دانش آموزان در روزهای امتحان چه غذایی بخورند/ تاثیر ویتامین ها بر یادگیری

کارشناس ارشد اموزشی گفت: خانواده ها در ایام امتحان برای یادگیری فرزنداندانشان باید از رژیم های غذایی و ویتامین ها غافل نشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از میزان،لیلی لجمیری کارشناس ارشد آموزشی در مورد تغذیه دانش آموزان در دوران امتحانات آخر سال، گفت: اگر دانش آموزان از تغذیه سالم و کافی برخوردار باشند و بتوانند انرژی مورد نیاز روزانه  را به آسانی از مواد غذایی دریافت کنند از نظر روحی و جسمی کارایی بهتر و مفیدتری خواهند داشت. عدم دریافت مواد مغذی، خستگی، ناتوانی و ضعف  را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که تغذیه نقش مهم و یکی از عنصرهای اساسی در موفقیت دانش آموزان است، همچنین دانش آموزانی که صبحانه کامل می خورند با آنها که بدون تغذیه به مدرسه می روند از عملکرد بهتری برخوردارند.

کارشناس ارشد آموزشی در مورد دلایل تاثیر گزار در کاهش یادگیری، گفت: یکی از دلایل مهم عدم تمرکز و یادگیری کم خونی است. کمبود آهن و ویتامین باعث کم خونی و موجب کاهش قدرت یادگیری و تمرکز و حتی یادآوری آنچه آموخته در دانش آموزان می شود.

وی ادامه داد: خوردن گوشت قرمز و ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هست باعث تقویت فعالیت های ذهنی می شوند. زمانی که ویتامین ب۲ در بدن کم باشد اختلال در ارتباطات عصبی ایجاد می کند منابع بسیار غنی این ویتامین مفید شیر، تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز و ماهی است.

لجمیری تاکید کرد:در انتقال امواج عصبی و ارتباط انسان با محیط خارجی ویتامین ب۱ نقش مهمی دارد این وینامین هم در مواد غذایی مثل تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز و ماهی همچنین حبوبات بسیار زیاد وجود دارد.

به گفته این کارشناس ارشد اموزشی عامل موثر دیگر در یادگیری کلسیم است. کلسیم در اسکلت بدن و آنزیم ها تاثیر بسیار زیاد دارد که این ماده نیز در شیر، ماهی، پنیر و ماست به وفور دیده می شود. روغن ماهی یک ماده غذایی مناسب برای مغز است چون چربی امگا۳ موجود در ماهی التهاب مغز را کاهش می دهد و از آن محافظت می کند امگا۳ در غذاهای دریایی، آجیل، گیاهان دارای برگ سبز و روغن زیتون به میزان زیادی وجود دارد.

لجمیری با اشاره به سایر غذاهای دارای ویتامین، افزود:امگا۶ و امگا۳ هر دو از انواع اسیدهای چرب هستند اما تاثیر آنها بر عملکرد مغز متفاوت است امگا۶ بیشتر در روغن ها، چاشنی ها و گوشت گاو وجود دارد.

وی ادامه داد: ماده غذایی که نمی توان از اثر آن عملکرد ذهنی و حفظ سلامتی بدن غافل شد، تخم مرغ است منبع ارزان و مفیدی از مواد مغذی می باشد.شیر، جگر و بادام زمینی نیز منبع غنی از مواد غذایی هستند که برای حافظه و یادگیری مفید هستند. تحقیقات نشان داده است که اگر مشکلی در خون وجود داشته باشد یا  ویتامین ب۱۲ و ب۶ بدن کاهش یابد اثر زیادی بر روی تمرکز و یادگیری می گذارد.

به گفته لجمیری بعضی از مواد غذایی در این روزها که دانش آموزان مشغول درس خواندن و سپری کردن ایام امتحانات هستند بسیار مورد نیاز است اولین آنها ویتامین های گروه ب است که در غلات، جگر، گوشت و لبنیات یافت می شود سبزی هایی مثل ریحان و نعناع ضد افسردگی هستند و باعث تقویت سلولهای سیستم عصبی در بدن می شوند. کاهو نیز به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم در تسکین اضطراب بسیار مفید است.

وی در پایان اضافه کرد: نان و پنیر و گردو، کره و عسل، کیک ساده عصرانه به همراه شیر و آبمیوه عصرانه مفیدی برای دانش آموزاناست. از آنجا که ساعت های ۴ تا ۸ شب اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب است، توصیه می شود که هر یک ساعت یا یک ساعت و نیم یکبار خوراکی مفیدی به فرزندانتان بدهید. همچنین از خوراکی های مفید مثل انواع آجیل، انواع میوه شیر و … غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =