کنگره ۱۱۵ آمریکا شمشیری دولبه در دست ترامپ

درحالی که با پیروزی ترامپ جمهوریخواهان بر هر دو قوه نظام حکومتی آمریکا و قوه قضاییه تسلط دارند اختلافات فاحش میان برخی از رهبران کنگره بااو و سیاست هایش این قوه را به شمشیری دولبه دردست رییس جمهورآینده آمریکا بدل کرده است که میتواند مسیر ریاست جمهوری او را به مسیری سنگلاخ تبدیل کند.

دونالد ترامپ درحالی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بهت وحیرت جهانیان را برانگیخت که جمهوریخواهان این کشور نیز موفق شدند با تکیه به نارضایتی مردم آمریکا از یکنواختی وعقیم ماندگی سیاست های کشورشان به تسلط خود بر هر دو بخش کنگره این کشور ادامه دهند وهمین تسلط نوید پیروزی دیگری را برای آن ها در تعیین سرنوشت صندلی خالی دیوان عالی آمریکا همراه دارد.
به این ترتیب صد وپانزدهمین کنگره آمریکا بااکثریت کامل جمهوریخواهان بر هر دو مجلس آن در روز سه شنبه سوم ژانویه سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد وکار آن درسوم ژانویه سال ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید.
درحالی که درپایان کنگره پیشین ۴۴صندلی از۱۰۰ کرسی سنا دراختیار دموکرات ها و ۵۴ کرسی از آن جمهوریخواهان بود و ۲ کرسی باقی مانده نصیب سناتور های فراجناحی شده بود در این دوره دموکرات ها موفق شدند دو کرسی دیگر را از چنگ جمهوریخواهان بیرون آورند اما توفیقی در بدست آوردن اکثریت این بخش از کنگره کشورشان حاصل نکردند.
درمجلس نمایندگان آمریکا نیزدموکرات ها موفق شدند شمار بیشتری از کرسی ها را بدست اورند و ۱۹۴ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی این تالار را نصیب خود کنند اما جمهوریخواهان برغم از دست دادن ۵ کرسی همچنان با ۲۴۱ صندلی تسلط خود بر آن را حفظ کردند.
دراین کنگره میچ مک کانل همچنان رهبری اکثریت جمهوریخواه سنا و پل رایان ریاست مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان را بر عهده خواهند داشت در حالی که رهبری اقلیت دموکرات ها در سنا درپی بازنشستگی هری رید سناتور نوادا به چاک شومر سناتور ایالت نیویورک رسید و نانسی پلوسی در مقام خود به عنوان رهبر اقلیت دموکرات این مجلس ابقا شد.
به نظر می رسد که برغم پیروزی ترامپ و ادامه تسلط جمهوریخواهان بر سراسر کنگره، این محمل قانونگذاری به شمشیر دو لبه ای در دست ترامپ تبدیل شده است که از سویی می تواند به ابزاری برای پیشبرد سیاست هایش او را یاری برساند واز سوی دیگر به احتمال زیاد بدلیل اختلاف فاحشی که میان برخی از سیاست های ترامپ(دست کم براساس اظهارت او در کمپین های انتخاباتی و پس از پیروزی) با بسیاری از رهبران جمهوریخواه وجود دارد، نقش ترمز و بازدارنده ای را در مقابل این سیاست هاایفا خواهد کرد.
به همین دلیل سرنوشت رابطه قوه مجریه آمریکا با قوه مقننه این کشور برغم این که هر دو قوه در اختیار حزب حزب به ظاهر حامی ترامپ است سرنوشتی نا معلوم دارد و هر گونه گمانه زنی در مورد نتایج این رابطه زود رس خواهد بود.
جمهوریخواهان آمریکایی درنخستین روز آغاز کاراین کنگره شتابزده و در پشت درهای بسته لایحه ای را به تصویب رساندند که بندی از این لایحه معطوف به اختیارات کمتیه اخلاقیات کنگره ومحدود کردن این اختیارات بود که این اقدام بلافاصله با واکنش انتقادی رییس جمهور آینده آمریکا منجر شد و آنان را وادار کرد تا ساعاتی بعد از انتشار این خبر در این تصمیم عقب نشینی کنند و بررسی جزییات مربوط به این بند را به ۸ ماه دیگر موکول نمایند.
ازطرفی به نظر می رسد جنجال های مربوط به حملات سایبری روسیه در جریان انتخابات آمریکا به چالش بزرگی برای ترامپ که تا کنون مصرانه از تایید این مسئله سر باز زده و او را رویاروی شمارزیادی از رهبران جمهوریخواه کنگره و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشور قرار داده تبدیل شده است.
علاوه براین چالش ها رییس جمهورآینده آمریکا با موضع گیری های قبل و بعد از انتخابات با چالش های دیگری از جمله برخورد با توافقنامه هسته ای، بحران تغییرات اقلیمی ، قانون بیمه های درمانی اوباما ونظایر آن ها روبرو است که میتواند مسیر ۴ ساله تصدی او را حتی با وجود تسلط هم حزبی هایش بر همه قوه های دستگاه سیاسی آمریکا سنگلاخ و دشوار کند.
اروپام-۴-۵۴۱- ۱۵۹۰
انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =