ناگفته‌هایی از توقیف کتاب زندگی‌نامه رهبر انقلاب

مستند «هدایت الله» که به روایت زندگی پر فراز و نشیب نویسنده کتاب زندگینامه مقام معظم رهبری می پردازد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ مستند «هدایت الله» که به روایت زندگی پر فراز و نشیب نویسنده کتاب زندگینامه مقام معظم رهبری می پردازد، مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و تا پایان سال از رسانه ملی به نمایش در می آید.

 

سجاد ریاحی کارگردان این مستند با اشاره به انتخاب  هدایت الله بهبودی به عنوان سوژه برای تولید یک اثر مستند گفت: طی یک طرح پژوهشی، با هدف ساخت مستند در مورد رهبر معظم انقلاب تمامی آثار مکتوب و غیر مکتوب تولید شده در مورد معظم له را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که  کتاب «شرح اسم» بهترین و فاخرترین اثر تولید شده در خصوص زندگینامه ایشان است. در همان مرحله و به جهت تکمیل طرح تحقیقاتی با جناب هدایت الله بهبودی مولف این اثر دیدار و ملاقاتی داشتیم که در آن دیدار ایده اولیه ساخت مستند هدایت الله به وجود آمد.

 

 

ریاحی کارگردان این اثر ادامه داد: هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب شرح اسم سیری در زندگی شخصی خود داشت که میتوانست به تنهایی سوژه ای جذاب برای ساخت یک مستند پرتره باشد. علاوه بر این او در بخشی از ادبیات  تاریخ  انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس  نقش بسیار مهم و موثری را ایفا نموده بود که باید به صورتی جذاب ثبت میگردید ضمن آنکه وی را  از نظر شخصیتی  فردی جذاب، رک و صریح و صادق ارزیابی کردیم.

 

ریاحی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم سوژه اصلی مستند را هدایت الله بهبودی قرار دهیم و در کنار آن، روند تهیه و انتشار کتاب شرح اسم به عنوان،  اثر فاخر در خصوص شخصیت و تاریخ مبارزات مقام معظم رهبری که با حواشی عجیبی همراه میشود را طرح نماییم.

 

این کارگردان مستند در ادامه به یکی از نقاط حساس مستند اشاره  و اظهار داشت: یکی از گره ها و نقاط حساس مستند ماجرای انتشار و سپس توقیف کتاب زندگی نامه رهبر انقلاب است که تلاش شده  در این مستند به آن اشاره  و علل آن بیان گردد.

 

ریاحی با اشاره به فرآیند طولانی ساخت مستند «هدایت الله»، گفت: مرحله پژوهش این اثر، به تنهایی حدود ۶ ماه زمان برد و پس از آن نیز یک سال برای فیلمبرداری، تدوین و سایر مراحل پس‌تولید زمان صرف شد.

 

وی علت زمان طولانی ساخت مستند را به حساسیت سوژه انتخابی مرتبط دانست و تصریح کرد: در تولید این مستند سه مسأله حساسیت برانگیز و چالش زا پیش روی تیم تولید بود. اول خود هدایت الله بهبودی است که شخصیت و سیر زندگی پر فراز و نشیبش کشش ساخت یک فیلم منحصر در مورد وی را ایجاد می کند.

 

 دوم کتاب شرح اسم است که اثری مهم،  جذاب و پر محتوا است و سوم نیز حضور پر رنگ رهبر انقلاب به عنوان موضوع کتاب شرح اسم است که حساسیت های زیادی را ایجاد می نماید.

 

این کارگردان مستند به آرشیو های ناب استفاده شده در این اثر اشاره کرد و گفت: علاوه بر ۱۵ ساعت مصاحبه با هدایت الله بهبودی و افراد دیگری از جمله مرتضی سرهنگی و ناشر کتاب شرح اسم که برای اولین بار ناگفته هایی در مورد نحوه تالیف و انتشار کتاب را رسانه ای و بیان کرده ، استفاده از آرشیو های کمتر دیده شده در این مستند می تواند از نقاط ممیزه آن نسبت به سایر تولیدات در حوزه انقلاب اسلامی باشد.

 

ریاحی در پایان گفت: باید از علی منصوری  مدیر موسسه فرهنگی هنری کاظمیون که مجری طرح مستند  بود و  سعید یوسفی پور به عنوان محقق کار که بار اصلی پژوهش این اثر را بر دوش داشت و علی علی مرادی مدیر تولید مستند، تشکر ویژه داشته باشم.

 

گفتنی است مستند ۵۹ دقیقه ای «هدایت الله»، محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که ماه آینده طی مراسم تجلیل از هدایت الله بهبودی در سازمان اوج، رونمایی خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =