صالحی: جمع آوری سانتریفیوژها یک ماه زمان می برد/ هیچ مقام رسمی تذکری نداد

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه جمع آوری سانتریفیوژها یک ماه زمان می برد، گفت : برخی تذکرها در روزنامه ها به ما داده می شود ولی هیچ مقام رسمی تذکری به صورت کتبی درباره جمع آوری سانتریفیوژها نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از عصر ایران،علی اکبر صالحی با حضور در برنامه ‘متن و حاشیه’ شبکه سوم سیما، افزود : سانتریفیوژهایی که ما جمع می کنیم فقط نصب شده بود اما کار نمی کرد و غنی سازی اورانیوم را انجام نمی داد. این تصمیم در دولت دهم گرفته شده و سیاسی بود و این تصمیم سیاسی ادامه یافت و در نهایت این سانتریفیوژها غنی سازی انجام نمی داد.

وی یادآور شد: ما حدود یک ماه طول می کشد که سانتریفیوژها را جمع کنیم و یک تا دو ماه نیز نصب آن طول می کشد.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در جمع آوری، سانتریفیوژها آسیب می بیند و تلاش ما بر این است این آسیب ها حداقل باشد.

وی با بیان اینکه سانتریفیوژها مشکل طراحی ذاتی دارد و مطلوب ما نیست،افزود: در فردو جمع آوری سانتریفیوژها آهسته تر انجام می شود. برخی تذکرات در روزنامه به ما داده می شود ولی کسی به ما تذکر نداده است.

صالحی ادامه داد: تذکر را مقام رسمی می تواند بدهد. تذکر باید کتبی باشد و آقای شمخانی نیز آنچه به نقل از ایشان ارائه شده بود، تکذیب کرد.
صالحی ادامه داد: راجع به سازمان انرژی اتمی هیچوقت متناقض حرف نزدم و ما امروز در حال جمع آوری سانتریفیوژها هستیم.

وی تاکید کرد: ممکن است دوستان در سازمانی اقدامی انجام دهند و من صحبتی کنم که در راستای واقعیت آن اتفاق نباشد درست نیست . درباره صحبت آقای عراقچی من صحبت ایشان را نشنیدم و شاید درجریان نبودند و در این باره اظهار نظری کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اعتبار برای ما مهم است مردم وقتی حرفی را از مسوولی در سازمانی می شنوند آن حرف اعتبار داشته باشد در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

صالحی افزود: حدود دو هفته پیش جمع آوری سانتریفیوژها آغاز شده بود و ما در این باره دستورالعمل و زمانبندی داریم و باید به گونه ای عمل کنیم که حداقل لطمه به سانتریفیوژها وارد شود.

وی گفت: اطمینان داشته باشید طبق دستورالعمل ارائه شده از سوی رییس جمهوری در جمع آوری سانتریفیوژها عمل می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: فردو تعداد سانتریفیوژها بسیار کم است و در فردو دو هزار سانتریفیوژ داریم که یک هزار سانتریفیوژ در لحظات آخر جمع آوری می شود. ما در فردو جمع آوری نداشتیم بلکه مقدمات لازم را برای این امر انجام دادیم و برچیدن سانتریفیوژها را تنها در نطنز داریم و تنها سانتریفیوژهای غیر فعال جمع آوری می شود.

صالحی یادآور شد: زمانی که آژانس در ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) نظر خود را اعلام می کند و چنانچه نظر مطلوب جمهوری اسلامی باشد در این لحظه ما سریعا کارهای باقی مانده خود را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: سانتریفیوژهای فعال بعد از نظر مطلوب آژانس انرژی اتمی جمع آوری می شود. اگر مرجع مورد نظر نسبت به نظر آژانس راضی باشد ما اقدامات خود را آغاز می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ورود ایران به عنوان یکی از فروشنده های اورانیوم غنی شده اظهار کرد: در فشاری که در مذاکره به طرف مقابل آوردیم مقرر شد که اورانیوم غنی شده را با کیک زرد عوض کنیم. ما ۹ تن اورانیم غنی شده داریم که باید تکلیف آن را روشن کنیم. طبق برجام باید این اورانیوم یا باید رقیق شود که ما با این امر مخالفت کردیم.

صالحی افزود: ما نپذیرفتیم که این اورانیوم غنی سازی شده رقیق شود از اینرو تصمیم گرفتیم این اورانیوم را می فروشیم و این اتفاق ما را به عنوان فروشنده اورانیوم در دنیا مطرح می شویم. اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه تنها اورانیوم غنی سازی شده می فروشند. ما بابت اورانیوم غنی سازی شده ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی دریافت می کنیم.

وی درباره بازطراحی راکتور اراک تاکید کرد: باید سند رسمی دیگری داشته باشیم که به امضای ۱+۵ رسیده باشد و تعهدات این کشورها در باره بازطراحی راکتور اراک آمده باشد. ما برای انجام این امر سه مرحله را طی کردیم. نخست حضورم در چین و دیدار با همتای آمریکایی و چینی در وین بود و اولین سند بیانیه نیت ها بود که در شش بند منتشر شد.

رییس سازمان انرژی اتمی در این باره توضیح داد: سند دوم تفاهمنامه اولیه بود که این تفاهم نامه بین ۱+۵ بود که به رویت ما رسید و نظراتمان را اعلام کردیم.

صالحی ادامه داد: یک سند رسمی باقی مانده و روی آن کار کردیم و محتوای آن مورد تایید است و تنها شش کشور باید آن را امضاء کنند. امیدواریم در این هفته و یا هفته آینده این سند رسمی امضاء شود.

وی گفت: رهبر انقلاب فرمودند که با دانشمندان از سوی طرف مقابل صحبتی نشود و نمونه برداری از پایگاه های نظامی نداشته باشیم. نقشه راهی که با آمانو امضاء کردیم یکی از دستاوردهای بزرگ نظام است و جای تقدیر از آقای آمانو دارد که این نقشه راه حفظ شد. نمونه گیری از سوی بچه های ایرانی انجام شد و با هیچکدام از دانشمندان ایرانی صحبتی نشد.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: اینکه دوستان اعلام کردند که بازدید آمانو تشریفاتی بوده کاملا درست است و بیشتر از این جزییات را نمی شکافم و آمانو اعلام کرد که چیز غیر عادی در پارچین مشاهده نکردیم و امیدواریم این پرونده در تاریخ ۱۵ دسامبر بسته شود.

صالحی گفت: حدس من این است که گزارش آقای آمانو در تاریخ مورد نظر مثبت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =