خشم جمهوری خواهان از ماجرای تفنگداران

نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شب گذشته در اظهاراتی مشابه ، خشم و ناراحتی خود را از ماجرای توقیف چند ساعته ملوانان آمریکایی به دلیل ورود غیرقانونی به آبهای ایران و حل سیاسی آن به نمایش گذاشتند.

خبرگزاری ایرنا: نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شب گذشته در اظهاراتی مشابه ، خشم و ناراحتی خود را از ماجرای توقیف چند ساعته ملوانان آمریکایی به دلیل ورود غیرقانونی به آبهای ایران و حل سیاسی آن به نمایش گذاشتند.

تارنمای آمریکایی پولیتیکو در گزارشی از ششمین مناظره نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا نوشت: ‘در این مناظره ایران بارها متهم به تحقیر ملوانان آمریکایی ای شد که وارد آب های آن کشور شده بودند’.

ششمین مناظره نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در ورزشگاه شهر نورث چارلستون ایالت کارولینای جنوبی به میزبانی شبکه تلویزیونی فاکس بیزنس انجام شد. در این دور از مناظره ها، هفت تن از محبوب ترین نامزدها حضور داشتند: جب بوش، بن کارسون، کریس کریستی، تد کروز، جان کِیسیک، مارکو روبیو و دونالد ترامپ.

پولیتیکو نوشت: ‘نامزدهای جمهوریخواه بر سر بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی به ایران تاختند و اذعان پنتاگون را به این واقعیت که ملوانان خود وارد آبهای ایران شدند نادیده گرفتند و عمل تهران را اقدامی جنگی دانستند’.

تد کروز در ابتدای مناظره گفت: ‘من از دیدن تصاویر ۱۰ ملوان آمریکایی که زانو زده و دستهایشان را بر سر گذاشته بودند وحشت زده شدم.’ وی افزود: ‘من به شما قول می دهم که اگر رئیس جمهوری آمریکا شوم هیچ سرباز مرد یا زنی به زانو نخواهد افتاد و هر کشوری که سربازان ما را اسیر کند خشم و قدرت تمام و کمال ایالات متحده آمریکا را لمس خواهد کرد’.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود که سربازان مذکور هنگام گشت زنی نزدیک جزیره فارسی به اشتباه و به خاطر نقص فنی سیستم ناوبری شناورهایشان وارد آبهای ایران شدند.

دونالد ترامپ در انتهای مناظره گفت که تصاویر دستگیری آمریکایی ها را به همراه دهها کارگر ساختمانی دیده است. وی افزود که برخی از کارگران ‘ چهره هایشان خیس اشک شد هنگامی که تحقیر ۱۰ ملوان جوانمان را دیدند که با دستهای بالا زانو زده بودند و ایرانیان رند تفنگ را به سرشان نشانه گرفته بودند.’

ترامپ گفت: ‘منظره وحشتناکی بود. تنها به این دلیل ملوانان را پس گرفتیم چون طبق این توافق مزخرف ۱۵۰ میلیارد دلار بدهکاریم’.

بر اساس توافق هسته ای ایران و ۱+۵، آمریکا دارایی های ایران را در قبال اعمال تغییراتی در برنامه هسته ای ایران آزاد خواهد کرد. مقامات آمریکایی تخمین می زنند که این دارایی ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار باشد. دولت اوباما استدلال می کند که روابط دیپلماتیکی که در خلال مذاکرات هسته ای میان تهران و واشنگتن شکل گرفت موجب رهاسازی سریع ملوانان آمریکایی ای شد که از برخورد خوب ایرانی ها سخن می گویند.

کریس کریستی نیز چنان تند و شدید اللحن از ایران انتقاد کرد گویی که این اقدام منجر به حمله ایران به آمریکا شده است.

با این حال نامزدهای جمهوریخواه حرف جدیدی در مورد سیاست خارجی آمریکا مطرح نساختند و به انتقادهای همیشگی از سیاستهای اوبامای دموکرات ادامه دادند.

در مورد امنیت ملی آمریکا و موضوع مهاجران تقریباً تمامی نامزدها از تشدید محدودیتها علیه مسلمانان متقاضی پناهندگی حمایت کردند. جب بوش تنها نامزدی بود که امکان پذیر بودن ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به آمریکا را زیر سوال برد.

اظهارات نامزدهای جمهوری خواه آمریکا درحالی است که بیشتر رسانه های غربی در روایت و تحلیل خود از ماجرای دستگیری و آزادی ملوانان آمریکایی به وسیله ایران، به نقش دیپلماسی و ارتباط بین ۲ کشور در مدیریت این رویداد اشاره کردند.

۲ روز پیش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲ قایق نظامی آمریکا را به همراه ۱۰ ملوان این کشور در آب های سرزمینی ایران توقیف کرد؛ رخدادی که می توانست به یک تنش جدی در مناسبات تهران- واشنگتن تبدیل شود و در آستانه اجرای برجام مانعی جدی را در این زمینه به وجود آورد. در برابر، رفتار مقتدرانه و خردمندانه مسوولان نظامی و دستگاه دیپلماسی ایران موجب شد در کنار قدرتنمایی ایران، درایت دستگاه سیاست خارجی کشور به نمایش درآید.

رخداد به این گونه بود که عصر سه شنبه ۲ قایق ۱۵ متری نظامی ایالات متحده به همراه ۱۰ ملوان در مسیر بحرین به کویت به دلیل مشکل فنی و به صورت ناخواسته از مسیر منحرف و در خلیج فارس گم شدند تا این که در نزدیکی جزیره «فارسی» نیروهای سپاه پاسداران آنان را به علت ورود به عمق یک مایلی آب های ایران بازداشت و به این جزیره هدایت کردند.

رسانه های جهان در ساعت های ابتدایی این رخداد، تحلیل های گوناگون و تا حدودی بدبینانه ارایه کردند و حتی برخی به دنبال متشنج کردن اوضاع بودند اما پس از انجام چند دور گفت وگوی تلفنی میان مقام های سیاسی ایران و آمریکا ، از هیجان ابتدایی آن در داخل کشور و عرصه بین المللی کاسته شد و سرانجام موضوع در آرامش پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =