کشورهای اسلامی برای پیگیری فاجعه منا ترغیب شوند

معاون سیاسی سپاه گفت: دستگاه دیپلماسی باید پیگیر حقوق از دست رفته حجاجی باشد که به خاطر سوءمدیریت دچار حادثه و مصیبت شده اند. سایر کشورهای اسلامی نیز باید برای پیگیری فاجعه منا ترغیب شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری مهر،سردار رسول سنایی رادبا اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری به حجاج  اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری در سالگرد شهدای منا و فاجعه مربوط به سقوط جرثقیل و شهادت زائران بیت الله الحرام، نوعی پاسخ به اقدامات آل سعود است که به جای پاسخگویی به موضوع، فرار رو به جلو را اتخاذ کرده اند.

وی با بیان اینکه آل سعود حتی اجازه تشکیل گروه حقیقت یاب و پیگیری موضوع را ندادند، افزود: افکار عمومی باید پاسخ لازم برای این ماجرا را دریافت می کرد و این اقدام رهبر انقلاب نوعی پاسخگویی منطقی به افکار عمومی در سالگرد این فاجعه به حساب می آید.

معاون سیاسی سپاه گفت: آل سعود با فرار به جلو به دنبال پنهان نگه داشتن واقعیات است. نفس جلوگیری از تشکیل گروه حقیقت یاب و بررسی موضوع نشان می دهد اگر در این فاجعه تعمد قطعی وجود نداشته باشد اما کشف مسائل می تواند پیامد جدی برای رژیم پوسیده آل سعود داشته باشد.

سنایی راد با تاکید بر اینکه پیام مقام معظم رهبری به رویه کج و نادرست آل‌سعود اشاره دارد، تصریح کرد: آل سعود امروز با صدعن‌سبیل‌الله و محروم کردن حجاج ایرانی از زیارت خانه خدا، امکان بررسی دقیق موضوع را نمی دهد؛ موضوعی که بخشی از ابعاد مکشوف آن نشان می دهد آل سعود در بروز این فاجعه حداقل نوعی سوءمدیریت و تقصیر داشته است.

وی افزود: آل سعود می توانست با پیش بینی از فاجعه جلوگیری کند اما اجازه کمک و مدیریت را هم به دیگران نمی داد. فقط کافی بود مجروحین از شهدا تفکیک شوند تا تعداد زیادی از آنها زنده بمانند.

آل سعود؛ عامل استکبار در منطقه غرب آسیا

معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه آل سعود اشتباهی بزرگ را انجام داد، افزود: آنها به جای عذرخواهی از حادثه‌دیدگان و جبران خسارت وارده، موضع طلبکارانه گرفتند و از تحویل اجساد شهدا خودداری می کردند. همچنین در درمان مجروحین حادثه نیز تعلل داشتند.

سنایی راد با اشاره به حمله آل سعود به مردم مظلوم یمن پیش از وقوع فاجعه منا گفت: آنها برای پیشرفت نقشه ای که استکبار برای منطقه غرب آسیا داشت، فعالیت می کردند و یک نوع عاملیت به نفع نظام استکبار در جنگ نیابتی علیه کشورهای اسلامی را در دستور کار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: حامی اصلی جریان تکفیری-داعشی به لحاظ ایدئولوژیک، وهابیت و به لحاظ لجستیک و مالی، آل سعود است. در این ماجرا عاملیت آل سعود به نفع استکبار مشهود است. امروز باید چهره واقعی این رژیم وابسته به صهیونیسم و آمریکا افشا شود.

معاون سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه حمایت دستگاه های رسانه ای قوی غرب از این رژیم مستبد موجب شده تا آنها این جرات را به خود بدهند که به جای پاسخگویی به مسئولیت و وظایف خود در جایگاه مدعی بایستند، گفت: متاسفانه آل سعود با ابزار دلار خیلی از موانع حقوقی را پشت سر می گذارد.

سنایی راد افزود: متاسفانه برخی از سران کشورهای اسلامی به هیچ عنوان به قربانی شدن شهروندان خود در فاجعه منا معترض نشدند اما جمهوری اسلامی ایران در ابتدای شروع ماجرا به تسریع روند برخورد با آل سعود کمک کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از سویی دیگر به متوقف‌سازی فرآیند رد گم کردن کمک کرد. آل سعود با دفن شهدای فاجعه منا به دنبال پاک کردن صورت مساله بود.

معاون سیاسی سپاه ادامه داد: جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که دفاع از شهروندان خود را با شجاعت و شهامت پیش گرفت و امروز هم در سالگرد این فاجعه فرمایشات مقام معظم رهبری و اقدام ایشان اهمیت این موضوع را نشان می دهد و به این مساله کمک می کند که آل سعود نتواند در جایگاه مدعی بایستد و ابعاد این فاجعه را فراموش کند.

آل سعود به دنبال سیاسی جلوه دادن فاجعه منا

سنایی راد تصریح کرد: واقعیت این است که آل سعود نشان داده است که از حج به عنوان ابزار کاسبی استفاده می کند و هیچ اعتنایی به جایگاه این مناسک سیاسی-الهی برای دفاع از حقوق مسلمانان و مقابله با تعدی های به مسلمانان و جهان اسلام استفاده نمی کند.

وی گفت: آل سعود در فاجعه منا به جای اینکه پاسخگو باشد به سمت یک نوع تقابل مذهبی، سیاسی رفته و بدنبال جلوه دادن و متهم کردن جمهوری اسلامی به استفاده سیاسی از این مساله  و به دنبال رد گم کردن است.

سنایی راد سیاسی جلوه دادن فاجعه منا را در جهت فرار از پاسخگویی عنوان کرد و گفت: این فاجعه ابعادی دارد که به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری خواهد داشت. وقتی کشوری شهروندان کشور دیگری را پذیرا می شود نسبت به امنیت و جان آنها تعهد دارد.

معاون سیاسی سپاه  ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشور باید پیگیر حقوق از دست رفته حجاجی باشد که در حین انجام مناسک حج به خاطر سوءمدیریت کشور میزبان به این حادثه و مصیبت گرفتار شده اند. حتی سایر کشورهای اسلامی نیز باید به این مهم ترغیب شوند.

کشورهای اسلامی باید برای پیگیری فاجعه منا ترغیب شوند

وی با اشاره به اینکه این فاجعه زمانی اتفاق افتاده که سال ها از تجربه میزبانی ضیوف الرحمان می گذرد، گفت: براساس این تجارب می توان تمهیداتی را برای مدیریت ماجرا پیش بینی کرد. استفاده از درآمدهای ناشی از حج هیچ محدودیتی را برای فراهم کردن امکانات تامینی پدید نمی آورد و هر محدودیتی را رفع می کند.

سنایی راد خاطرنشان کرد: امروز زمان آن فرارسیده که این سوءمدیریت  مقدمه ای باشد برای اینکه مجموعه کشورهای اسلامی در مدیریت حج ورود پیدا کنند. سوءمدیریت آل سعود نشان‌دهنده این است که باید در هر زمانی مترصد حادثه دیگری باشیم.

معاون سیاسی سپاه با اشاره به برخوردهای کنونی سعودی ها با حجاج گفت: نوع برخوردی که سعودی ها با برخی حجاج از جمله حجاج عراقی کردند نشان می دهد که این مساله هنوز ادامه دارد و عامل اصلی، سکوت دولتمردان این کشورها در مقابل تضییع حقوق شهروندان شان در عربستان است.

وی افزود: اگر مدعیانی برای دفاع از حقوق حجاج پیدا نشود این فجایع دوباره می تواند اتفاق بیفتد. اقدام مقام معظم رهبری نوعی بازدارندگی در مسیر این نوع فجایع بوده است. آتش‌سوزی و اتفاقات دیگر در منا در گذشته نیز فجایعی به وجود آورد اما سران آل سعود با ابزار دلار سران کشورهای اسلامی را مدیریت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =