سکوت معنادار غرب و نهادهای بین‌المللی در قبال سلب تابعیت‌ها در بحرین/آل‌خلیفه ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر

کارشناس خاورمیانه با اشاره به گذشت ۲۰۰ روز از سلب تابعیت شیخ‌ عیسی قاسم و با بیان اینکه آل‌خلیفه با سلب تابعیت از رهبران مذهبی بحرین اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض کرده، از سکوت غرب و نهادهای بین‌المللی در این زمینه انتقاد کرد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص گذشت ۲۰۰ روز از سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم توسط دولت بحرین و تحصن بیش از ۲۰ هزار نفر از شیعیان بحرین در منطقه «دراز» در اعتراض به این موضوع اظهار داشت: مردم بحرین از ۶ سال پیش به دلیل شرایط نظام حاکم، دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز زدند و خواستار اصلاحاتی در پیکره رژیم آل‌خلیفه شدند.

وی افزود: رهبران دینی انقلاب مردم بحرین بر این عقیده هستند که باید از طریق تظاهرات و طرح مطالبات خود و ایجاد فشار بین‌المللی و منطقه‌ای علیه رژیم آل‌خلیفه، به شکل‌دهی و ایجاد یک نظام پارلمانی و دموکراتیک کمک کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم آل‌خلیفه به مطالبات مشروع مردم بحرین توجهی ندارد، عنوان کرد: آل‌خلیفه بدون توجه به مطالبات مردم از عربستان، انگلیس و آمریکا درخواست کمک کرده و عربستان سعودی دو گردان کماندویی را ۴ ماه پس از قیام مردم بحرین به آنجا اعزام و سرکوب مردم را آغاز کرد.

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه عربستان، آمریکا و انگلیس هم در سرکوب مردم بحرین مشارکت دارند، ادامه داد: این کشورها باید به مسئولیت خود در قبال مردم بحرین عمل کرده و نباید با سرکوب، شعله‌های انقلاب مردم را خاموش کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی نگاه کاملا دوگانه‌ای نسبت به قیام‌ها و خیزش‌‌های مردمی دارد، گفت: آمریکا، غرب و نهادهای بین‌المللی نسبت به مطالبات مردم بی‌تفاوت بودند و در برابر کشتار مردم و سلب تابعیت‌ها، سکوت اختیار کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به ماده ۱۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر اظهار داشت: در این ماده صریحا آمده که هیچ کشور و دولتی نمی‌تواند تابعیت یک شهروند را سلب کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: رژیم آل‌خلیفه با سلب تابعیت از رهبران مذهبی بحرین، اعلامیه جهانی حقوق بشر را زیر پا گذاشته و قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر رژیم آل‌خلیفه همچنان به سرکوب مردم بحرین ادامه دهد، ممکن است این انقلاب و اعتراضات مسالمت‌آمیز به خشونت کشیده شود و با توجه به آسیب‌پذیری رژیم آل‌خلیفه، این رژیم دچار فروپاشی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =