شورای امنیت قطعنامه تأیید برجام را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل، هفت روز پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، شورای امنیت سازمان ملل امروز (دوشنبه) طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید، با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در شورای امنیت، پس از رأی‌گیری گفت: “اجرای توافق مهمترین بخش کار است.”

وی افزود که در صورت تخلف ایران تحریم‌ها می‌تواند طی روندی مشخص برگردد.

پاور اظهار امیدواری کرد که یک اتحاد بین‌المللی دیگر همانند آنچه در مورد برنامه اتمی ایران شکل گرفت، برای رسیدگی به دیگر بحران‌های جهانی همچون جنگ داخلی سوریه شکل گرفته و به کار گرفته شود.

پاور افزود که این توافق “تمامی راه‌های” ایران برای دستیبای به یک سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند در حالی که یک نظام بازرسی و شفافیت مستحکم را برای تأیید پایبندی ایران اعمال می‌کند.

وی گفت: “از نظر من مفاد این توافق به طور قابل توجهی توسعه هسته‌ای ایران را به تأخیر می‌انداز تا جایی که مانع از توسعه یک سلاح هسته‌ای از سوی آن شود.”

نماینده چین در شورای امنیت نیز ضمن استقبال از انعقاد سند برجام اظهار داشت: “این شروع بسیار خوبی است این فرآیند برای ده سال آینده بسیار مهم است که ببینیم ایران این اصول را پیگیری کند.”

نماینده فرانسه نیز طی سخنانی گفت: “در حقیقت این توافقی که انجام دادیم به ما بسیار کمک می‌کند. ما از تدوین این توافق که فصل جدیدی را برای صلح جهانی ارائه می‌کند بسیار خرسند هستیم.”

وی افزود: “این موفقیت بسیار بزرگی است که مدلی بسیار خوبی برای حل بسیاری از مسائل به ما ارائه می‌کند تا بتوانیم مسائل جهانی را از طریق سیاسی حل بکنیم.”

پس از نماینده فرانسه نماینده روسیه ضمن تشکر از شورای امنیت برای تصویب این قطعنامه اعلام کرد که “این قطعنامه حل کننده نگرانی‌های بین‌المللی است.”

نماینده روسیه در ادامه سخنانش افزود که کشورش آماده است تا در اجراء و پیاده‌سازی مفاد مندرج در سند برجام یاری رساند.

نماینده انگلستان در شورای امنیت نیز گفت: “این یک فرصتی است که ما بتوانیم با قدرتی منطقه‌ای از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دوباره تعامل کنیم.”

نماینده انگلستان افزود: “امروز ما مفتخر هستیم که ایران متعهد به پرداختن به نگرانی‌های موجود شده است. ایران در قبال پایبندی به تعهداتش، با رفع تحریم‌ها مواجه خواهد شد.”

وی در ادامه گفت: “ما سعی خواهیم کرد به تعهداتمان پایبند باشیم و اگر در جایی مشکلی باشد، تلاش خواهیم کرد آن را رفع کنیم. ما می توانیم عادی‌سازی روابطمان را شروع کنیم تا امید در آینده را افزایش دهد. با توجه به اینکه ایران نمی‌تواند بمب هسته‌ای بسازد، جهان امروز امن‌تر شده است.”

در ادامه نماینده اسپانیا به عنوان یکی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت درباره دستیابی به جمع‌بندی نهایی درباره سند برجام گفت: “امروز ما پیروزی دیپلماسی را شاهد هستیم. ما باید به جای تقابل بر روی دیپلماسی تمرکز کنیم.”

وی افزود: “ما در شورای امنیت باید عزم جدی در اجرای مفاد توافق را نشان دهیم.”

نمایندگان نیوزیلند، اردن، شیلی، مالزی،‌ نیجریه، آنگولا، لیتوانی،‌ چاد و ونزوئلا نیز به عنوان دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت از دستیابی به جمع‌بندی نهایی سند برجام استقبال کرده و اظهار خرسندی کردند. نماینده ونزوئلا  گفت: “ما از این توافق استقبال می‌کنیم. این مذاکرات به سندی مهم منتج شد. این توافق نشان می‌دهد زمانی که تعهد سیاسی به کار گرفته شود، می‌توان به راه‌حل دست یافت.”

هفته گذشته منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد که توافق هسته‌ای با ایران و پایان بخشیدن به تحریم‌های مدنظر را تأیید خواهد کرد اما شامل حفظ تحریم‌های تسلیحاتی و منع فناوری موشک‌های بالستیک است.

پیش‌نویس متن این قطعنامه در مذاکراتی که بین ایران و گروه ۱+۵ در وین انجام شده تدوین گشته است. متن کامل پیشنویس این قطعنامه را اینجا بخوانید.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، درباره این قطعنامه پیشتر اعلام کرده بود: “قطعنامه ای که امروز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب می رسد در نوع خود، قطعنامه ای منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به حساب می آید.”

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: “قطعنامه امروز شورای امنیت، کلیات اش این است که ما را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج می کند.”

وی افزود: “بر این اساس، شورای امنیت دیگر برنامه هسته ای ایران را به عنوان تهدید شناسایی نمی کند.”

سید عباس عراقچی گفت: “امروز پس از تصویب پیش نویس قطعنامه درباره لغو تحریم های ایران در شورای امنیت، وزارت امور خارجه ایران بیانیه ای صادر و اعلام می کند که دیگر، مشروعیت تحریم ها و محدودیت ها را به رسمیت نمی شناسیم و تمامی آنها غیر معتبر است.”

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =