رئیس جمهوری: باید از مزیت همه کشورها استفاده کنیم/ هیچ‌کس با صندوق انتخابات قهر نکند

روحانی با اعلام “تکیه ما به فروش نفت در بودجه سال آینده ۲۵درصد است” گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده به رشد اقتصادی ۵ درصدی برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما افزود: ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی را به مردم عزیز ایران تبریک عرض می کنم و خداوند بزرگ را شاکریم برای همه نعمت هایی که به ملت بزرگ ارزانی داشته است و از پیروزی انقلاب اسلامی تا پیروزی در دفاع مقدس و موفقیت های اخیر در صحنه مذاکرات هسته ای را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: همچنین به ملت بزرگ به خاطر شرایط جدید و تعامل ما با جهان و شرایط جدید برای فعالیت همه کوششگران برای مسایل اجتماعی و فرهنگی تبریک می گویم.
رئیس جمهوری اظهارداشت: ایام بسیار خاطره انگیزی است؛ از روزهایی که مردم در انتظار امام بودند تا امام وارد کشور شد و تا روزی که انقلاب اسلامی به پیرزوی رسید و مردم توانستند با اتکا به لطف خداوند و وحدت و اتحاد و رهبری امام(ره) پیروزی عظیم را برای تاریخ سرزمین به ارمغان بیاورند.
روحانی اضافه کرد: امیدواریم ملت در همه صحنه ها سرافراز باشد و بتوانیم از این فرصت بهره برداری کنیم. از اینکه امشب در محضر مردم هستیم اعم از زنان عزیز، مردان فرهیخته، جوانان برومند و روستایی و شهری بسیار خوشحالم و امیداریم از این فرصت برای بیان شرایط جدید کشور استفاده وبهره برداری نماییم .

**در هر دو سفر به پاریس چه ایامی که در محضر امام بودم و چه این سفر شاهد عظمت ملت ایران بودم
روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال مجری در خصوص حال و هوای پاریس در زمان حضور امام در نوفل لوشاتو اظهار کرد: در هر دو سفر چه آن ایامی که در محضر امام در نوفل لوشاتو در حومه پاریس بودم که آنجا مجد و عظمت ملت ایران، انقلاب بزرگ این ملت و احترامی که برای رهبری این انقلاب، جهانیان قایل بود، صف های طولانی خبرنگاران و اجتماعات مردم و دانشجویان عزیزی که از کشورهای مختلف می آمدند و بسیاری از مقام های ارشد انقلاب که به پاریس آمدند به دیدن امام، روزهای فراموش ناشدنی ای بود؛ این سفر هم اتفاقا در همان ماه بهمن اتفاق افتاد و باز هم شاهد عظمت ملت ایران بودم.

**از اهداف دولت یازدهم نشان دادن چهره واقعی ملت ایران به جهانیان بود
وی ادامه داد: یکی از اهدافی که از ابتدای دولت یازدهم آن را دنبال می کردم به عنوان یک وظیفه بزرگ، نشان دادن چهره واقعی این ملت بزرگ بود، نسبت به این ملت در سالیان گذشته بسیار ظلم شده بود؛ صهیونیست ها، مستکبران جهان یک چهره خشنی و غیر واقعی از مردم ایران، چهره مخوف برای کشورهای منطقه ترسیم کرده بودند و یک ایران هراسی واقعی را در دنیا به وجود آورده بودند، یکی از اهداف این بود که چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم.

**امروز دنیا به گونه ای دیگر به ایران نگاه می کند
رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف این بود که ما چهره واقعی مردم را به جهانیان معرفی کنیم، مردم ایران مردم بسیار با فرهنگی هستند، ملتی با اخلاق، مدارا و تحمل بالا هستند.
وی افزود: انقلاب ما تنها انقلابی است که بدون جنگ خیابانی و بدون خونریزی به پیروزی رسید. کدام ملت است که گل را در تفنگ های افرادی بگذارد که به آن ها تیراندازی می کردند.
رییس جمهوری اضافه کرد: مردم ایران گل را جواب گلوله انتخاب کردند و همان انتخاب بود که توانست همه را جذب کند، مخالفین آن انقلاب هم جذب انقلاب و مردم شدند.
روحانی افزود: امروز این چهره واقعی مردم نشان داد که ملتی اهل منطق و مدارا هستند و تهدیدی برای کسی نیستند، می توانند ثبات برای خود و منطقه باشند.
وی اضافه کرد: این از اهدافی بود که ما امروز شاهد آن هستیم، دنیا به گونه ای دیگری امروز به ملت ایران نگاه می کند و چهره واقعی مردم ایران در جهان آشکار شده است و این یکی از موفقیت های ملت بزرگ ایران و دولتی است که در خدمت مردم بوده است.

**یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار گیرند
در ادامه مجری از رییس جمهوری پرسید: بعد از اجرایی شدن برجام ما به بسیاری از اهدافی که در برجام مدنظر بود دست یافتیم. شما بیان کردید که یکی از اهداف، رفع ایران هراسی بود، دیگر اهداف چه بود؟
رییس جمهوری پاسخ داد: همه تلاش ها برای این بود که آن حصاری که بدخواهان دور کشور به وجود آورده بودند از بین برود؛ خیلی وقت ها بود که دشمنان این ملت می خواستند دیگران را برای فشار به ملت ایران همراه کنند ولی ناموفق بودند.
وی افزود: در سال های اخیر به اصطلاح خودشان جامعه جهانی را همراه خودشان کنند ما وقتی می خواستیم فعالیت بانکی کنیم بحث این نبود که غرب با ما کار بانکی انجام نمی داد، همسایگان و دوستان ما هم حاضر نبودند کار بانکی با ما انجام دهند.
روحانی ادامه داد: وقتی بحث نفت بود، ما بیش از حدی که در تحریم مشخص شده بود، یک بشکه نفت اضافه می خواستیم بفروشیم، دوستان ما و کشورهای همسایه هم خریداری نمی کردند؛ آن ها موفق شده بودند یک حصاری را بر مبنای یک اتهام واهی و غیر واقعی ایجاد کنند که ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.
وی تاکید کرد: هدف ما این بود که این دیوار مخوف برداشته شود، راه برای مردم، فعالیت و زندگی شان باز شود؛ از این رو یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار گیرند.
رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند و رفاه و معیشت بهتر مردم یکی از اهداف مهم ما بود؛ درست است که در برجام به دنبال آن بودیم که قطعنامه ها لغو شود و حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود اما یکی از اهداف اصلی این بود که تحریم های ظالمانه برداشته شود و مردم بتوانند به راحتی فعالیت کنند.

**یکی از شرایط رفاه اجتماعی و رشد و توسعه تعامل با دنیا است
روحانی افزود: ما نیاز به واردات و صادرات و تعامل با جهان داریم البته معنای آن این نیست که همه مشکلات کشور با تعامل با جهان حل می شود، اما یکی از شرایط رفاه اجتماعی و رشد و توسعه تعامل با دنیا است ؛ البته اساس فعالیت داخلی خود ما است و مردم و کارآفرینان ما باید فعال شوند.
وی ادامه داد: ما نیز باید موانع را از پیش پای مردم برداریم، با فرجام برجام یک شرایط نو در فضای اجتماعی به وجود آوردیم؛ البته آنچه برای پیشرفت ما در تمامی زمینه ها مهم است امید مردم است چرا که وقتی امید مردم باشد ما در برابر هر مشکلی فائق می شویم.
رییس جمهوری گفت: ملت ما نیز به خاطر استقامت و به خاطر تدبیرش در طول سال های گذشته در برابر دشمنان این انقلاب ایستادگی و مقاومت کرده و همین ایستادگی مردم باعث موفقیت ما در مذاکرات شد. همه قوا دست به دست هم دادند و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب راهگشای ما بود و همه این ها در کنار هم قرار گرفت اما برجام یک شرایط نویی را برای ما به وجود آورده که همه باید از این شرایط استفاده و بهره برداری کنیم.
مجری برنامه از رییس جمهوری پرسید: دولت شما وعده های زیادی برای به سرانجام رساندن مذاکرات به مردم داد که این اتفاق افتاد و درب های ایران به سمت دنیا گشوده شد، چه زمانی می توانید به مردم اعلام کنید که اولین اثر اجرای برجام را در زندگی خودشان ببینند؟
رییس جمهوری پاسخ داد: هم امید و هم چشم ما به تلاش مردم است، دولت معتقد نیست بازیگر اصلی در صحنه سیاسی و اقتصادی است، دولت یک یاریگر اصلی است و بازیگر اصلی مردم هستند و کار باید دست مردم باشد.

**از شعارهای دولت این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم
روحانی افزود: یکی از شعارهای دولت از روز اول این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم، رهبر معظم انقلاب نیز چندبار تاکید کرده اند که امور به مردم واگذار شود.
وی ادامه داد: اداره کشور ما به دست مردم است و مردم هستند که مسوولان را برمی گزینند و در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند و مسیر را برای فعالیت جوانان خودشان اماده می کنند.
رییس حمهوری گفت: یک موانعی وجود داشت که دولت قرار بود این موانع را بردارد که ما در برجام موانع را برداشتیم؛ یک ملتی که می خواهد در رقابت جهانی با همه کشورهای منطقه و جهان در یک رقابت دو برای رسیدن به هدف شرکت کند جلوی او دیوار بود و نمی توانست راه برود تا چه برسد بخواهد بدود و در رقابت شرکت کند که ما این دیوار را برداشتیم، اینکه می گویم ما یعنی ملت ما این دیوار را برداشت.
روحانی افزود: لطف خداوند و عنایت حق در کنار ایستادگی و استقامت مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش همه دولتمردان به معنای عام کلمه یعنی قوای سه گانه و ارکان کشور همه دست به دست هم دادیم که این مانع امروز برداشته شده است.
رییس جمهوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند تحریم مشکلاتی که ایجاد کرده بود ۴۰ درصد بوده و ۶۰ درصد مشکلات به تحریم مربوط نمی شود و مربوط به مسایل داخلی است.
وی اضافه کرد: امروز اشتیاق دنیا را برای تعامل با ایران مشاهده می کنید، این همه شرکت ها، کارآفرینان، مدیران اقتصادی از سراسر جهان به ایران می آیند و ما کاملا این را می بینیم که دنیا احساس می کند در ایران هم ثبات و هم مردم خوب و با فرهنگ و هم جوانان تحصیلکرده است و هم انرژی وجود دارد و هم جایگاه استراتژیک ایران است که همه دست به دست هم داده و امروز این اشتیاق را برای آمدن به این کشور و فعالیت در کشور به وجود آورده است.

**در سفر به دو کشور اروپایی برای اولین بار یک دولت در کشور همراه خودش ده ها صنعتگر و مدیر اقتصادی بخش خصوصی را برد
رییس جمهوری گفت: بنابراین آنچه من می توانم به ملت قول دهم این است که دولت حمایت خود را از کارآفرینان انجام می دهد.
روحانی افزود: در سفر اخیری که به دو کشور اروپایی با عده ای از اعضای هیات دولت رفتم، دیدید اعضای دولتمردان در سفر محدود بود و جمعیت اصلی صنعت گران، کارافرینان و بخش خصوصی بودند و این برای اولین بار بود که در این کشور رییس یک دولت به یک کشور اروپایی می رفت و همراه خودش ده ها نفر از صنعتگران و مدیران اقتصادی بخش خصوصی را می برد و در همه صحنه ها حضور داشتند؛ در شام نخست وزیر ایتالیا یک جمع بزرگی حضور داشتند که نخست وزیر این کشور می گفت چنین جمعیتی در ایتالیا بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: این به معنای آن است که دنیا اشتیاق دارد و کار دست بخش خصوصی ما باید قرار بگیرد.

**در حال فاصله گرفتن از وابستگی به نفت هستیم
رئیس جمهوری گفت: قبلا هم در یک گفت و گوی صمیمی با مردم این را عرض کردم که بعد از برجام خطری که وجود دارد این است که به شیوه سابق بازگردیم. شیوه سابق این بود که نفت می فروختیم و با پول نفت آنچه می خواستیم کالاهای مصرفی و کالاهای دیگر را وارد می کردیم.
روحانی افزود: البته واردات کالاهای غیرمصرفی و سرمایه ای اشکال ندارد، گاهی هم برخی کالاهای ضروری همچون گندم و ذرت وارد می کردیم. به هر حال واردات همیشه بد نیست، واردات در جایی که کشور قدرت تولید دارد و ما از تولید بیرون استفاده کنیم آنگاه بد است.
وی اضافه کرد: در گذشته شیوه این بود نفت بفروشیم و با واردات کشور را اداره کنیم، البته کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد، شاید در کنار تهدید کاهش قیمت نفت بتوان یک فرصت را هم دید، ما از اعتیاد خطرناک و وابستگی کامل اقتصاد به نفت گام به گام در حال فاصله گرفتن هستیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تکیه بودجه سال آینده به نفت حدود ۲۵ درصد است، گفت: گاهی حوادثی پیش می آید که وادار به مستقل بودن می شوید، به عنوان مثال در جنگ ابزارهای بسیاری ساختیم، آن شرایط ما را وادار به ساخت سریع و به کار گرفتن تمام توان کرد.
روحانی تاکید کرد: از جمله برنامه ها و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب این است که قدم به قدم از تکیه به نفت و حتی از خام فروشی نفت هم فاصله بگیریم.
وی اظهار داشت: بنابراین، این جز برنامه های ما بود، اما این فشار (کاهش قیمت نفت) باعث شد تسریع شود برای همین می گویم فشار کاهش قیمت نفت علاوه بر اینکه تهدید بود فرصت هم بود.
روحانی با اشاره کاهش غیر قابل پیش بینی قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به زیر ۳۰ دلار، تصریح کرد: باید این اراده در دولت و ملت باشد، اگر قیمت نفت بالا هم رفت اتکا ما به نفت کاهش یابد.

**ما باید از مزیت همه کشورها استفاده کنیم
رئیس جمهوری ادامه داد: در شرایط جدید، رئیس جمهور روسیه اوایل آذر به ایران آمد، رئیس جمهور چین هم اوایل بهمن به ایران سفر کرد، من به دو کشور مهم اروپایی سفر داشتم و هیات های تجاری به طور منظم وارد تهران می شوند و همین الان ده ها هیات تجاری در تهران هستند و فعالیت می کنند.
روحانی تاکید کرد: اساس برنامه این است که نمی خواهیم نگاه به غرب داشته باشیم، ما باید از همه کشورها استفاده کنیم، ما باید در مقابل آنهایی که می خواهند با ما کار کنند انتخابگر باشیم، ما از مزیت همه کشورها باید استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: آسیا برای ما بسیار مهم است و کشورهای بسیار مهمی در این قاره وجود دارد، لذا دیدید در سفر رئیس جمهور چین یک قرارداد بلند مدت ۲۵ ساله اتخاذ کردیم و تصمیمات مهمی در این سفر گرفته شد، در سفر رئیس جمهور روسیه نیز تصمیمات مهمی برای روابط دوجانبه و منطقه گرفته شد، در سفر به اروپا هم تصمیمات بسیار مهم اتخاذ کردیم.

**باید در خودرو سازی به کلاس جهانی برسیم
رئیس دولت یازدهم توضیح داد: اما تفاوت این تصمیمات با گذشته این است، در گذشته اینگونه بود که کالا را بخریم، وارد کنیم و نفت را بفروشیم اما امروز مبنای ما این است سرمایه خارجی وارد ایران شود و ما با این سرمایه در تولید برای اشتغال جوانان و تصرف بازارهای خارجی شراکت کنیم.
روحانی به مثالی اشاره کرد و گفت: خودرو یک صنعت بسیار مهم و اشتغال آفرین است و هم برای حمل و نقل مردم رفع ضرورت می کند، در مساله خودرو باید به کلاس جهانی برسیم و صادرات خودرو هم داشته باشیم، بنابراین در قراردادها و سفر اخیر به ویژه فرانسه مبنا این است آنها سرمایه بیاورند، خودرو در کلاس بالا در کشور ما تولید شود و حداقل ۳۰ درصد این خودرو صادر شود.

**با پول نفت هواپیما نخریدیم
روحانی در ادامه این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: بدون صادرات نمی توانیم کیفیت کالاها را بالا ببریم و نمی توانیم با دنیا برای صادرات کالای غیر نفتی رقابت کنیم.
وی در پاسخ به این موضوع که یعنی فقط کالا خریداری نشده است بلکه خط تولید آن کالا نیز خریداری شده است؟ اظهار داشت: الان نگاه دنیا به ایران یک نگاه بلند مدت است، چین وقتی می آید می گوید من قرارداد ۲۵ ساله با ایران منعقد می کنم، بحث یک، دو و پنج سال نیست.
رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی با فرانسه صحبت می کنیم و با شرکت ها و کمپانی های مختلف صحبت می کنیم بحث قراردادهای ۱۶ ساله و ۲۰ ساله است و ما در خرید هواپیما قراردادی که یک شرکت ما یعنی شرکت ایران ایر برای خرید هواپیما بسته است و شما می دانید این قرارداد، ۱۶ ساله است؛ یعنی قسط آخر این قرارداد ۱۶ سال آینده آن هم از پول نفت این هواپیما را نخریده ایم.
روحانی یادآور شد: ما قبلا پول نفت را می دادیم و سال های قبل شرایط ما به شکلی بود که هواپیماهای دست دوم با قیمت بالا با پول نفت خریداری می شد ولی امروز برای خرید هواپیما یک دلار پول نفت نمی دهیم.
وی تصریح کرد: پس هواپیما وارد کشور ما می شود و اینجا با حمل مسافر بخشی از درآمد خود را به عنوان اجاره آن هواپیما پرداخت می کند و ظرف ۸ سال با پرداخت اجاره بها که بابت قیمت هواپیماها محسوب می شود، سپس ما مالک هواپیما می شویم.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: بنابراین بحث این نیست که ما پول نفت بدهیم و هواپیما بخریم ، بحث این است که هواپیما بیاید و اشتغال برای ما ایجاد کند. شما می دانید که در سال گذشته میلادی مردم ایران حدود ۵ میلیارد دلار پول بلیط هواپیما به شرکت های خارجی داده اند و بیشتر به همین کشورهای جنوبی و غربی ما داده اند.
روحانی خاطر نشان کرد: روزی بود که در منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم، چرا امروز نباید اول باشیم و چرا مردم کشور ما باید با پروازهای دیگر برای اینکه به شرق یا غرب بروند، بلیط بخرند؟
وی تصریح کرد: چرا در ایام حج باید بخش بزرگی از حمل و نقل حاجیان ما از طریق پروازهای خارجی انجام شود و این کار بسیار بزرگی است. البته با این هواپیما مسافر و توریست هم به کشور منتقل می کنیم.

**باید از صنعت توریسم به درستی استفاده کنیم/شرایط تعامل با دنیا با گذشته بسیار متفاوت است
رئیس جمهوری افزود: یکی از راههای ایجاد اشتغال، البته ایجاد اشتغال راه های مختلف و متنوعی دارد، فعال کردن بخش خدمات توریسم از آن جمله است.
روحانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۳ میلیون نفر توریسم به فرانسه سفر کرده اند، گفت: ایران از نظر تاریخی جاذبه های بیشتری نسبت به فرانسه دارد. کشوری چهارفصل هستیم و با این همه امتیازات و جاذبه نمی توانیم صحیح از آن استفاده کنیم، پس باید صنعت توریسم را درست کرد.
وی ادامه داد: بخشی از این صنعت ساخت هتل است و یک بخش دیگر راه آهن و بخش دیگر ساماندهی حمل و نقل هوایی است. بنابراین شرایط امروز ما برای حرف زدن با دنیا و معاملات اقتصادی ما با گذشته کاملا متفاوت است.

**روز کوشش عمومی برای ساختن کشور/بحث ها در مسیر سازندگی کشور قرار گیرد
رئیس جمهوری افزود: امروز از برجام عبور کرده ایم و به نظر من از تحریم هم عبور کرده ایم. دیگر امروز بحث ها باید در مسیر سازندگی و آینده کشور قرار گیرد. اشکال ندارد که نقد و انتقاد شود. باید برای بهتر شدن کشور از کارهایی که دولت انجام می دهد، انتقاد سازنده شود.
روحانی با بیان این که امروز روز کوشش عمومی ما برای ساختن کشور است، اظهار داشت: آن تعامل سازنده که من از روز اول به عنوان شعار قرار دادم دقیقا تعامل جهان برای ساختن ایران است.البته اینگونه نیست که بخش اقتصاد ما فقط با تعامل با خارج درست شود، این حداکثر ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد به داخل مربوط می شود.
وی تصریح کرد: یعنی ما باید کسب و کار را تسهیل کرده و بهبود ببخشیم؛ شرایط بازار، بیمه، گمرک را اصلاح کرد و باید با فساد به صورت گسترده مقابله کنیم. بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا ایران ساخته شود.
رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: به نظر من، امروز امید مردم و امید دولت به مردم و آینده کشور از هر زمان دیگر بیشتر است و به خوبی می توانیم دست به دست هم دهیم، اشتغال جوانان را سامان دهیم و هم رشد و توسعه برای کشور بیافرینیم و هم با رقابت در کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ موفق باشیم.
روحانی خاطر نشان کرد: باید دید که چگونه چین و هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت توانسته اند اشتغال ایجاد کند، پس ما هم می توانیم و باید از تجربه آنها استفاده کرد و تمامی کشورهایی که در اقتصاد موفق شدند، توانسته اند از سرمایه خارجی استفاده کنند، چین، هند و کره به همین صورت بوده اند.
وی ادامه داد: کشورهایی که موفق بودند توانسته اند سرمایه خارجی و فناوری را جذب کنند و بازار را بدست آورند؛ پس باید مشارکت کنیم و بازار خارجی را بدست آوریم و برای جوانان کشور اشتغال ایجاد کنیم.

**مشارکت با سرمایه گذاری خارجی انجام می دهیم
رییس جمهوری در جواب به این پرسش که بعد از گفت وگوهای اقتصادی آیا طرف های مقابل کالاهای صادراتی و تولیدی در ایران را هم می پذیرند یا خیر؟ گفت: در مورد این موضوع بحث و بررسی انجام و قرار شده در ۳۰ درصد قراردادهای اخیر ما صادرات داشته باشیم یعنی مشارکت با سرمایه خارجی انجام دهیم .
روحانی ادامه داد: در این قراردادها که بسته می شود گفته نشود پول ما صد میلیارد است یا کمتر یا بیشتر و یا اینکه پول های ما آزاد شده است؛ اصلا از آن پول نمی خواهیم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مبنا بر این است که سرمایه دار خارجی وارد شود و با سرمایه گذار داخلی ما و صنعت ما مشارکت کنند و عمدتا بخش خصوص باید به میدان وارد شود. البته دولت نیز تسهیلات را فراهم کند و از صادرات آن کالا به خارج و بخشی از آن کالا در داخل اقساط پرداخت شود و ما در این صورت مالک می شویم.

**مبنای ما نه خرج کردن پول نفت، بلکه کارآفرینان داخلی هستند
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در بخش نفت،گاز،پتروشیمی،فولاد و خودرو مبنای ما این نیست که پول نفت را خرج کنیم بلکه مبنا این است که سرمایه خارجی ورود پیدا کند و با هم مشارکت انجام دهیم و مبنای اصلی ما کارآفرینان داخلی هستند که این بار را بر عهده بگیرند.
روحانی درباره این پرسش که یکی از نگرانی های مردم ورود هواپیماهای غول پیکر به کشور است و آیا شرایط صنعت هوایی چگونه خواهد شد؟ گفت: هواپیماهایی که قرارداد آن بسته شده و یا در حال بسته شدن است در حدود ۱۴۰ فروند است که در طول ۸ سال وارد کشور می شود و از این تعداد هواپیماهای بزرگ هم مطرح شده که ۱۲ فروند است و ۷ فروند آپشن تعویض دارد ودر واقع ۵ فروند وارد می شود و این مهم برای امسال نیست بلکه در سالهای بعد تامین می شود.

** ۱۲ فروند از ۱۴۰ فروند هواپیمای خریداری شده، دوربرد است/ کشور به این نوع هواپیما نیاز دارد
وی اضافه کرد: باید بدانیم مسافرت های طولانی را در کشور داریم و مردم ما به استرالیا و چین یا ژاپن می روند و یا حتی مثلا به قاره آمریکا یعنی شمالی و جنوبی می روند و گاها ناچار هستند در غرب و جنوب کشور از هواپیماهای کشورهای دیگر استفاده کنند که باید به این مهم توجه شود.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما به هواپیمای دور پرواز نیازداریم و به این ۱۲ فروند برای ورود به کشور نیاز است و ورود اینها طول می کشد.
روحانی تصریح کرد: دو نوع هواپیما ای آرتی و ایرباس است و از این دو نوع باهم ۱۴۰ فروند است و تعداد آن کم است و برای پروازهای دور برد هم نیازمند هواپیما هستیم که ۵ فروند است.
وی ادامه داد: بنابراین ما در خرید این هواپیما مسئله سلامت و جان مردم را بسیار مهم می دانیم ؛ قراردادهای ما فقط در هواپیما نیست ؛ برای اینکه خودروهای فرسوده از صحنه حمل و نقل خارج شود نیز از صنعت داخلی و خارجی استفاده می کنیم و برای راه آهن برنامه های وسیعی داریم و با چین و ایتالیا قراردادهایی منعقد می کنیم یا در حال انعقاد است .
رییس جمهوری تاکید کرد: برای حمل و نقل ریلی نوع جدید را مدنظر داریم و در حمل و نقل ریلی به سمت برقی شدن پیش می رویم و قطارهای سریع السیر به میدان می آید.

**دولت در زمینه حمل نقل جاده ای، ریلی و هوایی سرمایه گذاری می کند
روحانی خاطر نشان کرد: تکنولوژی نو وارد کشور می شود و در تکنولوژی نیز به ریل توجه خواهیم داشت و این مهم بیشتر از هواپیما مورد نیاز مردم است.
وی ادامه داد: در زمینه حمل نقل جاده ای، ریلی و هوایی دولت سرمایه گذاری می کند و به این مهم توجه لازم را دارد ودر حمل نقل هوایی هم به دلیل سفر مردم به عتبات یا حج و حتی سفرهای زیارتی و سیاحتی نیازمند ارتقای کیفیت هستیم که دولت اهتمام لازم را دارد.

**اشتغال با رونق اقتصادی ایجاد می شود و راه دومی ندارد
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که برای بیکاری جوانان به خصوص تحصیلکرده ها و تسهیل امر ازدواج آنها چه برنامه ای برای آینده دارید؟ گفت: اشتغال با رونق اقتصادی ایجاد می شود و راه دیگر و دومی وجود ندارد. برای رونق اقتصادی هم باید از توان داخلی و هم از منابع خارجی استفاده کنیم.
روحانی ادامه داد: در برنامه پنج ساله آن طوری که در سیاست های کلی آمده است، دنبال رشد ۸ درصدی باید برویم. اگر می خوایم اشتغال را حل کنیم رشد ما باید ۸ درصدی باشد تا بیکاری را رفع کنیم و امیدواریم روزی بیکاری و تورم تک رقمی شود و رشد اقتصادی ما هم به عدد ۸ برسد.
رئیس جمهوری گفت: عدد ۸، عدد خوبی است و هم رشد ما بشود ۸ درصد و بیکاری و تورم هم ۸ شود؛ ۸ عدد مبارکی است.

**هدف ، تک رقمی شدن نرخ بیکاری است
روحانی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید در طول دولت یازدهم این ۸ محقق شود؟ گفت: این ۸ در بخش تورم ممکن است محقق شود و به آن برسیم ، در رشد و توسعه اقتصادی پیش بینی ما در سال آینده ۵ درصد است و امیدواریم با حرکتی که ایجاد می شود در سال های بعد هم بتوانیم رشد خوبی داشته باشیم.
وی با بیان این که هدف رفتن به سمت تک رقمی شدن بیکاری است، گفت: اما حفظ همین وضعیت هم کار آسانی نیست. سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون به کسانی که نیازمند کار هستند، اضافه می شود. حتی از دانشگاه های ما بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل می شوند. ما اگر بتوانیم این وضع موجود را حفظ کنیم خیلی مهم است.
رئیس جمهوری یادآور شد: ما در ده سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و اشتغال خالص، رشد سرمایه گذاری هم نزدیک به صفر بوده است و وضع خوبی نداشتیم. باید رشد سرمایه گذاری و اقتصادی داشته باشیم که در کنار آن اشتغال ایجاد شود.
روحانی با بیان این که یکی از اهداف ما این است که دنبال اشتغال جوانان باشیم، یادآور شد: در مصاحبه مطبوعاتی با رییس جمهور فرانسه که در مذاکره به او گفته بودم که هدف ما اشتغال جوانانمان است؛ خودش این را اعلام کرد که یکی از اهداف ما برای کار با ایران و سرمایه گذاری در ایران، اشتغال جوانان ایران است.
وی ادامه داد: برای ما مساله اشتغال بسیار مهم است و از اهداف بزرگ ما است. اگر در سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم؛ باز هم با این وضعیت که آمار بیکاری ما ۱۰ و خرده ای درصد است، خیلی معلوم نیست پایین بیاید و هدف ما این است که مساله بیکاری را تک رقمی کنیم.
رییس جمهوری گفت: در عین حال در طول یک سال آینده باید بیکاری را نگه داریم با این جمعیتی که حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون جوان جدید وارد کار می شوند و تقاضای کار می کنند بتوانیم برای آنها کار ایجاد کنیم که کار بزرگی است.
روحانی ادامه داد: امیدوارم زیاد طول نکشد تا به عدد ۸ برسیم.
مجری از رئیس جمهوری خواست به نهادهای ذیربط سفارش کنید که ایده های نخبگان و جوانان ما را بگیرند و پرورش دهند و در صنعت و تولید داخل استفاده شود و در روی میز نماند.
روحانی پاسخ داد: ما در برخی از زمینه های دانش پیشرفته و های تک، هوافضا، نانو، بیوتکنولوژیک وضع نسبتا خوبی داریم.
وی ادامه داد: ما در بعضی از زمینه ها جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم. در شرایط فعلی فناوری داخلی زمینه بسیار خوبی برای جذب فناوری خارجی دارد یعنی نسل جوان، تحصیلکردگان، شرکت های دانش بنیان و صنعت این آمادگی را دارد و می تواند فناوری را به خوبی جذب کند تا رشد بیشتری پیدا کند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: حتما ایده های جوانان نه تنها در زمینه فناوری بلکه در همه زمینه ها، اقتصاد، آسیب های اجتماعی که باید کاهش پیدا کند، رشد فرهنگی جامعه، اعتماد به نفس ملی که هرچه داریم در سایه این اعتماد به نفس ملی است، مورد نظر ما است؛ ما باید از ایده جوانان ، دانشمندان ، اساتید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استفاده کنیم.

**مشکلی با سرمایه گذاری کارآفرینان آمریکایی در ایران نداریم
روحانی در پاسخ به این پرسش که دولت در زمینه سیاست خارجی و تعامل سازنده با کشورهای آسیایی، آمریکایی چه برنامه ای دارد؟ گفت: رابطه خوبی با کشور چین داریم و از این پس هم با کشور ژاپن رابطه خواهیم داشت و نخست وزیر این کشور نیز در این زمینه اعلام نظر کرد.
وی افزود: با کشور هند رابطه خوبی داریم و دلمان می خواهد با کشور کره جنوبی و همه کشورهای آسیاسی رابطه داشته باشیم، چه همسایگان و چه کشورهای آفریقایی. چرا که در آن کشور فرصت های خوبی وجود دارد .
رئیس جمهوری ادامه داد: هر کشوری مزیت خود را دارد و از کشور آمریکای جنوبی ، لاتین و شمالی و حتی اگر کار آفرینانی از کشور ایالات متحده حاضر باشند در کشورمان سرمایه گذاری کنند و فناوری وارد کنند، آماده هستیم و اشکالی ندارد .

**نمی خواهیم با هیچ کشوری تسویه حساب کنیم/دوستان خود را فراموش نمی کنیم
روحانی اظهارداشت: منطقه آسیا اهمیت خاصی دارد چرا که کشور ما نیز در این منطقه قرار داریم. البته در دوران تحریم برخی از کشورها روابط خوبی با ما داشتند و اگر چه ایده آل نبود ولی همکاری برای ما مهم بود و ما نباید گذشته را فراموش کنیم و نمی خواهیم با هیچ کشوری تسویه حساب کنیم .
وی با اشاره به اینکه نباید دوستان خود را فراموش کنیم ، افزود: به کشورهایی که در روز سختی به ما کمک کردند از جمله برخی کشورهای منطقه آسیایی، این جزء مردانگی ایرانیان است که روابطمان را حفظ کنیم و نباید گذشته را از یاد ببریم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نگاه ما بیشتر به آینده و فرصت های پیش رو است و اگر چه برخی خوب رفتار نکردند ولی امروز اگر آماده همکاری باشند و گذشته را جبران کنند، همکاری خواهیم داشت .

**تنش با همسایگان را دوست نداریم/گذشته را جبران کنند از خطای آنان گذشت می کنیم
روحانی در پاسخ به اینکه برخی کشورها در زمینه مذاکرات هسته ای کارشکنی کردند چه برنامه ای با این کشورها خواهید داشت؟ گفت: ما با همسایگان خود البته خصوصا کشورهای اسلامی که در کنار ما هستند، تنش را دوست نداریم. البته رفتارهای بسیار بدی با ما کردند ، رفتارهایی که در آن نه منطق یا حسن همجواری و همسایگی ، نه برادری و مسلمان بودن و نه سوابق تاریخی بین دو کشور مورد توجه قرار نگرفت و ناپختگی هایی توسط برخی کشورها مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: ولی اگر روزی تنبه پیدا کردند و از تنش آفرینی در منطقه دست بردارند و گذشته را جبران کنند، ملت ایران ملتی است که این گذشت را دارد که دیگران اگر خطایی کردند و به دنبال جبران بودند خطای آنان را گذشت کند .

**پاسخ قاطع به کشوری که بخواهد به منافع ملی ما ضرر برساند
روحانی افزود: البته اگر این کشورها به این اقدامات ادامه دهند به ضرر خودشان است و اگر در موردی لازم باشد برخورد قاطع خواهیم کرد چراکه دوستی یک طرفه و مهر یک طرفه امکان پذیر نیست و اگر کشوری بخواهد به منافع ملی ما ضرر برساند جواب خواهیم داد .
وی با بیان اینکه این پاسخ قاطع خواهد بود و اگر لازم باشد تنبیه خواهند شد ، افزود: امیدواریم این اقدامات به آنجا نرسد و کشورهای منطقه مصالح را در نظر بگیرند چرا که ایران دنبال این نیست که قدرت فائقه منطقه باشد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: ما به دنبال منطقه سرفراز هستم. البته قدرت منطقه ای هستیم ولی هدف منطقه قدرتمند و صلح وثبات در همه کشورها است. باید تلاش کنیم کشورها توسعه پیدا کنند بویژه کشورهای مسلمانان منطقه؛ اما می بینیم وضع مردم عراق، سوریه و یمن چگونه است .
روحانی اضافه کرد: چرا این کشورها مانند افغانستان و پاکستان این همه مشکل داشته باشند؟ خواست ما کمک به کشورهای منطقه و قرارداشتن در مسیر همکاری به جای رقابت است .

** مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت های ثبات منطقه می دانیم
روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود در خصوص مسایل سوریه و عراق در توصیه به کشورهایی که در این زمینه اهتمام جدی نمی کنند و کارشکنی می کنند اظهار کرد: در هر کشوری از کشورهای منطقه، عراق یا سوریه، هدف ما این است که به مردم کمک کنیم بتوانند از این مشکلاتی که در برابر تروریست ها دارند خارج شوند، مبارزه با تروریسم را یکی از ضرورت های ثبات منطقه می دانیم.
وی ادامه داد: متاسفانه کشورهایی هستند که نادانسته یا دانسته به تروریست ها کمک می کنند، ما دلمان می خواهد که تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه ما حفظ شود و تجزیه ای در این کشورها رخ ندهد و ما آینده کشورها را به عهده خود مردم آن کشور می دانیم اما برای این که با تروریست ها مبارزه کنند، برای این که با معارضان خودشان صلح کنند و برای آتش بس آماده کمک هستیم و به همین دلیل هم در مذاکرات ما حضور فعال داریم و مخصوصا این که آینده سوریه و حل مسایل این کشور را در مسیر مذاکرات سیاسی می بینیم یعنی با قدرت نظامی مساله سوریه به نهایت نخواهد رسید، در نهایت باید از طریق سیاسی بتوانیم مسایل را حل کنیم و در این راه در کنار مردم سوریه بودیم و خواهیم بود.
مجری در ادامه از رییس جمهوری پرسید: لیستی ارائه شده از سوی آن کشورهایی تنش آفرین که شما اشاره کردید که تروریست ها(تروریست های کت شلوار پوش) قرار است پای میز مذاکرات ایران باشند، در لیست معارضان و مخالفان دولت سوریه تروریستی وارد شده اند؟
رییس جمهوری پاسخ داد: اختلافی که هم اکنون وجود دارد این است که معارضه کیست؟ و تروریست ها چه کسانی هستند، نسبت به برخی از گروه ها اتفاق نظر وجود دارد که این افراد تروریست هستند، برخی از گروه ها هستند که برخی از کشورها آنان را تروریست می دانند و واقعا هم تروریست هستند، جرو القاعده بودند و برخی دیگر متاسفانه آن ها را تروریست نمی دانند.
وی افزود: این موضوع یکی از مشکلاتی است که باید حل و فصل شود.

**از هر توانی برای کاهش تنش میان روسیه و ترکیه استفاده می کنیم
مجری از رییس جمهوری پرسید: دو کشور همسایه ما دچار تنش با هم هستند ما به عنوان کشوری که روابط دیرینه با آنان داشته ایم در این زمینه چه نقش آفرینی کردیم که ثبات بهتری حاکم شود؟
رییس جمهوری پاسخ داد: ما هیچ علاقه ای به تنش بین کشورهای منطقه نداریم، مخصوصا همسایگانی که با ما رابطه بسیار خوبی دارند.
وی افزود: ما هم با روسیه و هم با ترکیه روابط خوب و نزدیکی داریم، هر دو از همسایگان ما هستند و تنش بین این دو کشور خطرناک است.
رییس جمهوری تصریح کرد: ما هر توانی داشته باشیم برای کاهش این تنش استفاده می کنیم و می دانیم ادامه تنش به نفع منطقه و آن کشورها نخواهد بود، البته کشورهایی هستند که دنبال ادامه تنش بین کشورهای دیگر هستند و با خیال واهی که این تنش ها به نفع آنان است، ولی به نظر من تنش به نفع هیچ کشور منطقه نخواهد بود.

**دولت به ۹۰ هزار خودرو فرسوده کمک بانکی کرده است
در ادامه مجری از رییس جمهوری پرسید: با ورود صنعت گران خارجی و راه افتادن چرخ صنعت داخل، خودروهای فرسوده هم تبدیل به خودروی نو شوند؟ خودروهای فرسوده عامل آلودگی کلان شهرها بوده اند، این موضوع دغدغه اساسی برای مردم شده است، در زمینه حل آلودگی هوای کلان شهرها چه تدابیری اندیشیده اید؟
رییس جمهوری پاسخ داد: یکی از هدف هایی که دولت از روز اول دنبال کرده مساله محیط زیست بوده است، اولین مصوبه هیات وزیران در اولین روز درباره دریاچه ارومیه بود، ما راجع به محیط زیست اهتمام ویژه داریم.
وی با تاکید بر این که محیط زیست برای دولت بسیار مهم است، اظهار داشت: آن روز که گردو غباری از کشورهای خارجی می آید همه حواس به گرد و غبار منتهی می شود آن روزی که ساکن می شود و در شهرهای بزرگ ما آلودگی هوا زیاد همه ذهن ها به آن متمرکز می شود.
وی با تاکید بر این که ما باید همه مشکلات زیست محیطی را حل کنیم گفت: یکی از دلایل این مشکلات، خودروهای فرسوده است، ولی همه دلیل آلودگی نیستند، ما باید اصلاحات زیادی انجام دهیم، در مسائل گرمایی خانه ها باید تحولی رخ دهد، دولت در این زمینه باید اقداماتی انجام دهد، مردم باید یاری و کمک کنند و در این راستا برخی از کارخانه ها باید اصلاحاتی در آن انجام شود تا آلودگی ایجاد نکنند.
وی تاکید کرد: یکی از عوامل آلودگی ها هم مربوط به خودروهای فرسوده است که مشکلاتی را ایجاد کرده اند، دولت در این راستا اقداماتی را آغاز کرده است، فعلا دولت به ۹۰ هزار خودرو فرسوده کمک بانکی کرده است.
رییس جمهوری با تاکید بر این که هوای ما نسبت به گذشته یک مقدار بهتر شده است، افزود: باید اقدامات جدی در این راستا انجام دهیم تا این معضلات کمتر شود.
وی گفت: یادمان باشد هنوز برخی از کشورهای اروپایی در همین زمستان با مشکل زیست محیطی مواجه بودند، و ورود خوردو را به خیابان ها ممنوع کرده بودند.
وی افزود: البته ما شاهدیم کشورهای آسیایی پیشرفته نیز مشکلات فراوانی را در روزهای مختلف داشته اند، این طور نیست که فقط مشکل مربوط به ایران باشد ولی در عین حال ما برای حل آن تلاش می کنیم.

**قدردانی از همه کسانی که شور اولیه را آفریدند و ردصلاحیت شدگانی که از راه قانونی اقدام کردند
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره انتخابات و مشارکت حداکثری مردم گفت: هفتم اسفند روز بسیار مهمی است و ان شاءالله برگی زرین در تاریخ کشور ما خواهد بود، برای نخستین بار است که انتخابات دو مجلس در یک روز برگزار می شود، البته پیش از این سابقه برگزاری دو انتخابات در یک روز را داشته ایم اما فکر می کنم برگزاری انتخابات دو مجلس در یک روز، برای نخستین بار است.
روحانی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برای کشور ما بسیار مهم است، مردم ما رسالت سنگینی بر دوش دارند، دولت در زمینه مسوولیتی که تا اینجا در بحث انتخابات بر دوش داشته است، به خوبی عمل کرده و من بسیار راضی هستم. در بحث انتخابات بسیار حساس بودم و بارها در دولت مطرح کردم.
روحانی افزود: می خواهم از همه کسانی که ثبت نام کردند و شور اولیه را آفریدند قدردانی کنم و از کسانی که رد صلاحیت شدند یا صلاحیت آنها احراز نشده است و از طریق قانونی اقدام کردند، قدردانی می کنم، بسیار مهم است همه ما قانون مدار باشیم ، صبر و حوصله لازم را داشته باشیم و امیدوارم قانون به خوبی اجرا و پیاده شود.
روحانی اظهار داشت: برای من به عنوان کسی که مسوولیت اجرای قانون اساسی را بر دوش دارد و در قسم نامه ام پاسداری از قانون اساسی است این موضوع (قانون مداری) بسیار مهم است.
رییس دولت یازدهم گفت: امیدوارم همه نهادها و کسانی که مسوول هستند، توجه ویژه داشته باشند و همه کاری کنیم که یک انتخابات بسیار شکوهمند، حداکثر مشارکتی و رقابتی و به بهترین وجهی که هیچ شائبه ای در آن نباشد، داشته باشیم.

**نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات به وجود آید
روحانی ادامه داد: ما گاهی وقت ها خوب کار می کنیم و گاهی هم یک جوری عمل می کنیم که بی خودی در ذهن برخی مردم شائبه درست می کنیم و نباید در ذهن هیچ فردی شائبه مهندسی شدن انتخابات به وجود آید و در این راستا همه باید تلاش و کار و فعالیت کنیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند، که البته توجه دارند که حضور آنها در پای صندوق انتخابات بسیار مهم است و ما باید بهترین ها را هم برای مجلس خبرگان و هم مجلس شورای اسلامی برگزینم که بسیار مهم است.
وی افزود: تمامی مسایلی که اشاره کردید از جمله اشتغال، محیط زیست و مشکلاتی که در زمینه آب و منابع آب داریم و باید منابع مالی خارجی که جذب کنیم، دولت به تنهایی نمی تواند آنها را انجام دهد و مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.

**تعامل خوب قوا/مجلس آینده مجلس عقلا، عاشقان به انقلاب و منافع ملی
رئیس جمهوری تصریح کرد: من شکرگزارم که در این دولت هماهنگی خوبی با دو قوه دیگر داشتیم و امیدوارم این راه ادامه یابد.
روحانی با اشاره به اینکه روز گذشته نیز با سران دو قوه دیگر نشستی داشته است، افزود: یکی از بحث های ما با سران دو قوه دیگر درباره انتخابات ۷ اسفند بود و امیدوارم این هماهنگی و همکاری ها ادامه پیدا کند.
وی تصریح کرد: بنابراین وقتی مردم می خواهند نمایندگان خود را انتخاب کنند، باید به همه مشکلات توجه کنند و باید افرادی را انتخاب کنند که دارای تجربه و دانش بیشتری باشند و امیدوارم مجلس آینده، مجلس عقلا، باتجربه ها، متدینین و عاشقان انقلاب و کشور و منافع ملی، بیش از گذشته باشد که البته تمامی مجالس ما در این مسیر بوده است.
رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: ان شاءالله در انتخاب مجالس مختلف از تمامی تجارب گذشته استفاده کنیم و افرادی را برگزینیم که بتوانند با لیاقت های بیشتر مسئولیت و رسالت بزرگی را که بر دوش دارند، انجام دهند.

**قوا همفکری بیشتری داشته باشند بهتر به اهدافمان می رسیم
مجری از رییس جمهوری پرسید: فکر می کنید برای اینکه یکدستی و همدلی خوبی در مجلس آینده داشته باشیم نماینده مطلوب چه ویژگی باید داشته باشد؟
رییس جمهوری گفت: فکر می کنم درست است که مساله تفکیک قوا داریم و همه قوا مستقل هستند اما در عین حال این تعامل سازنده در اینجا نیز باید بکار گرفته شود؛ ضمن استقلال باید باهم تعامل داشته باشم.
روحانی افزود: اگر مجلسی باشد که با قوه قضاییه و دولت تعامل بیشتر داشته باشد نفع بیشتری عاید مردم می شود؛ هرچه خدای نکرده فاصله ها بیشتر شود حل مشکلات سخت تر و مشکل تر می شود.
وی ادامه داد: دید و افق فکری و معضلاتی که در نظر گرفته می شود اگر قوا مثل هم ببینند و همفکری و تعامل داشته باشند ما بهتر می توانیم به اهداف بلندمان برسیم؛ مسایل فراوانی پیش رو داریم و نیازمند به نمایندگان باتجربه هستیم، نمایندگانی که بتوانند این بار مسوولیت را راحت تر و بهتر برعهده بگیرند.

** هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند
رییس قوه مجریه گفت: البته مردم هر کس را انتخاب کنند از هر جناح و حزبی باشد انتخاب مردم برای ما مبارک است اما در عین حال مردم اگر بتوانند بهترین ها و صالح ترین ها و افراد با تجربه بیشتر را در این زمینه انتخاب کنند که قوا بتوانند باهم تعامل بیشتر داشته باشند حتما به نفع مردم است و مردم حتما مصلحت خود را به خوبی احساس می کنند.
روحانی افزود: من خواهش می کنم مردم اهمیت این مساله را بیشتر مدنظر قرار دهند، هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه انشالله در کنار صندوق انتخابات باشیم و یک حماسه بسیار بزرگ دیگر توسط ملت ایران در هفت اسفند خلق شود.
وی در پایان گفت: از شما بسیار متشکرم، جلسه بسیار خوبی بود سوالات شما هم پیاپی و بسیار بجا بود، از مردم عزیز سراسر کشور تشکر و سپاسگزاری می کنم که امشب ما را پذیرفتند تا مهمان آنها باشیم. امیدوارم باز هم فرصت هایی پیش آید تا بتوانیم استفاده و بهره برداری کنیم از شما و رسانه ملی تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =