلیق شده بود، ما به‌اشتباه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم و به دشمن مستمسک قانونی دادیم تا از دانشمندان هسته‌ای ما مصاحبه (بازجویی) انجام دهند، قطعاً این کار اشتباه است، در همان سال دانشمندان خود را به آنها معرفی کردیم و آنها لیست ترور خود را منتشر کردند و علنی گفتند: ما این افراد را ترور خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چرا باید یک اشتباه آزمایش شده را مجدداً آزمون کنیم، پذیرش پروتکل اشتباه محض است زیرا زمینه قانونی بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و علوم و فنون حساس مانند بالستیک برای دشمن به وجود خواهد آمد، ما تصور می‌کنیم که افراد بازجو بی‌طرف هستند؛ خیر، این امر یک اشتباه بزرگ است؛ آژانس به هیچ عنوان مستقل عمل نمی‌کند، افراد بازجو از همان اسرائیل غاصب، آمریکای جنایتکار، انگلیس فریبکار و فرانسه ضد اسلام ضد مسلمان است.

دانشجو با بیان اینکه مجلس به‌عنوان نماینده ملت پروتکل الحاقی را نمی‌پذیرد، گفت: مجلس شورای سلامی که عصاره این ملت غیور و شجاع مسلمان و ضد استکباری است حتماً جلوی این پروتکل را خواهد گرفت، این پروتکل تبعات بسیار بدی برای کشور دارد، اگر دانشمندان در علوم و فناوری حساس در معرض بازجویی قرار بگیرند، پیش خودشان حساب و کتاب می‌کنند، این افراد نخبه کشور هستند، پیش خود می‌گویند، امروز کشور به من نیاز دارد و فردا که کارشان با من تمام شد باید بروم مقابل اجنبی و دشمن این ملت بازجویی پس دهم، اساساً این‌چنین رخدادی برای کشور یک فاجعه است، این بازجویی برای کشور برای تحقیقات حساس در ایران یک فاجعه بزرگ است است.

وی در ادامه اظهار داشت: عده‌ای در دفاع از پروتکل الحاقی می‌گویند چهل و اندی کشور این پروتکل را قبول کرده‌اند و هیچ اتفاقی برای آنها رخ نداده است، باید در پاسخ به این افراد گفت: این چهل و اندی کشور با ما بسیار بسیار فرق دارند به صدها دلیل که فقط به دو دلیل آن اشاره می‌کنیم، نخست آنکه کدام کشور از میان این چهل و اندی کشور دانش هسته‌ای بومی دارد؟ همه آنها این دانش را وارد کرده‌اند و خود به هیچ عنوان در حوزه هسته‌ای تخصصی ندارند، دوم آنکه هیچ‌کدام از این کشورها دانشمندان خود را در ترور از دست نداده‌اند و نگران عقوبت پذیرش پروتکل در خصوص دانشمندانشان نیستند، کدام‌یک از این کشورها دانشمندانشان شناسایی شدند و به بدترین نحو ترور شدند؟ حالا عده‌ای اعتقاد دارند باید دیگر اسامی دانشمندان نیز جهت اطلاع‌یابی دشمن منتشر شود که مشخص است که این مسئله کاملاً از تدبیر و عقلانیت خارج است.

دانشجو در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بازدید از مراکز نظامی توسط مأمورین و بازرسان آژانس اظهار داشت: بازدید از مراکز نظامی یک لفظ است و هدفشان بازرسی از مراکز نظامی ایران است، مسئولین وقت در زمان پذیرش پروتکل شاهد بودند که در زمان اجرای آن در کشور، بسیاری از اطلاعات ما در دست کشورهای معاند همچون اسرائیل قرار گرفت، قدم اول که انجام شد یعنی پذیرش پروتکل امری بسیار اشتباه بود، چرا ما باید یک مستمسک قانونی به دست دشمن و البته آژانس بدهیم که صدها مشکل دیگر برای ما به وجود بیاید؟ چرا باید دوباره آن تجارب سخت تکرار شود؟

وی در ادامه گفت: این که می‌گویند: “در بازدیدها ما چادری می‌کشیم و آنها با دستمالی خاک را نمونه برداری می‌کنند” بسیار ساده انگارانه است، باید عقلانی نگاه کنیم، تجربه را نگاه کنیم آن دورانی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، هم بازرسی‌ها انجام شد و هم مصاحبه‌ها، آیا مشکلات ما حل شد؟ آیا بحث PMD حل شد؟ یا طرف مقابل گستاخ‌تر رفتار کرد؟ هرچه بیشتر اجازه بدهیم طرف مقابل گستاخ‌تر می‌شود، آنها هرچه بیشتر نرمش ببینمد زیاده‌خواه‌تر می‌شوند.

وزیر اسبق علوم اظهار داشت: کسانی که سینه‌چاک و مبلّغ پذیرش مجدد این پروتکل منحوس الحاقی هستند باید از عواقب آن بترسند، این خیلی بد است، باید از خودمان بپرسیم برای چه ما مجدداً وارد مذاکره هسته‌ای شدیم؟ ما مذاکره می‌کنیم، که اولاً موضوع پی‌ام‌دی حل شود، دوم تحریم‌ها یک‌جا برداشته بشود. این‌همه امتیاز دادیم و به‌گفته طرف مقابل ایران به همه تعهدات خود عمل کرد، اما آمریکایی‌ها هم به حرف خود عمل کردند؟ یا هنوز مشغول تصویب تحریم‌های جدید هستند؟ هنوز هم رسماً اعلام می‌کنند نه اینکه در خفا، بلکه رسماً هم آژانس و هم اوباما و هم کری اعلام می‌کنند که موضوع پی‌ام‌دی سر جای خودش است. این‌همه امتیاز دادیم، این‌همه قبول کردیم، هرچه داشتیم دادیم باز اینها می‌گویند موضوع پی‌ام‌دی سر جایش هست. تحریم‌های حقوق بشر و … سر جایش هست.

دانشجو در ادامه گفت: دانشجویان ما را از نروژ اخراج کردند، به‌شدت رفتار تحقیر آمیز با ایرانی‌ها داشته و دارند، دانشجوی ایرانی را به‌شکل بسیار فجیع می‌کشند، اما باز با لبخند با طرف آمریکایی قدم می‌زنند، ایرانی‌ها به‌روی خودشان نمی‌آورند، اوباما و کری ابتدا اعلام کردند که همه تحریم‌ها را برمی‌دارند و امروز می‌گویند: “ما ساختار تحریم‌ها را حفظ می‌کنیم”، می‌گویند: “اگر مسئله هسته‌ای ایران هم حل بشود تحریم‌های حقوق بشر، مباحث نظامی و تحریم‌های آمریکا حفظ خواهد شد”، علنی به ایران توهین می‌کنند و ما باز می‌گوییم: برای مصرف داخلی خودشان است و به‌رویمان نمی‌آوریم!

وی تصریح کرد: آمریکا به‌دنبال این است که ایران را برای کشورهای مخالف استکبار الگو کند و نشان دهد: حتی اگر ایران هم باشید بالاخره مجبور هستید از مواضع اصلی خود عقب‌نشینی کنید.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =