اگر بانک ها از نرخ های سود مصوب تجاوز کنند با آنها برخورد می شود

رئیس کل بانک مرکزی: اخیراً پنج بانک متخلف را در کمیته رسیدگی به تخلفات مجازات کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،ولی الله سیف در حاشیه همایش سیاست های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران افزود: با هر بانکی که با بهانه هایی مثل طرح های چند ماهه و یا صندوق های سرمایه گذاری تصمیم داشته باشد که نرخ سود بالاتری را با مشتریان پرداخت کند و ضوابط مورد نظر بانک مرکزی را زیر پا بگذارد، به شدت برخورد می شود.

وی ادامه داد: اخیراً پنج بانک طی فرآیند رسیدگی به تخلفات شناسایی کرده و مجازات هایی را برای آنها تعیین کرده و ابلاغ کردیم.
سیف افزود: چون تخلفات آنها برای بار اول اتفاق افتاده، اسامی آنان اعلام نمی شود ولی در صورت تکرار حتماً اسامی آنان اعلام می شود و مردم آگاه باشند که اگر بانکی تخلف کند حتماً با او برخورد می شود.
* بانک مرکزی برنامه ای برای دریافت مالیات بر سود سپرده ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی گفت: هیچگونه تصمیمی در این خصوص وجود ندارد و آقای طیب نیا هم هیچ قصدی برای طرح این ایده ندارند.
وی ادامه داد: به عقیده آقای طیب نیا باتوجه به بالا بودن نرخ سود بانکی و تورم اگر قرار باشد این وضعیت ادامه داشته باشد طبیعتاً‌ این حق برای ما وجود دارد که مالیاتی برای نرخ سود بانکی تعریف کنیم ولی این حرف فقط در حد یک ایده بود.
سیف افزود: نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند و به دامنه های تورم برسد و بانک مرکزی این اقدام را از سال گذشته شروع کرده و نرخ سود را از ۲۹ درصد به دامنه ۱۷ درصد رسانده است.
رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: امیدواریم با سیاست بانک مرکزی تا رسیدن به دامنه مجاز که نرخ سود بانکی نزدیک نرخ تورم است این روند ادامه پیدا کند.
وی افزود: باید کاهش نرخ سود بانکی با منطق خودش پیش برود تا نرخ در شرایط مورد نظر با ثابت باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =