جهادگری که از خاک طلا ساخت/ پرورش بوقلمون در دل بیابان

بیرجند- همت پیرمرد ۶۰ ساله بیرجندی برای پرورش بوقلمون در دل بیابان خشک و بی آب و علف حکم جهادی دارد که نخواسته فرمان رهبرش بر زمین بماند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، رقیه رحمتی راد: اقتصاد مقاومتی، شعاری است که سال‌ها است مسئولان سرلوحه برنامه‌هایشان قرار داده‌اند و رنگ و بوی واقعیت نمی‌گیرد. اما برخی از اقشار کم درآمد جامعه که طعم نداری را حس می‌کنند، تکیه بر آن نهاده و با گام های کوچکشان اقدامات بزرگی انجام داده‌اند.

در خراسان جنوبی بیشتر اقشار محروم جامعه و آن دسته از روستائیانی که دست فلک امتیاز دام‌پروری و کشاورزی‌شان را تصاحب کرده است، به سمت ایجاد کارگاه‌های خرد و کلانی رفته‌اند تا از این طریق هم فرمان رهبری را لبیک‌گویند و هم برای عده‌ای زمینه درآمد رزق و روزی را فراهم آورند.

امروز را راهی مکانی می‌شوم که جاده‌اش سر از کوه‌ها درآورده و رونق در لا به لای این رشته کوه‌های بلند طعم زندگی گرفته است. مسیرش را باید از کمربندی بیرجند آغاز کنی. جایی که به روستاهای پیوسته‌ای ختم می‌شود. پنج کیلومتر از جاده چاحوض را پیموده و مسیرم را به سمت چپ کج می‌کنم.

جاده‌اش خاکی و مملو از ناهمواری است. آبادی به چشم نمی‌خورد و تنها کوه‌هایی در دو طرف جاده قد علم کرده‌اند و هر روز شاهد رفت‌وآمد های پیرمردی محاسن سپید هستند که برای لبیک گفتن به‌فرمان رهبری در دل کوه مسکن گزیده است.

حتی لحظه‌ای هم تصور نمی‌کنی شاید در خشک‌ترین بیابان، دستی درختی برویاند و یا برای ده‌ها نفر اشتغال ایجاد کند. ده دقیقه‌ای می‌شود که مسیری خاکی را در جاده‌ای که همچون ماری زخمی به دور کوه پیچیده است، برای رسیدن به کارگاه پرورش بوقلمون در حرکت هستم.

چه نیکو گفته‌اند: «انسان اگر همت کند از خاک، طلا می‌سازد» چرا که این ضرب‌المثل را در عملکرد پیرمردی ۶۰ ساله به عینیت یافته‌ام. درست در مکانی که کبوتر بر آسمانش پرواز نمی‌کند، زادگاهی برای صدها بوقلمون فراهم آورده و چه خوب است که اگر مسئولان هم کمربند همت ببندند و یاری گر این جهادگر باشند.

نفس بی‌جان قنات و تمنای آب درختان!

هرچه بیشتر پیش می‌روم سؤال های زیادی افکارم را درهم می‌پیچد. قنات های زیادی در گرمای سوزان خورشید ترک ترک شده و عطش بر عمق وجودشان رخنه افکنده است. درخت های قد و نیم قد پسته، امید پیرمرد را به تصویر می‌کشند چراکه او معتقد است باهمین آبیاری قطره‌ای می‌توان نونهالی را به درختی تنومند تبدیل کرد.

از چشمان خفته قنات و درخت‌هایی که با کمک تسهیلات بسیج سازندگی جرعه‌جرعه آب می‌نوشند، می‌گذرم. کارگاه درست در چند قدمی این درخت‌ها قرار دارد. لبخند پیرمرد که با دستان چروکیده‌اش صدها بوقلمون را پرورش داده است شوقی در دلت می‌اندازد. سلام و خوشامدگویی‌اش گرم و صمیمی است.

چهارستونی را بالا آورده تا زمستان های سرد و تابستان های گرم را به آن پناه برد. باد سوزانی می‌آید اما تماشای این‌همه تلاش دلم را گرم می‌کند. چرا که خوشحال می‌شوم وقتی افرادی را می‌بینم که صدها رنج را برای عملیاتی کردن شعار اقتصاد مقاومتی به دل می‌خرند.

ساعتی با وی به بحث می‌نشینم تا از انگیزه، سختی‌ها و سودآوری‌هایش در زمینه پرورش بوقلمون باهم گفت و گو کنیم.

عبدالرزاق زهرایی که به گفته خودش سه سال است که کارگاه پرورش شترمرغ را ایجاد کرده است، می‌گوید: تنها هدفم برای ایجاد این کارگاه لبیک گفتن به‌فرمان رهبری بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای امر باهدف کاشت نهال و رسیدن به سودآوری، قدم در عرصه اقتصاد مقاومتی گذاشتم.

تنها هدفم برای ایجاد این کارگاه لبیک گفتن به‌فرمان رهبری بوده است زهرایی با بیان اینکه بهره‌برداری از هر درخت به‌طور میانگین ۹ سال زمان می‌برد، افزود: ازاین‌رو با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیونی، قطعه زمینی به متراژ ۱۲۰ متر خریداری کردم.

زهرایی با بیان این مطلب که برای پرورش بوقلمون باید شناخت کافی داشته باشیم، گفت: در این راستا سه روز و چهار شب را در کارگاه‌های پرورش بوقلمون کارگری کردم و با آن ها خوابیدم.

سود هفت‌میلیونی از ۵۰ قطعه بوقلمون

این پرورش‌دهنده بوقلمون ادامه داد: در ابتدا ۵۰ قطعه جوجه بوقلمون با هزینه یک میلیون تومان خریداری کردم.

وی با بیان اینکه همچنین سه برابر از میزان خرید، برای پرورش آن‌ها هزینه کردم، افزود: بعد از گذشت چهار ماه هفت میلیون تومان سود کردم.

زهرایی با اشاره به کمک های مسئولان بیان کرد: ۲۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از بسیج سازندگی گرفتم که در زمینه مرمت قنات و لوله‌گذاری هزینه شد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه‌های مشاوره، کمک‌هایی از دستگاه‌های مربوطه گرفتم.

اشتغال‌زایی برای ۱۳ نفر در دل بیابان

زهرایی از اشتغال‌زایی برای ۱۳ نفر در این کارگاه خبر داد و گفت: چهار فرزندم دارای مدرک لیسانس بوده اما در این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از جوانان امروزی به دنبال کارهای دولتی هستند، اظهار کرد: این در حالی است که می‌توانند با تکیه دادن به توان خود و توجه به شعار اقتصاد مقاومتی به درآمدزایی خوبی برسند.

وی با اشاره به خاصیت های گوشت بوقلمون بیان کرد: این گوشت بسیار لذیذ بوده اما مصرف آن در خراسان جنوبی نهادینه نشده است.

زهرایی ادامه داد: هر جوجه بوقلمون اگر در شش ماه ۳۵ کیلو دان بخورد، هشت کیلوگرم گوشت می‌دهد.

وی با اشاره به صادرات بوقلمون به دیگر استان‌ها گفت: در شرایط کنونی به دلیل جلوگیری از آنفولانزا، صدور بوقلمون به دیگر استان‌ها ممنوع شده است.

تأمین زیرساخت مشروط بر صنعتی کردن کارگاه است

این پرورش‌دهنده بوقلمون با اشاره به مشکلات پیش رو بیان کرد: عدم زیرساخت‌هایی مانند برق و نبود بازار فروش از جمله مشکلات پیش رو است.

وی با بیان اینکه تأمین برق این کارگاه را مشروط بر صنعتی بودن آن گذاشته‌اند، گفت: این در حالی است که اگر برق تأمین شود، دوره پرورش بوقلمون نصف می‌شود.

زهرایی با بیان اینکه بوقلمون تجارب و اطلاعات زیادی می‌خواهد، اظهار کرد: با جوجه این پرنده مانند یک بچه برخورد شود و حتی دان خوردن را به او آموزش می‌دهم.

زهرایی با بیان این مطلب که با صنعتی شدن کارگاه باید عوارض و مالیات بپردازم، ادامه داد: پرورش بوقلمون در تعداد بالا، نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی مانند برق است.

فروشگاه عرضه محصولات بسیج سازندگی ایجاد شود

زهرایی نبود بازار فروش گوشت بوقلمون را از مهم‌ترین مشکلات دانست و گفت: باید در نمایشگاه‌های فصلی غرفه‌ای به بسیج سازندگی اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین باید این غرفه محل عرضه گوشت طیوری مانند مرغ، شترمرغ و بوقلمون تبدیل شود.

این پرورش‌دهنده بوقلمون خواستار حمایت مسئولان شد و افزود: برای گرفتن برخی مجوزها در بین ادارات زیادی باید رفت‌وآمد کنم و در نهایت هم شاید به پاسخ درستی نرسم.

این‌گونه که پیداست مردم خراسان جنوبی برای عملیاتی کردن شعار اقتصاد مقاومتی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و بی‌شک تحمل این‌همه درد و رنج و سختی برای تکیه دادن بر توان داخلی و مقابله با تحریم های دشمن چیزی جز جهاد در راه خدا محسوب نمی‌شود. باشد که مسئولان نیز زمینه‌های لازم را برای جهاد گران عرصه اقتصادی فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =